Poate fi factorul financiar un criteriu de alegere la acest nivel? Noi credem ca da, deoarece noul Audi A3 Sedan este sensibil mai ieftin decat Mercedes CLA.
Cautati o masina in trei volume din clasa compacta? Nu va plac caroseriile hatchback din clasa compacta si va doriti o limuzina adevarata cu patru portiere si un portbagaj spatios? In segmentul premium exista in acest moment doua modele care fac fata acestor cerinte. Nu este deloc surprinzator faptul ca atat Mercedes, cat si Audi s-au grabit sa ofere modele in acest segment, complet neexplorat de constructorii premium. Despre designul noului A3 Sedan si coupé-ului cu patru usi CLA nu are rost sa discutam prea mult. Parerile sunt impartite, unii mizand pe traditionalismul cu forma clasica si linii simple al lui A3, iar altii pe nonconformismul si eleganta lui baby-CLS. Totusi, capitolul important pe care il abordam aici este cel financiar.
Aici se întampla ceva destul de neobisnuit. Audi nu este recunoscuta ca o marca cu preturi mici, dar A3 Sedan ajunge sa coste la pretul comparat cu aproape 4.500 de euro mai putin decat un CLA echipat similar. Si asta se intampla intr-o clasa sensibila la pret, asa cum este cea compacta. A3 Sedan se prezinta la startul acestui test cu motorizarea 1.4 TFSI de 140 CP si are un pret de pornire de 29.750 de euro cu TVA in echiparea Ambition, a doua pe scara nivelului de echipare. In pretul suplimentar de 1.500 de euro fata de versiunea Attraction, pachetul de baza cuprinde, printre altele, excelentele scaune sport si jante de 17 inci. In mod normal, masina vine echipata cu un tren de rulare Sport, insa el poate fi schimbat fara un cost suplimentar cu un tren de rulare setat mai elastic, asa cum a fost si masina de test.
Exact aceeasi posibilitate de a alege exista si la Mercedes CLA cu cei 156 CP ai motorului sau de 1,6 litri. Trenul de rulare Sport poate fi ales in detrimentul celui Confort, sau invers, fara niciun cost suplimentar. CLA 200 are un pret de baza de 32.984 euro cu TVA, este usor mai bine dotat standard decat A3, insa anumite optionale sunt mai scumpe, ceea ce face ca pretul comparat sa creasca diferenta dintre preturile de achizitie fara optionale ale celor doua modele.
Cine crede ca pentru diferenta de pret platita pentru CLA va primi considerabil mai multe echipamente se insala. Tot ceea ce este esential se afla deja in serie la ambele modele, diferentele fiind facute de echipamente minore, care se compenseaza cu altele. Spre exemplu, A3 are faruri cu ceata, iar la CLA sunt optionale, in schimb, oglinzile exterioare cu incalzire sunt optionale la A3 si standard la CLA. Pentru cei mai pretentiosi, A3 Sedan ofera si un tren de rulare adaptiv, care costa 1.158 de euro si nu este disponibil la CLA.
Conditiile de spatiu interior nu sunt insa limitate de pret. In ambele modele, oferta este la nivelul clasei compacte, dar chiar si aici A3 Sedan are un avantaj. El este mai lat si ofera mai mult loc pentru genunchii si capul pasagerilor din spate. Mercedes trebuie sa plateasca tribut pentru forma de coupé, in special la nivelul capului, unde pasagerii mai inalti pot avea probleme. In Audi este o idee mai bine, dar nu trebuie sa va asteptati la prea mult, pentru ca si la A3 linia plafonului coboara destul de repede. In schimb, ambele modele puncteaza bine cand vine vorba de spatiu pentru bagaje. A3 Sedan are un portbagaj cu un volum de 425 de litri, iar CLA, unul care ofera chiar 470 de litri. Mult, mai ales la o comparatie directa cu ce ofera o compacta cu caroserie de hatchback. In A3 cu trei portiere intra 365 de litri, in Sportback, 380 de litri, iar in Clasa A, 341 de litri. Acesta chiar poate sa fie un argument la cumparare.
Nici cand vine vorba despre calitatea finisarilor si a materialelor diferenta de pret nu se concretizeaza. Si chiar daca o face, pledeaza tot pentru Audi, care este superioara la acest capitol. Este impresionant cu ce meticulozitate finiseaza cei de la Audi orice model din familia lor.
CLA 200 are sub capota un motor turbo de 1,6 litri. Cu cei 156 CP, el reuseste acceleratii bune si este, per total, mai vivace decat Audi. Totusi, consumul sau e usor ridicat: 6,8 l/100 km. Audi, cu cei 6,1 l/100 km, are un consum sensibil mai mic. Motorul sau 1.4 TFSI are o functionare mai elastica si beneficiaza de tehnologia „cylinder on demand’ ce ii permite sa opreasca doi din cei patru cilindri. Asta se intampla doar in anumite conditii, in sarcina partiala, intre 1400 si 4000 rpm. La cea mai mica apasare mai brusca a pedalei de acceleratie, cilindrii incep imediat sa functioneaze.
Asa cum am precizat anterior, ambele modele s-au prezentat la test cu un tren de rulare normal. Totusi, cele doua modele au o amortizare ferma, trecerea peste denivelari fiind destul de rigida, mai ales in cazul lui CLA. Acesta este pus in dificultate de denivelarile scurte, precum liniile de tramvai, unde devine zgomotos. In ceea ce priveste dinamica, Audi are avantajul ca este mai usor cu circa 120 kg, iar asta aduce un plus in materie de agilitate. Desi CLA se conduce foarte sportiv, nu se poate face diferenta in favoarea sa.
ConnectedCar: Radio in serie, navigatie doar contra cost
Sistemul audio oferit in serie la Audi are un ecran de 2,5 inci. Sistemul de navigatie este oferit optional pentru 2.718 euro si vine cu un ecran retractabil electric de 7 inci, dar si cu sistemul de control MMI cu suprafata tactila. Acesta poate recunoaste chiar si scrisul de mana, folosit pentru a introduce adrese in sistemul de navigatie sau in cautarea de contacte in agenda telefonului. La Merdeces CLA, sistemul oferit standard se numeste Radio 20, iar optional e oferit sistemul de navigatie pentru suma de 3.695 de euro. Acesta aduce un ecran de rezolutie inalta, cu o diagonala de 7 inci. Comenzile acestuia pot fi actionate de la un controller rotativ, pozitionat mai jos de schimbatorul de viteze.
1. Audi A3 1.4 TFSI 476 puncte
Audi a rezolvat in mod suveran problema conceptului de limuzina in clasa compacta. A3 Sedan este armonios, spatios la interior, are caracteristici de rulare placute si un motor modern. Calitatea materialelor este foarte buna.
2. Mercedes-Benz CLA 200 441 puncte
CLA nu doar ca este substantial mai scump decat A3, insa el se pozitioneaza sub acesta la aproape toate categoriile masurabile. Plusurile sale sunt portbagajul mai mare si motorul mai performant. Oricum, ramane definitia extravagantei.
Verdict
Diferenta de 35 de puncte in favoarea lui A3 Sedan este elocventa. O privire asupra punctajului ne arata ca, inainte de capitolul costuri, A3 are deja un avantaj de 31 de puncte, ceea ce exclude pretul din orice calcul. Daca acesta este luat in considerare, situatia este si mai complicata pentru CLA. Audi a propus in acest segment un model foarte solid.