Constructorul din Ingolstadt a ieșit la rampă cu primul SUV electric din repertoriu. L-am plimbat mai mult de 1.000 km pe Audi e-tron. S-a achitat de sarcini?
Febra mașinilor electrice a început să cuprindă și România. Am parcurs la bordul lui Audi e-tron aproximativ 1.000 de kilometri pe drumurile noastre, iar traseul ales ne-a purtat de la București până la Salina Turda și înapoi. Punctele de încărcare au fost alese în Brașov, Târgu Mureș, Alba Iulia și Râmnicu Vâlcea. Interesant este că, la fiecare dintre aceste opriri, am fost întâmpinat de persoane care mai de care mai curioase să afle de tehnologiile SUV-ului electric.
Întrebarea de pe buzele tuturor a fost următoarea: cum sunt oglinzile digitale? Răspunsul a fost scurt: mai bine optați pentru cele normale. Unghiul vizibil oferit de cele două ecrane din uși este destul de restrâns, iar manevrele de parcare în locurile înghesuite sunt mai bine gestionate cu orientarea spațială a pasagerilor.
Problema este că obiectele văzute în „oglinzi’ par mai mari decât în realitate. Din fericire, situația se schimbă la drum lung, unde ecranele afișează un chenar verde sau galben, în funcție de lipsa sau existența unei mașini în unghiul mort. De asemenea, nu există problema orbirii cu farurile în timpul nopții. În orice caz, oglinzile digitale necesită un timp îndelungat de acomodare.
Acumulatorul lui e-tron (95 kWh) se ridică la nivelul echipărilor de top de la Tesla, dar nu reușește să ajungă la același nivel de autonomie. Atunci când bateria este încărcată la 100%, computerul de bord afișează o autonomie cuprinsă între 300 și 350 de kilometri parcurși în condiții extraurbane. Cele două motoare electrice asincrone asigură o putere maximă de 408 CP în modul boost, care poate fi accesat prin selectarea modului S al cutiei sau prin activarea modului Dynamic de condus.
În restul timpului, șoferul are la îndemână 360 CP, care s-au dovedit a fi arhisuficienți pentru depășirile fulgerătoare și pentru rularea pe autostradă. La viteze mari, e-tron se simte foarte bine, insonorizarea fiind realizată la un nivel de top.
Chiar dacă are o masă proprie de aproape 2,5 tone, SUV-ul electric nu arată acest lucru. Acumulatorul este amplasat în podea, așa că centrul de greutate este menținut cât mai jos cu putință. De altfel, nici înălțimea mașinii nu este atât de mare (1629 mm).
Împreună, aceste caracteristici asigură un comportament dinamic de excepție. Suspensia vine doar într-o configurație cu perne de aer, iar garda la sol poate fi modificată cu până la 80 mm, în funcție de modul de rulare. Chiar și în modul Dynamic, e-tron face față cu brio imperfecțiunilor din drumurile românești.
La bord, suntem întâmpinați de tot ce are constructorul de la Ingolstadt mai bun de oferit în materie de sisteme de asistență și confort. Unitatea media este conectată în permanență la internet, iar sistemul audio semnat de Bang & Olufsen este un „must have’ pentru audiofili.
Prima impresie
Audi e-tron impresionează prin putere, confort și nivelul excelent al insonorizării, însă ne-am fi așteptat la o autonomie mai generoasă, ținând cont de faptul că acumulatorul are o capacitate de 95 kWh.
Date tehnice
Motor 2x motor electric asincron – Acumulator Litiu-Ion/95 kWh – Putere 360 CP/408 CP (boost) – Cuplu maxim 561 Nm/664 Nm (boost) – Transmisie tracțiune integrală/cutie automată cu o treaptă – L/l/h 4901/1935/1629 mm – Masă proprie 2.490 kg – Volum portbagaj 660–1.725 l – 0–100 km/h 5,7 s – Viteză maximă 200 km/h – Consum 26,4 – 22,9 kWh/100 km – Emisii CO2 0 g/km – Preț de la 82.656 de euro (TVA inclusă)
Verdict
Primul SUV electric de la Audi s-a simțit ca acasă pe cei 1.000 de kilometri parcurși pe drumurile patriei. Insonorizarea excelentă și confortul de top fac din e-tron un partener excelent de drum lung. Mai rămâne de îmbunătățit doar infrastructura stațiilor de încărcare.
Finanțare prin