Va fi regretată dispariția dieselului de la SUV-urile mari? Propulsia de tip „plug-in hybrid’ pare a fi o alternativă bună, iar Audi Q5 55 TFSI e poate să ruleze 36 km în regim strict electric.
Unele drumuri nu duc mai departe. Cel al motorizărilor diesel, de exemplu. Nici cel al primelor versiuni Q5 cu propulsie hibridă din 2011 (lipsite de ștecher) nu arăta prea bine: mașina putea să ruleze în regim electric pur doar câteva sute de metri. Cum se prezintă situația astăzi? Testul rutier cu acest Q5 ne-a demonstrat că se pot parcurge 36 km (uzina a spus 40 km) cu emisii zero. Performanța se datorează unei baterii de 14,1 kWh. SUV-ul mărcii din Ingolstadt rulează fără să consume benzină și la viteza de 140 km/h mulțumită unui motor electric viguros. Reușește Q5 55 TFSI e să fie o alternativă pentru variantele diesel?
Nu-i exclus. În principiu, Audi promite un consum de benzină cu puțin peste 2,0 l/100 km – cu bateria plină și pe standul de măsurători, desigur. Ținând cont că mașina cântărește două tone bune, nu-i rău deloc. Ce poate să facă motorul său electric? În oraș și pe autostradă, cei 75 CP ai săi și fazele de boost pe care le poate oferi (până la 143 CP) permit motorului cu benzină să mai tragă chiulul la momentele de efort.
Dacă se trece la o manieră sportivă de conducere, marele SUV răspunde cu entuziasm – asta nu-i de mirare, când ai sub capotă un sistem de propulsie de 367 CP. Se poate conta pe accelerații de la 0 la 100 km/h în puțin peste 5,0 s și pe o viteză maximă de aproape 240 km/h. În plus, răspunsul sistemului hibrid e mai armonios decât cel al unei motorizări turbo cu benzină, luată ca atare. Contribuția motorului electric ajută la estomparea începuturilor slabe de accelerație ale motorului termic și la uniformizarea variațiilor de cuplu ale acestuia.
Până la urmă, este propulsia „plug-in hybrid’ o alternativă la diesel? Da, inclusiv din perspectiva parcurgerii unor distanțe lungi. Computerul de bord ne-a arătat la drum lung un consum mediu de 6,9 l/100 km, ceea ce consolidează un răspuns pozitiv la întrebarea de mai sus.
Date tehnice
Motor L4, benzină, turbo, amplasat longitudinal în față – Cilindree 1984 cmc – Putere max. sistem 367 CP/5000–6000 rpm – Cuplu max. 500 Nm – Transmisie integrală/cutie S tronic (dublu ambreiaj), cu 7 trepte – L/l/h 4663/1893/1609 mm – Masă proprie 2.030 kg – Portbagaj 465 l – 0–100 km/h 5,3 s – Viteză max. 239 km/h – Consum 2,0–2,4 l/100 km – Emisii CO2 46–54 g/km – Preț 60.450 de euro
Verdict
În utilizarea cotidiană, acest Audi hibrid convinge prin rafinamentul cu care motorul electric preia fazele de efort și deplasare lejeră din sarcina celui cu benzină. Cei care nu vor apăsa dur pedala de accelerație vor fi surprinși cât de puțin poate să consume.
Finanțare prin