Recent actualizatul Ford Focus se confruntă în acest comparativ cu patru break-uri compacte foarte competente. Va reuși să ajungă în top?
Trendul este clar, acum toți vor să conducă un SUV. Chiar toți? În orice caz, recomandăm ca înainte de a cumpăra o mașină, să vă puneți întrebarea: de ce am cu adevărat nevoie? Chiar îmi trebuie o mașină cu gardă la sol mare?
Cei care au nevoie de o mașină de familie cu mult spațiu și modularitate ridicată, dar nu-și doresc un monovolum, ar trebui să ia serios în considerare opțiunea cumpărării unui break. Acestea sunt – literalmente – compacte, nu numai că au o ținută de drum mai bună, ci sunt și mai economice, au costuri de exploatare mici și oferă, în același timp, suficient spațiu și (de cele mai multe ori) un compartiment pentru bagaje încăpător.
În acest context, este interesant de remarcat: primele două generații ale lui Seat Leon au fost disponibile doar ca hatchback cu cinci portiere. Abia acum, după a treia generație, o versiune break a fost introdusă în gamă. Situația este similară și în cazul lui Auris: doar a doua generație a fost fabricată și ca break.
De cealaltă parte, la Ford și la Opel, break-urile au făcut parte dintotdeauna din programul compact. După patru ani de serviciu, Ford a actualizat modelul său compact Focus, care a primit un nou interior și o nouă grilă frontală.
Toți cei cinci candidați se înscriu în acest test cu motorizări pe benzină și cutii de viteze manuale cu șase trepte. În centrul atenției sunt motorizările mici, cu trei cilindri și turbo de la Ford și Peugeot. Ford Focus 1.0 EcoBoost a trecut cu brio prin testul nostru de anduranță de 100.000 km (vezi numărul 3/2015 al Auto Bild). Va putea acum, într-o formulă îmbunătățită, să ocupe prima poziție în acest comparativ?
Break-uri compacte: Toyota Auris Touring Sports 1.6
Toyota a câștigat a treia oar~ consecutiv poziția fruntașă în Auto Bild Quality Report. Japonezii construiesc mașini fiabile, nu există nicio îndoială. Acum, e momentul să acorde mai multă atenție și în cazul altor aspecte ale mașinii. Cum ar fi cazul interiorului lui Auris. Un design mai degrabă auster, dar, una peste alta, foarte simplu de utilizat. Spațiul interior ar fi un alt capitol care trebuie îmbunătățit. În special pasagerii din spate stau înghesuiți, iar poziția de ședere pentru adulți nu este cea mai bună. Mult mai bine se prezintă situația pentru bagaje: portbagajul înghite între 530 și 1.658 de litri, bancheta poate fi rabatată și din portbagaj – totul este foarte bine studiat. O treabă mai puțin inspirată a făcut Toyota cu motorul și trenul de rulare. Motorizarea aspirată de 1,6 litri pare apatică și consumă în medie 7,0 l/100 km în cel mai bun caz. Iar cu suspensia nearmonioasă și cu direcția sintetică, Auris pierde și mai multe puncte. Nu e de mirare, așadar, că ocupă abia ultima poziție.
Break-uri compacte: Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo
Pentru Opel, ultimul an a fost ca un rollercoaster. Uzina din Bochum a trebuit închisă, dar, pe de altă parte, vânzările bune ale lui Mokka și Adam sunt motive de speranță. Corespunzător, la fel se prezintă și Astra Sports Tourer. Break-ul, lansat în 2010, are o lungime de 4,70 metri, dar dimensiunile considerabile sunt vizibile doar la exterior. Este incredibil cât spațiu irosește aici Opel, pentru că în spate pasagerii stau destul de înghesuiți, iar portbagajul (500-1.550 de litri) nu este printre cele mai mari. În față, spațiul este corect, iar noi vă recomandăm să configurați scaunele sport ergonomice cu certificare AGR (465 de euro). Tot contra cost este și trenul de rulare adaptiv FlexRide (950 de euro), care-i conferă Astrei o rulare suverană și calmă. Totuși, Astra este cu aproape 200 kg mai grea decât cel mai ușor model din test (Seat Leon ST), iar asta se vede imediat și la felul în care rulează: greoi, parcă precaut. Mai mult, motorul turbo de 1,4 litri, aspru și destul de anemic, nu-l ajută prea mult. Dar asta e, îl poți lua acum la un preț bun sau poți aștepta până în septembrie, când se lansează noul model.
Break-uri compacte: Peugeot 308 SW Puretech 130
Peugeot 308 SW are sub capotă, ca și Ford Focus, un motor cu trei cilindri. În traficul cotidian, această soluție tehnologică nu aduce neapărat avantaje în ceea ce privește consumul. Nici Focus (6,0 l/100 km), nici 308 (6,1 l/100 km) nu consumă mai puțin decât un motor cu patru cilindri (Seat se descurcă la fel de bine cu motorul său cu patru cilindri – 6,0 l/100 km). Dar, în mod cert, sunt plăcute. Unitatea de 1,2 litri de 130 CP a lui Peugeot se turează rapid, trage viguros și are un sunet plin de personalitate. Cu acest temperament, motorul cu trei cilindri se potrivește perfect cu acest Peugeot agil – chiar dacă unii dintre clienți și-ar dori o suspensie mai confortabilă. Interiorul elegant nu va fi apreciat de toată lumea, din cauza poziției de condus. Panoul de instrumente este poziționat deasupra volanului și nu oricine îl poate vedea bine astfel amplasat. Iar spatele este la fel de strâmt ca și la Toyota și Opel, cu un spătar al banchetei aproape vertical. 308 SW compensează însă cu portbagajul, care are între 610 și 1.660 de litri.
Break-uri compacte: Ford Focus Turnier 1.0 Ecoboost
Focus n-a fost niciodată atât de bun ca acum. Sună ca o reclamă la detergenți, dar la Focus reflectă perfect realitatea. Faceliftul recent a fost o operațiune de succes: exteriorul include obișnuitele cosmetizări și o grilă frontală restilizată, iar noul Focus este acum mai rafinat și mai silențios. La fel de nou este interiorul ergonomic. În locul numeroaselor butoane de pe consola centrală există acum un ecran tactil de 8 inchi, care controlează sistemul audio, navigația, climatizarea și telefonul. Toate aceste operații funcționează perfect – vezi caseta Connected Car alăturată. Multe alte aspecte au rămas neschimbate – iar asta e de bine. Ca și înainte, Focus dispune de un interior optim compartimentat și de scaune confortabile. Cât despre motorul turbo cu trei cilindri de un litru, acesta ne place la fel de mult și acum. Micul EcoBoost a făcut o impresie foarte bună în testul de anduranță Auto Bild (vezi în numărul 3 al revistei) și asigură o doză consistentă de plăcere celui de la volan, cu temperamentul său vivace și sunetul plăcut. {i asta chiar dacă Leon este ceva mai rapid pe drum și oferă o agilitate și mai accentuată decât Ford. Totuși, Ford are un tren de rulare echilibrat, cu o suspensie mult mai confortabilă. N-a fost niciodată atât de bun ca astăzi.
Break-uri compacte: Seat Leon ST 1.4 TSI
Cei mai în vârstă probabil își amintesc: când Ferdinand Piëch a preluat conducerea Volkswagen, a indicat Alfa Romeo ca principal rival pentru Seat. Dacă judecăm strict după numărul de mașini vândute, spaniolii râd acum de italieni. În ceea ce privește imaginea, însă, cei de la Seat mai au încă de recuperat. Dar asta s-ar putea schimba în curând – poate chiar pornind de la acest Leon ST. Designul este foarte dinamic, impresionant chiar, așa cum l-am aștepta și de la o Alfa, și aparent fără legătură cu valorile utilitare ale unui break competent. Pe de altă parte, designul sportiv nu este în niciun caz o promisiune goală: Seat rulează foarte precis și are o ținută de drum excelentă. Cu agilitatea sa pronunțată îl surclasează chiar și pe Focus, altădată lider de necontestat la acest capitol. Surprinzător, are doar un cilindru mai mult față de Focus și 308, dar motorul TSI de 1,4 litri este mult mai vivace și rulează mai cultivat, ca unul mult mai mare, și asta fără să consume nimic în plus. În afară de plăcerea conducerii, Seat dispune și de calități practice foarte pronunțate: are cel mai spațios interior (mai ales în spate, unde pasagerii stau confortabil), cea mai mare sarcină utilă și cea mai mare masă de remorcare din comparativ. Toate aceste calități îl așază pe Leon pe prima poziție a clasamentului. O victorie pe deplin meritată.
[table id=539 /]
BREAK-URI COMPACTE: CLASAMENT
- Seat Leon ST: 532 de puncte
Seat câștigă datorită agilității, motorului vivace și interiorului spațios. - Ford Focus Turnier: 509 puncte
Pentru Ford pledează maturitatea, motorul reușit și trenul de rulare armonios. - Peugeot 308 SW: 505 puncte
308 are cel mai mare portbagaj, motorizare vivace și echipare bogată. - Opel Astra Sports Tourer: 488 de puncte
Suspensie confortabilă, scaune bune, dar înghesuit și submotorizat. - Toyota Aursi Touring Sports: 474 de puncte
Toyota rulează mai puțin armonios, dar are preț și valoare reziduală bune.
Verdict
Focus arată foarte clar că Ford a realizat o treabă foarte bună cu faceliftul. Cu toate acestea, spațiosul Seat i-o ia înainte, surprinzând prin calitățile sale dinamice. Pe locul al treilea, elegantul Peugeot are cel mai încăpător portbagaj. Cele trei modele sunt atât de bune, încât Opel Astra Sports Tourer și Toyota Auris Touring Sports nu le pot ajunge din urmă.