Duelul break versus SUV este în atenția cumpărătorilor încă de când piața a îmbrățișat SUV-ul ca pe răspunsul la toate întrebările, chiar și cele nerostite. Să stai mai sus, să vezi mai departe, să arăți mai bine. Iată însă cum stau lucrurile la modul serios, pragmatic. O analiză Specialistul Auto Bild.
„Carieră ca-n povești ar fi o bună descriere a modului în care au crescut vânzările de SUV-uri din momentul lansării lor pe piață. În urmă cu 20 de ani, acestea abia atingeau 5% din piață, dar astăzi, una din trei mașini noi vândute pe plan european este un SUV. Înaintea tuturor celorlalte segmente. Au depăsit până și compactele.
Nu este un trend nou, dar e unul care aparent nu poate fi oprit de nimic. SUV-urile au virtuți cunoscute, cum ar fi acces comod, vizibilitate bună, tracțiune 4×4, aspect ce promite aventură, dar și dezavantaje reale. Înălțimea are o influență negativă asupra manevrabilității și a încărcării. Din cauza kilogramelor în plus și a tracțiunii 4×4, crește și consumul de carburant. Pentru mai multă mașină, frecvent doar simțită, trebuie să curgă în mod real mai mulți bani. Deci, ce face SUV-ul să fie așa popular?
Citește și:
Anunțul MAI: Șoferii care fac Live-uri la volan nu vor fi sancționați în aceste zile
Polițist de la Rutieră, lovit de o mașină în timp ce dirija circulația
Șoferii pot scăpa de 2 puncte de penalizare dacă urmăresc filme
„Noul Audi 40 este o combinație între Audi 80 și un cal
Airbag-urile externe ar putea reduce cu 30% gravitatea accidentelor
Ferrari California, rupt în două după ce s-a izbit de un stâlp de iluminat
Pentru a clarifica această întrebare confruntăm șase SUV-uri moderne cu rivalele lor cele mai dure – breakuri de la aceeași marcă, cu motor comparabil și mărime similară. Aici SUV-urile trebuie să arate dacă sunt mai mult modă de marketing sau mașini moderne multifuncționale.
Break versus SUV: Audi A6 Avant versus Q5
Măi, ce poate face un singur an: la începutul anului 2017, Q5 a luat startul pe piață și doar după un an a venit și A6. Pe aceeași bază tehnologică – sistemul modular longitudinal al celei de-a doua generații MLB evo – dar sensibil mai modern, oarecum cu o generație mai departe. Acest lucru se vede clar la o privire în cockpit: comutatorul rotativ din Q5 lipsește la A6, acum aici există trei ecrane tactile mai mult sau mai puțin uriașe (în funcție de echipare). Cu multe meniuri, o grămadă de funcții și o grafică spectaculoasă. Un show frumos!
La oferta de spațiu din față, cele două aproape că nu se deosebesc, sunt foarte spațioase. Altfel este în spate: Avant oferă, poate surprinzător, sensibil mai multă libertate de mișcare, mai mult spațiu pentru picioare lungi și mai mult spațiu deasupra capului. În Q5 se șade din principiu mai sus, plăcut de vertical, iar pentru mulți este important acest sentiment ușor superior. În privința bagajului, Avant se află iarăși net în frunte, portbagajul său având un volum de 565 l până la 1.680 l, înghite evident mai mult decât Q5 cu un volum de 550 – 1.550 l.
Cele două mașini sunt propulsate de un TDI de 2,0 l, la Q5 cu 190 CP, iar la A6, în cea mai nouă treaptă de dezvoltare, cu 204 CP. Amândouă vin în standard cu cutie automată cu dublu ambreiaj cu 7 trepte, iar Q5 40 TDI, în plus, cu tracțiune 4×4 quattro, care nu este disponibilă pentru A6 Avant 40 TDI. Făcând abstracție de mișcarea bruscă de la demarare, amândouă mașinile se deplasează plăcut de manevrabil, dar într-o comparație directă.
A6 Avant se află clar în frunte: el pare o întreagă clasă mai sprinten și mai agil și, în plus, are pur și simplu o suspensie suverană. Amândouă rămân, de altfel, surprinzător de silențioase. Cu TDI de 2,0 l, A6 Avant se află în catalog începând de la 56.960 de euro, iar Q5 începe de la 48.510 de euro. Dar acest lucru nu îl ajută prea mult acum și aici.
Break versus SUV: Kia Ceed SW versus Sportage
Kia și compact – funcționează! Vezi Sportage, care convinge de aproape 3 ani. Acum se alătură frumosul Ceed ca break. Amândouă arată elegant, dar vioi rulează doar unul, iar acesta se numește Ceed SW. Breakului îi sunt suficienți cei 136 CP diesel pentru o rulare plăcută, iar o greutate mai mică cu 200 kg îl fac să ruleze și să vireze mai sprinten și mai detașat prin cotidian. Sportage, datorită tracțiunii 4×4, nu are deloc probleme de tracțiune, dar pare mai apatic.
Chiar dacă Kia promite la Ceed 11,8 sec până la 100 km/h, pe autostradă mai bine fonoizolatul SUV se străduiește disperat să-l ajungă din urmă, acesta atingând vârful său de 180 km/h (Ceed 200 km/h) doar cu mult avânt și consumând totuși cu aproape doi litri mai mult. În habitaclu, diferențele sunt mici. Amândouă strălucesc prin comenzi ergonomice și condiții de spațiu decente. Cele două sunt chiar surprinzător de apropiate în materie de design. Chiar și un fin cunoscător al mărcii s-ar strădui să facă diferența.
Revenind la volum, în timp ce pasagerii din spate găsesc în Sportage, cu 11 cm mai scurt, un spațiu mai mare, pasagerii din SW, mai ieftin cu peste 3.500 de euro, găsesc materialele mai fine. La portbagaj, breakul se află însă mult în față, are o capacitate cu 200 de litri mai mare. Avantaj clar break și la confort.
Aici, Ceed își permite și unele slăbiciuni, spre exemplu roțile cad zgomotos în gropi și hodorogesc peste muchii. Dar, cu cât este mai defectuos carosabilul, cu atât pare să se descurce mai bine Ceed. Călătoria în concediu poate veni în orice caz. Lui Sportage i-am schimbat înainte pneurile. Roțile de 19 inchi, în standard la GT Line, fac ca SUV-ul să aibă o suspensie inutil de dură și nearmonioasă. Breakul, cu a sa direcție îndatoritoare, lasă o impresie mai activă și mai plăcută.
Brak versus SUV: Mercedes Clasa C T-Modell versus GLC
Ghinion pentru GLC: SUV-ul concurează aici cu Clasa C. Iar acesteia,Mercedes tocmai i-a făcut o împrospătare generală. În schimb, GLC este produs din 2015 și are faceliftul în față. Luat ca atare, el este relativ simpatic. Însă, față de Clasa C, aflată acum în formă de top, arată parcă mai învechit. Clasa medie de la Mercedes vine acum cu un volan nou, care include elemente tactile pentru comenzi și poate fi comandat și cu instrumente complet digitale (12,33 inchi, 893 de euro) și cu un display GPS de 10,25 inchi.
Din punct de vedere al spațiului, nici breakul și nici SUV-ul nu au prea mult – doar în spate GLC oferă o idee mai mult spațiu. Și, desigur, în SUV se șade mai înalt, în față sunt circa zece centimetri diferență. Și în spate se stă mai comod, în break bancheta este mai slab profilată. În privința bagajului, breakul are un volum de maximum 1.480 de litri, iar GLC înghite 1.600 de litri. În SUV se află familiarul diesel de 2,1 l, aici cu 170 CP. În Clasa C, Mercedes montează deja succesorul său modern cu o cilindree de 2,0 l și 194 CP. Amândouă sunt echipate în standard cu atenta cutie automată cu nouă trepte.
În comparativ, noul motor este mai vivace și mai puternic, pe lângă faptul că este ceva mai silențios. Și consumă, prin cei 6,6 l, mult mai puțin decât GLC cu cei 7,9 litri la sută. Amândouă mașinile aveau suspensia pneumatică, foarte recomandată de noi. Aceasta costă la break 1.666 de euro, iar la GLC, 2.261 de euro. Astfel, SUV-ul oferă mult confort, însă breakul oferă și mai mult. El este mai stabil, rulează mai fluid și mai manevrabil.
SUV versus Break: Mazda 6 Combi versus CX-5
Arată bine CX-5 și 6 Combi, Mazda a găsit din nou o linie frumoasă. Breakul, cu cei 4,80 m, este surprinzător de lung, SUV-ul este cu 25 cm mai scurt. Și oferă totuși o senzație mult mai bună de spațiu, precum și mai mult loc, mai ales în spate se șade mult mai confortabil. Bancheta este rabatabilă în trei, la break doar în două. Ups!
Cele două mașini sunt propulsate de motorul pe benzină de 2,5 l cu 194 CP. Iar acesta este ceva cu totul special, funcționează fără turbo, dar cu o compresie foarte mare de 13,0:1. Rezultatul: foarte multă plăcere. Motorul cu patru cilindri se turează lejer, dezvoltă puterea uniform, are un sonor aspru, iar cutia automată cu convertizor de cuplu și șase trepte (în standard) participă cu plăcere.
Mazda a conceput break-ul ferm, dar nu inconfortabil, foarte bun pentru călătorii. CX-5 rulează manevrabil și agil pentru un SUV. În catalog, CX-5 se află la prețul de 33.290 de euro, breakul cu tracțiune față este, la un preț de pornire de 31.190 de euro, deci ceva mai ieftin.
SUV versus break: VW Passat Variant versus Tiguan Allspace
Lost in Allspace ne vine să spunem, atât de spațios se prezintă versiunea lui Tiguan lungită la 4,70 m. În Passat Variant, chiar dacă este mai lung cu 66 mm, ne urcăm cu 15,5 cm mai jos, găsim în spate și în portbagaj mai puțin spațiu. Doar în SUV se poate culisa longitudinal al doilea rând de scaune, iar pentru 750 de euro se poate comanda chiar și un al treilea rând de scaune.
Însă atât de rafinat și de impecabil ca Passat nu rulează Tiguan XL și deloc atât de manevrabil și de agil. Dar SUV-ul Allspace, cu 200 kg mai greu, nu pare nici greoi și nici supradimensionat.Nici la preț, SUV-ul nu intră în derivă. Al nostru Allspace cu tracțiune 4×4 costă cu aproape 3.000 de euro peste Variant, iar cel cu tracțiune față poate fi mai ieftin. În schimb, Allspace este lozul câștigător, deoarece este capabil să tracteze 2,5 tone cu tracțiune 4×4 (tracțiune față 2,0 tone/Passat 1,8 tone). Știm că sunt puțini interesați de acest ultim aspect, dar contează mult în anumite situații și în anumite țări din vestul Europei. Mai puțin la noi, însă.
Break versus SUV: Peugeot 3008 versus 308 SW
REVOLUȚIE FRANCEZă? Are loc la 308 SW și 3008 în interior – în cele două Peugeot ne uităm la afișaj peste un minivolan. Și, cu toate că instrumentele clasice din break ne plac mai mult decât lumea digitală de la SUV, acesta este net în frunte în privința interiorului. Pasagerii stau cu o jumătate de etaj (11 cm) mai sus, există taste de selectare directă pentru puncte de meniu importante, în spate adulții călătoresc mai relaxați.
Amândouă se deplasează sprinten – se fac simțiți cei 177 CP diesel și 400 Nm. Cu toate că breakul, livrabil doar ca GT cu reglajul său de bază ferm, nu poate fi considerat o lectică, noi călătorim mai degrabă cu el. 3008 își permite, pe lângă o vizibilitate circulară mediocră și o duritate a trenului de rulare considerată ca sportivă, roți de 19 inchi (în standard), care rulează rigid, precum și oscilații active ale suprastructurii.
În schimb, 308 SW oferă o oarecare plăcere de rulare, ia virajele vioi și ne face să uităm că este 16 cm mai înalt decât fratele său SUV. Unde sunt aceștia? Deschideți pur și simplu hayoanele: în break intră 610 – 1.660 l, în SUV, 520 – 1.482 de litri. Oricum, 3008 renunță la tracțiunea 4×4, nu cântărește mult mai mult decât colegul break și poate căra cu 400 kg mai mult. La casă, SUV-ul se află în urmă, este cu cel puțin 2.000 de euro mai scump. O diferență mare ca să stai cu 11 centimetri mai sus, nu credeți?
Verdict Break versus SUV 4:2
Serios? SUV-ul merge la cumpărători de la un succes la altul și aici trebuie să se dea totuși bătut cu 2:4 față de break – ce nu este în regulă? Absolut nimic, totul este în ordine! Rezultatul dovedește doar trei lucruri, care la o examinare mai exactă nu surprind. În primul rând: noi nu cumpărăm întotdeauna doar cu intelectul. Optica proaspătă și câteodată și îndrăzneață a SUV-urilor convinge adesea mai mult decât avantajul obiectiv că breakurile sunt deseori mai manevrabile. În al doilea rând: accesul confortabil nu se dă pe datorie. SUV-urile sunt aproape întotdeauna mai însetate și mai scumpe decât breakurile comparabile. Și în al treilea rând: bunele, vechile breakuri oferă în continuare un concept de caroserie deosebit de practic și de util pentru utilizarea cotidiană. În cel de-al patrulea rând, dacă vei cumpăra un break în România, te vei trezi cu „prieteni’ care îți vor spune că ai cumpărat un „dric’ sau cine mai știe ce glumă proastă. Ignoră-i, mașina ta e mai practică decât a lor!