Cu BMW M4 si Claudiu David pe circuitul de la Portimao

vezi galeria foto

BMW revine la motorul cu sase cilindri in linie pentru M3/M4, cele mai sportive modele ale gamei Seria 3. Primele impresii de pe circuitul de la Portimao cu Claudiu David, pilot BMW Driving Experience.


 

Sambata 24 mai 2014. Claudiu David, pilot BMW Driver Experience, ne vorbeste in limba romana la prezentarea internationala a noilor M3/M4 de la BMW despre caracteristicile circuitului de la Portimao.

Este un circuit de 4.684 metri, adaptat inclusiv pentru cursele de F1, cu 9 viraje de dreapta, 7 de stanga, lat de 14 metri, cu o linie dreapta de 969 metri. Principala particularitate a circuitului este diferenta de nivel, cea mai mare panta fiind de 12,0%.

Plecam in turul de recunoastere in spatele lui Claudiu David. Dupa primul viraj de dreapta, Claudiu ne spune in walkie-talkie: ‘Folositi toata latimea circuitului’. Apoi, dupa primele conuri care semnalizeaza sa incepem franarea, am senzatia ca acestea sunt puse prea devreme. Claudiu ne spune: ‘Distantele de franare sunt calculate pentru siguranta. Puteti frana si mai tarziu daca simtiti ca v-ati obisnuit cu masina.’


Claudiu trece curat prin viraje cu o viteza mult mai mare decat percepem inainte sa verificam ce ne indica aplicatia care calculeaza timpul pe turul de circuit. Apoi vine o rampa accentuata urmata de o coborare usor spre dreapta si viraj din nou in urcare spre stanga. Este cea mai periculoasa zona de pe circuit. Claudiu: Aici, acceleratia laterala este de peste 1g si la virajul de stanga trebuie venit mult pe interior. Pentru o masina de strada peste 1g este o valoare mare’. Ultimul viraj este foarte larg si dupa inscrierea pe el se poate aborda cu acceleratia la podea. |n capatul liniei drepte, M4 atinge 250 km/h.


Coechipier cu Claudiu este Pedro Lamy, fost pilot de Formula 1, insa timpul celor doi pe circuit a fost egal: 2:04 minute, ceea ce reprezinta un rezultat exceptional pentru Claudiu, pilot de raliu in timp ce Lamy are mai multa experienta pe circuitele de Formula 1. Doar brazilianul Augusto Farfus de la echipa BMW de DTM a scos 2:02 minute.

Cum merge M4?

Noua generatie a renuntat la motorul V8 in favoarea unuia bi-turbo cu sase cilindri in linie. Dar scaderea cilindreei de la 4 litri la 3 litri nu a adus decat beneficii. Gratie presiunii de supraalimentare de 1,25 bar, puterea nu a crescut spectaculos insa sunt doi alti indicatori care au un plus semnficativ: cuplul maxim a crescut cu 40% la 550 Nm si este disponibil pe o banda larga cuprinsa intre 1800 si 5390 rpm. Puterea de 431 CP este obtinuta inca de la 5390 rpm si ramane constanta pana la 7000 rpm. Ce inseamna asta? M4 este mai usor de utilizat atat in traficul de zi cu zi cat si pe circuit pentru ca puterea este tot timpul acolo. Bucuria motorului de a se tura a ramas dar nu mai este acea senzatie exploziva progresiva pentru ca explozia de putere se produce inca de la turatii joase.


BMW ofera un tren de rulare adaptiv care a avut doua scopuri: sa faca masina mai civila’ pentru condusul de zi cu zi si pe de alta parte sa o faca mai extrema pentru circuit. Asadar, avem treptele Comfort, Sport sI Sport Plus pentru directie, suspensie (pentru suspensie costa 2000 de euro extra) si motor (la motor, modul Comfort e inlocuit de Efficiency). Apoi, mai avem o setare in trei trepte pentru rapiditatea cu care schimba cutia de viteze cu dublu ambreiaj si sapte trepte (exista si o cutie manuala cu 6 trepte pentru fani).


Pe circuit se pune totul pe Sport Plus si M4 devine chiar o masina de curse cu o directie grea sI un tren de rulare rigid ca o scandura. Aici BMW nu a facut compromisuri, suportul suspensiei spate fiind prins rigid direct de caroserie.

Pe strada noi v-am recomanda modul Sport la motor si suspensie si Comfort la directie pentru ca e suficient chiar pe viraje stranse.

Cu 1497 kg, M4 e cu 80 kg mai usor decat vechiul model. Cum a reusit BMW asta? Folosind aluminiul si mai ales fibra de carbon unde bavarezii sunt mai experti decat orice alt competitor. Adica, avem capota motor din aluminiu, capota portbagaj la M4 din plastic (la M3 este din otel), acoperis din fibra de carbon pura, elemente de suspensie din aluminiu, arbore cardanic din plastic ranforsat cu fibra de carbon.


250 km/h sunt atinsi lejer pe autostrada iar cine isI comanda pachet M Driver poate merge sI cu 280 km/h. Motorul cu 6 cilindri in linie bi-turbo trage fenomenal pe toata plaja de turatie iar pe Sport Plus suna gros, semanand mai mult cu sunetul unui V8 de mare cilindree decat cu al unui motor cu 6 cilindri in linie.

O masina care merge repede trebuie sa se opreasca repede. Masinile de test erau echipate cu discuri ceramice (7.683 euro optional). Sunt foarte scumpe si la rece trebuie avut grija cu ele pentru ca franarea nu este liniara. |nsa dupa ce ajung in temperatura sI pe circuit, musca’ cu o forta incredibila sI asigura o decelerare excelenta.

76.508 euro cere BMW pentru M4. Prin comparatie, Porsche 911 Carrera S Coupe costa 115.843 euro. Iar de la 0 la 100 km/h, BMW M4 accelereaza in 4,3 secunde (4,1 secunde cu cutia cu dublu ambreiaj), fata de 4,5 respectiv 4,3 secunde la Porsche. |n plus, la BMW ai mult mai mult loc decat in Porsche in spate iar pentru taticii sportivi exista chiar sI M3 sedan cu patru usi si patru locuri veritabile, cu doar 20 kg mai greu decat M4, cu aceleasi performante dinamice si care costa chiar mai putin: 75.206 euro.

Cititi drive testul in detaliu cu M3/M4 in Auto Bild 12 pe 12 iunie 2014.

Verdict

Cine vrea o masina sport de peste 400 CP nu poate gasi ceva mai ieftin decat acest M3 sedan sau M4 Coupe. Dinamic, M4 nu este deloc inferior lui Porsche 911 Carrera S fata de care este cu 40.000 de euro mai ieftin. Iar in plus, M4/M3 sunt mult mai utilizabile in viata cotidiana oferind un portagaj spatios, patru locuri full-size si mai mult confort.

 

Plusuri

– Motorul polivalent

– Programele de rulare adaptate foarte bine atat pentru strada cat si pentru circuit

– Pretul raportat la dinamica si performante

– Masa redusa gratie folosirii materialelor usoare. BMW este un expert in industrializarea fibrei de carbon.

Minusuri

– Ducem dorul sunetului ascutit progresiv al vechiului motor aspirat cu 6 in linie

 

 

 

 

 

 

 

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE