A venit momentul să testăm cel mai puternic automobil făcut vreodată de Dacia. Și este un Duster 4×4 1.3 TCe!
Cine ar fi crezut că vom avea o Dacia turbo cu 150 de cai-putere și sistem de tracțiune integrală? Recunosc, nu îmi imaginam așa ceva atunci când a debutat primul Logan. Au trecut zece ani de când am mers cu primul Duster și sunt încă surprins că niciun producător nu a reușit să îi replice formula.
Un SUV care poate să facă off-road încă de la părăsirea porților fabricii, dar perfect utilizabil în viața de zi cu zi. Este imbatabil pe acest echilibru și nu se compară cu Jimny la spațiul interior și nici la comportamentul pe asfalt.
Iar nimic nu i se apropie la preț în raport cu abilitățile pe teren accidentat. Asta este cu adevărat surprinzător. Îți permiți mai multe Dusteruri de banii mașinii cel mai apropiate la acest echilibru de off-road cu comportament rutier și cu un interior practic pentru cinci adulți.
Nu este mașina perfectă, însă. Am primi cu drag o antifonare suplimentară și un plus de siguranță pasivă și activă la testele EuroNCAP. Pe cele două le vor „regla' cei de la Dacia atunci când vor fi convinși că majoritatea clienților vor plăti în plus pentru asta. Sună ciudat, dar este o realitate economică. Fără mici tăieri de costuri pe ici, pe colo, nu am fi putut avea un Duster pe atât de bun și totuși atât de ieftin.
În același timp, este cel mai scump autoturism oferit până acum de Dacia. Și tot este smart-buy, așa cum se identifică marca de câțiva ani. Iar aici chiar nu îi putem contrazice. Dacă vrei o mașină care să le facă aproape pe toate, asta e.
La mulți ani de la debutul motoarelor pe benzină turbo în gama Duster, cei de la Renault afirmă că nu se poate monta o transmisie EDC pe o mașină 4×4. Dar încă nu oferă o alternativă, fie ea și CVT. Singura consolare este că ar fi avut un preț prea mare pentru majoritatea clienților.
Nicio marcă nu poate să lanseze o mașină pe care să o cumpere mulți la second-hand, dar să nu și-o permită prea mulți când este nouă. Așadar, rămânem cu timoneria scurtă și relativ precisă a cutiei cu șase trepte. Până la viteze de autostradă, Duster 1.3 TCe 4×4 e neașteptat de iute, dar își pierde suflul ceva mai târziu.
Oricum, nu ai nevoie să mergi atât de tare în România, să fim rezonabili. Suspensia este suficient de moale pentru confort, dar fără a avea o ținută de drum care să sperie pasagerii proaspăt urcați la bord.
Materialele nu sunt cele mai bune din clasă, dar nu de asta îți iei Duster. Știm deja că sunt durabile, că mașina este fiabilă, iar asta face mai mult în ochii unui client decât un bord moale și o consolă centrală cu finisaje care îți „fură' ochii.
Prima impresie
Cel mai puternic Duster făcut până acum trage cu sete și poate fi chiar economic. Am fi dorit să-l putem cumpăra și cu o automată. Poate că fac inginerii RTR o magie cândva.
Date tehnice
Motor L4, benzină turbo, transversal față, – Cilindree 1332 cmc – Putere max. 150 CP/5250 rpm – Cuplu max. 250 Nm/1600 rpm – Transmisie tracțiune integrală, cutie manuală cu șase trepte. – L/l/h 4341/1804/1678 mm – Masă proprie 1.331-1.395 kg – Accelerație 0–100 km/h 10,6 s – Viteză max. 197 km/h – Consum 6,3 l/100 km – Emisii CO2 145 g/km – Preț de la 20.250 de euro
Verdict
În contextul noilor restricții legate de emisii, este o minune că putem avea în gama Dacia o mașină cu atât de mulți cai-putere. Este aproape triplu față de ce lansa acum 20 de ani. Și merge „de toți banii' și încă pe atât. Automată 4×4 când?
Am cautat aceasta varianta insa nu se mai fabrica. Se gaseste doar in varianta 4×2.
Salut, Marian!
Această motorizare este disponibilă doar pentru echiparea de top, SL Orange, și are un preț de pornire de 20.250 de euro.
GUNOI
PANARAMA la un Mare preț. Mariane bati câmpii pacaliciule
La Suzuki cutia automata merge perfect cu tractiunea 4×4 pe benzinarul 1.4 boosterjet. La Duster nu merge pentru ca nu s-ar mai vinde Kadjar.