SUV-urile domină piața. Cele patru exemplare diesel sunt oferite cu un sistem de tracțiune integrală. Modelele mici, dar spațioase la interior se bucură de o reală popularitate.
Cu greu au fost acceptate în societate. SUV-urile erau considerate pretențioase, agresive și erau pur și simplu antisociale. Chiar meritau această soartă nedreaptă?
Și totuși, ce înseamnă SUV? Abrevierea vine de la Sport Utility Vehicle și reprezintă un vehicul sportiv de agrement. Practic, este un amestec de autoturisme, o combinație între un break și un vehicul off-road cu garda la sol generoasă. Unele exemplare au primit și tracțiune integrală.
În prezent avem SUV-uri de toate dimensiunile, de la mici la foarte mari. Unele sunt destul de capabile pe teren accidentat, în timp ce altele se sperie și de o pajiște umedă.
Moda a început în SUA și a pătruns cu întârziere și în Europa. Unul dintre primele astfel de modele a fost Toyota RAV4 din 1994. Un vehicul mic, ușor și simpatic. Avea o lungime de doar 3,72 metri, iar succesul său comercial a surprins întreaga lume.
Dar acesta a fost doar începutul. Între timp, cota de piață a SUV-urilor vândute pe teritoriul german a ajuns la peste 26 la sută. De ce sunt atât de populare? Ei bine, proprietarii lor apreciază mai presus de orice un acces confortabil, poziția înaltă a scaunelor și designul exterior. De asemenea, oferă un sentiment de siguranță superior. De regulă, SUV-urile oferă mult spațiu la interior și un portbagaj generos. Toate aceste calități se dovedesc excelente pentru viața de zi cu zi și pentru activitățile unor persoane active.
Toate cele patru SUV-uri testate întrunesc aceste calități în mod egal. Au dimensiuni compacte și un design prietenos. Amprenta acestora nu ocupă mult spațiu pe șosea, dar toate sunt surprinzător de practice și de economice.
Locul 4: Dacia Duster Blue dCi 115 4WD
Plusuri: Dacia oferă multă mașină pentru banii ceruți. Își reține valoarea în timp. Portbagajul este mare, la fel și sarcina utilă.
Minusuri: Interior simplu, nepretențios. ESP grosier. Ne-am fi dorit frâne mai bune și mai multe sisteme de asistență.
Dacia Duster în echiparea testată are un preț de listă de 19.810 euro, fapt cu care s-a spus deja totul. Pentru că toate celelalte au un preț mult mai mare. Iar pentru banii aceștia, Duster oferă multe. O apariție frumoasă, de exemplu.
Cockpit-ul s-a modernizat târziu, abia în 2018. Cu toate acestea, navigația vine standard pe echiparea Prestige, în timp ce funcția keyless vă costă doar 200 de euro în plus. Duster oferă spațiu suficient atât pe locurile din față, cât și pe cele din spate. Scaunele sunt moi și, să zicem, confortabile. Tapițeria din piele neagră vă taxează în plus cu doar 500 de euro.
Are cel mai voluminos portbagaj dintre modelele testate, cu un volum minim de 411 litri, care poate fi extins până la 1.501 litri. Propulsorul de 1,5 litri cu 116 CP este familiar și se dovedește a fi excelent pentru utilizarea zilnică, mulțumită consumului excelent de combustibil. Din punct de vedere al condusului, Dacia afișează un ruliu pronunțat, iar direcția are un răspuns aproximativ, așa că totul se potrivește mai degrabă persoanelor care nu sunt atât de grăbite.
Locul 3: Ford EcoSport 1.5 EcoBlue 4×4
Plusuri: Bancheta din spate este confortabilă. Frânele sunt de încredere. Nivel general scăzut de zgomot la interior.
Minusuri: Hayonul se deschide în lateral și îngreunează accesul în locurile strâmte. Calitatea fabricației este ușor neîngrijită.
EcoSport este un globetrotter. Prima generație a modelului a fost fabricată din 2003 în Brazilia, în timp ce prima versiune a generației actuale a debutat pe piața europeană în 2013. Versiunea facelift este construită la uzina de la Craiova din 2017. De atunci, poartă o grilă trapezoidală.
De asemenea, designul planșei de bord a fost îmbunătățit cu unitatea media Sync3, fiind la nivelul modelelor actuale produse de Ford. Evident, calitatea fabricației depășește ce întâlnim la Dacia cu câteva elemente moi la atingere. Chiar și așa, este sub nivelul oferit de Hyundai sau Mazda.
Bancheta din spate este confortabilă, mulțumită poziției înalte a șezutului. Hayonul care se deschide în lateral nu este practic. Propulsorul diesel de 1,5 litri are o funcționare destul de dură, însă mașina dispune de o insonorizare bună. Cu toate acestea, prețul este destul de piperat. Așteptăm cu interes primul test drive pe plan local cu noul Ford Puma.
Locul 2: Mazda CX-3 Skyactiv-D 115 AWD
Plusuri: Designul este excelent, poziția de condus este foarte bună. Frânele sunt puternice, iar echipamentul este complet.
Minusuri: Linia plafonului limitează spațiul pasagerilor din spate și vizibilitatea. Întreținerea se efectuează în fiecare an.
CX-3 se prezintă ca un model sportiv chiar înainte de a-l conduce. Linia acoperișului coboară asemenea unui model coupé, în timp ce planșa de bord te întâmpină cu un turometru mare așezat central. Poziția de condus este cu 9 cm mai joasă decât la Ford sau Dacia, șezutul scaunului fiind apropiat de șosea, un lucru destul de atipic pentru această clasă, dar ne place.
Decorul foarte minimalist are clasă și stil, dar locurile din spate sunt al nabii de înghesuite. Poate că ar trebui să-l catalogăm mai bine pe CX-3 drept un vehicul din categoria 2+2 locuri. Motorul de 1,8 litri cu 115 CP dispune de un raport scăzut de compresie de doar 14,8:1 și nu produce un sunet prea atrăgător.
La viteze mici lucrează cu dificultate, dar după aproximativ 2500 rpm, mașina se trezește la viață. Mazda a reglat excelent suspensia lui CX-3. Ruliul este menținut la minimum, în timp ce confortul rămâne la un nivel foarte bun. Autoturismul este agil și dispune de frâne de top. Din păcate, unitatea diesel cu tracțiune integrală este disponibilă doar pe echiparea de top.
Locul 1: Hyundai Kona 1.6 CRDi 4WD
Plusuri: Echipament extensiv, simplu de utilizat. Sistemele de asistență se regăsesc din plin. Garanție de cinci ani.
Minusuri: Portbagaj relativ mic, sarcină utilă nu foarte mare. Destul de scump în această variantă de echipare.
Kona este o zonă din Hawaii cunoscută pentru Triathlonul Ironman și pentru cafeaua excelentă. Într-un fel se potrivește caracterului mașinii dezvoltate de Hyundai. Kona vine cu un design făcut cu pricepere, care are nevoie de puțină obișnuință.
Chiar și așa, această obișnuință nu este necesară și la interior, unde totul este așezat logic. O binecuvântare este utilizarea facilă și cele mai bune scaune de la toate cele patru modele testate. Sunt mari și bine profilate. Chiar și în spate, adulții pot sta confortabil.
Din păcate, motorul diesel de 1,6 litri și 136 de cai-putere este disponibil cu tracțiune integrală doar alături de transmisia automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte. Motorul este energic, iar transmisia, chiar dacă reacționează cu o mică întârziere la plecarea de pe loc, se trezește rapid la viață. Suspensia este ușor dură, dar astfel, Kona se simte excelent la condus. Cu toate acestea, în echiparea testată, Kona nu este chiar ieftină.
Verdict
O victorie clară pentru Hyundai. Kona arată uimitor. Interiorul este matur, iar experiența conducerii este bună. Mazda deschide calea către sportivitate, în timp ce Ford ne arată că EcoSport încă este un model de succes. Totuși, dacă ar fi să ne luăm după raportul preț/puncte, Duster conduce detașat.
Ce să-ți spun… Ieftin și prost- Dacia Duster. No moment.
Dacia Duster….. pret fff mare pentru ceea ce ofera din pacate. Motorizare depasita, siguranta scazuta perofrmante off road la versiunea 4×4 standard slabute. Cre d ca e timpul ca Ro sa scoata o masina specifica și nu epavele renault.