Drive test Alfa 4C: revenirea la masini usoare

vezi galeria foto

Grande amore. Alfa Romeo  produce o masina care face cinste cu adevarat producatorului italian.


Ce  sunet are acest motor! Esapamentul se aude de parca undele sonore ar erupe direct din camera de ardere. Atat de tare, atat de puternic s-ar putea sa nu mai fi rasunat de mult timp o Alfa Romeo de serie. Se aude de parca dezvoltatorii lui Alfa 4C i-ar fi dat acesteia o fanfara cu el, un acord de bucurie care se aude mereu din motorul de 1742 cmc. Ascultati, acum incepe o noua epoca!’.

4C este o doza a usurintei cu care Alfa Romeo vrea sa se reintoarca pe pietele mondiale, in America si in Asia. 4C nu aminteste doar de legendarele masini de curse de la Le Mans sau de 8c, prezentat in 2007, ci numele sau este totodata si un program. Acesta raspunde pentru lungimea de sub 4 metri, 4 cilindri si doar 4 kg care urmeaza sa fie accelerate de fiecare cal- putere. Pentru a atinge aceasta ultima valoare, un Porsche Carerra trebuie sa se prezinte cu 400 CP. „Vrem sa ne reintoarcem la radacinile lui Alfa Romeo’, spune presedintele marcii, Harald Wester.


Din programul Alfa, care s-a redus aproape neobservat la saracele MiTo si Giulietta, micul coupé iese in evidenta ca un atlet printre amatori. Având marcanta grila fata specifica marcii si doua prize de aer care se arcuiesc in spatele aripilor evazate, Alfa 4C arata mult mai mult decât o masina de 240 CP.

Opera mare pe scena mica, asta a fost dintotdeauna partea forte a lui Alfa, iar acest 4C are inca de la inceput ceea ce le-a lipsit pâna acum multor modele de serie ale producatorului italian: creeaza dorinta de a fi cumparate. Cea mai buna dovada in acest sens este ca prima serie din productie, de 500 de unitati, s-a vândut extrem de rapid, iar versiunea de serie, care va costa aproximativ 50.000 de euro, are deja numeroase cereri, in ciuda termenului de livrare de 6 luni.


La 4C, greutatea scazuta poate fi definita chiar ca fiind palpabila. Fibrele de carbon ale caroseriei au fost lasate vizibile pe praguri si pe podeaua masinii, ele fiind acoperite doar cu un lac transparent. Interiorul este aproape in intregime negru si se rezuma doar la ceea ce este esential. Scaunele sport sunt subtiri, pedalele masive sunt fabricate din aluminiu, torpedoul este doar o gentuta de pânza in care incape doar un iPhone, pentru care exista un conector cu sistemul multimedia. Dar cine are nevoie de muzica? Motorul este exact in spatele soferului si produce un sunet atât de frumos, incât nimeni nu are nevoie de mai mult. Poate parea surprin­zator, dar modul de functionare a stergatorului, cu un singur brat, ne aminteste de Lotus Elise. Totusi, 4C este mai spatios, are ESP si un portbagaj mic. Cu toate acestea, nimeni nu poate lua in considerare 4C pentru a merge la supermarket. Aceasta masina este mai potrivita pentru a-ti prezenta cea mai noua pereche de ochelari de soare.


Pe scaunul soferului invart cheia in contact, selectez treapta de viteza de pe consola centrala si proptesc mainile in volan, de unde ajung foarte facil la clapetele pentru schimbarea treptelor de viteza. Asta este important pentru ca ce urmeaza va fixa degetele pentru mult timp acolo. Micul coupé al celor de la Alfa tâsneste impresionant de pe loc, toata puterea fiind transmisa rotilor spate, iar impresia este ca acesta vrea sa-l alunge pe 8C din pozitia de lider al celor mai rapide Alfa de serie. Cele 4,5 secunde necesare pentru sprintul de pâna la 100 km/h aproape ca nu iti lasa timp sa simti cele 130 de milisecunde necesare cutiei cu dublu ambreiaj pentru a schimba treptele de viteza.


In 4C cauti degeaba materialele insonorizante care sa atenueze zgomotul, pentru ca ele nu exista. Din habitaclu se aude tot, de la scrâsnetul pneurilor la pietrele care se lovesc de interiorul aripilor sau la suieratul turbinei si zgomotul dur al motorului. Pentru a reduce greutatea, dezvoltatorii au renuntat la tot ceea ce nu servea idealului sportiv.

De monococa produsa din fibra de carbon sunt prinse cu bolturi in fata si in spate cadre de aluminiu. Peste ele vine o caroserie din material sintetic cu aripi de poliuretan, iar geamurile sunt din sticla foarte subtire, care reduce greutatea. Alfa este foarte mândra de masa lui Alfa 4C, numai 895 kg, o valoare cu adevarat excelenta in ziua de azi. Prin aceasta reusita, italienii nu doar ca reusesc sa inverseze trendul care face ca masinile de azi sa fie mai grele, ci deruleaza timpul inapoi cu circa 30 de ani. Pe atunci, coupé-urile sport aveau cam aceeasi greutate.


Chiar daca adaugam 40 de litri de carburant, lichidul de racire si uleiul, 4C ramâne considerabil sub limita celor 1.000 kg. Aceasta valoare e i­nca suficienta pentru a respecta regula celor patru kilograme pentru un cal- putere. Motorul turbo de 1,8 litri are patru cilindri, dezvolta 240 CP si preia, in mare, tehnologia folosita la Giulietta. Diferenta este ca datorita utilizarii aluminiului, in cazul lui 4C, el este mai usor cu 26 kg.

Astfel, 4C e ca un peste in apa pe drumurile de munte si poate dansa printre peticele de asfalt mai bine ca oricare altul. Pe puntea fata apasa doar 40% din greutatea totala, iar asta a permis inginerilor de la Alfa sa renunte la utilizarea servodirectiei. Da, Alfa 4C are o directie pur mecanica. Totul se petrece direct si incredibil de rapid. Asta este adevarata sportivitate. Seful marcii Alfa Romeo remarca si el: Nu exista nimic mai direct’. Toate sistemele moderne de asistenta sunt acum doar in mâinile tale. Volanul devine ceea ce ar trebui sa fie mereu, o legatura directa cu mâinile soferului. Ca inainte.

Locul lui 4C e pe pista, acolo unde se poate considera ca acasa. Atunci directia 1:1, trenul de rulare ferm si cele trei programe de rulare se potrivesc perfect scopului acestei masini. Diferite moduri de rulare se pot selecta de pe consola centrala, de la selectorul DNA. Exista chiar si un mod pentru iarna, ceea ce ne face sa ridicam din sprâncene. Oare cine va merge cu aceasta masina pe zapada? Modul Dynamic este si cel mai spectaculos, pentru ca atunci motorul ridica vocea pe un ton mult mai gros si mai sportiv.

Totusi, va fi foarte greu pentru oricine sa puna mâna pe o Alfa Romeo 4C. Modul dificil in care se produce monococa de carbon limiteaza productia la doar 3.500 de unitati anual, din care pentru Europa sunt destinate doar 1.500. Noi credem ca este destul de pu-
tin pentru o reusita atât de mare. Oricum, ceva mai bun decât 4C nici nu i se putea intâmpla lui Alfa Romeo.

 

Verdict

4C are parte de tot ceea ce a facut-o renumita pe Alfa: multi cai-putere, putine kilograme si o tehnologie ambalata superb. Acesta nu este un automobil pentru utilizarea cotidiana, ci mai degraba un sportiv care merita savurat. 4C este un semn important de viata din partea marcii italiene. 

 

Date tehnice

MOTOR: L4  turbo, cilindree 1742 cmc, putere maxima 240 CP/6000 rpm, cuplu maxim 250 Nm/2100 rpm. TRANSMISIE: spate, cutie cu dublu ambreiaj cu 6 trepte. DIMENSIUNI: L/l/h 3989/1864/1183 mm, portbagaj 110 l. MASA LA GOL: 895 kg. PERFORMANTE: 0-100 km/h 4,5 sec, viteza maxima 258 km/h, consum mediu 6,8 l/100 km, emisii CO2 157 g/km.

Pret (euro cu TVA, Germania): 50.500

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE