SĂ ÎNCHIDEM OCHII şi să ne amintim cum a fost acel Audi S6 lansat cu 10 ani în urmă, dotat cu un propulsor V10 de 5,2 litri. Ce păcat că nu se mai face aşa ceva.
Direcţia de evoluţie s-a schimbat şi nu într-un sens plăcut. Acum, Audi ne oferă un V6 în loc de V10. Iar motorul acesta nu e alimentat cu benzină, ci cu motorină. Există patru guri de evacuare, însă le-am putea decora cu pahare de iaurt, pentru că nu contează – ele sunt false! Deja simţiţi o undă de dubiu în faţa noului Audi S6?
Bună dimineaţa! Poţi să te simţi bine, ştiind că nu ai bani să-ţi iei un Audi S6? Oarecum, da. Maşina nu are o misiune uşoară în stârnirea entuziasmului. Totuşi, are cu ce! Confirmăm că noile S6 (sedan şi break), asemenea lui S7, sunt disponibile numai cu motorizare de tip V6 TDI. Specialiştii au depus eforturi meritorii pentru a le face atractive, ilustrând aspiraţiile de tehnologie avansată ale mărcii. Pe lângă turbocompresor, motorul dispune şi de un compresor electric, menit să elimine întârzierea de răspuns a celui dintâi (turbolag). Rezultat: o spontaneitate impresionantă în escaladarea caracteristicii de cuplu până la 700 Nm!
Acceleraţiile sunt fenomenale, iar urcarea în ture decurge cu o uşurinţă dezarmantă. O plimbare cu un break prin împrejurimile rurale ale Hamburgului. Maşina rulează în programul Comfort, cu funcţia start-stop activată. Oprim la o intersecţie, motorul tace. Primim verde, apăsăm pe acceleraţie şi, după ce se gândeşte preţ de vreo 2,5 secunde, Audi se pune vioi în mişcare. Accelerează cu certă vigoare până pe la 2500 rpm, apoi te simţi lovit ca de un pumn în stomac. L-aţi văzut vreodată, în desenele animate, pe Obelix demarând ca să prindă un mistreţ? Aşa ceva…
Acum, procedura inversă: undeva, în faţă, un semafor se face roşu. Roşii se fac, probabil, şi discurile de frână ale „grăsuţului' S6. Parcă simţi şi ceva din căldura lor….Un sfat pentru o convieţuire plă- cută cu S6: atenţie, să nu-l plictisiţi. Dacă îl tratezi cu o atitudine de genul „te înţeleg foarte bine şi ştiu că poţi', viaţa împreună va fi plină de optimism şi bucurie. S-a investit mult pentru a aduce acest automobil la înaltul nivel de performanţă de care dispune. Şi s-a lucrat în moduri subtile. Sistemul său electric funcţionează la tensiunea de 48 V, iar electromotorul de tip starter-generator care este antrenat printr-o curea dinţată funcţionează după un program inteligent, având grijă să îşi pună deoparte energie (inclusiv în timpul încetinirilor) într-un pachet de baterii litiu-ion de 10 Ah. Când se cer acceleraţii rapide, el îşi adduce contribuţia. La fel face şi compresorul electric, numit EAV, instalat în galleria de admisie, care măreşte debitul de aer destinat camerelor de ardere. Ca urmare, pe intervalul de turaţie dintre 2500 şi 3100 rpm se asigură un cuplu motor de 700 Nm. Deci: de fiecare dată când vrei să porneşti la „decolare', ai grijă ca turometrul să arate măcar un regim de 2500 rpm. La mai puţin de atât, S6 îţi dă senzaţia că are un soi de vagă indispoziţie.
Trebuie să punem capăt acestui test, deoarece cu cât interacţionăm mai mult cu maşina, cu atât tindem să devenim mai duplicitari şi să ne lăsăm cuceriţi de ceea ce are controversatul S6 de oferit. Sunetul motorului este procesat inclusiv cu ajutorul difuzoarelor sistemului audio, astfel încât (în modul Dynamic) ajunge să lase impresia unui V8 alimentat cu benzină. Iar comportamentul dynamic a fost impecabil pus la punct. Cu ESP dezactivat, maşina are oricum resurse de stabilitate vaste şi, la limită, pune în evidenţă o tendinţă progresivă de supravirare (roţile din spate ajung să primească până la 85% din cuplul motor). S6 are nu numai tracţiune integrală, ci şi direcţie integrală – datorită acesteia, nu veţi avea niciodată senzaţia că pilotaţi un automobil cu lungimea de 4,95 m. Aşadar, să ne oprim până nu e prea târziu. Cu S6, o putem face în numai 32,5 m de la viteza de 100 km/h!
Verdict
Dacă nu reuşeşti să te decizi asupra unei maşini premium şi/ sau sport tipice, încarcă-l şi pe straniul S6. Are aptitudini dinamice de top, dar caroserie break. Motorul se manifestă ca un V8 cu benzină (chiar trebuie un pic ţinut în ture), dar e un V6 turbodiesel hightech. Iar ţevile de eşapament vizibile sunt astupate. Ce-I greu de înţeles aici? Senzaţii tari, de tot felul!
Date tehnice AUDI S6 AVANT TDI
Model V6, turbo, compresor electric
Motor/Nr. cilindri longitudinal \n faţă
Supape/Axe cu came 4/4
Antrenarea distribuţiei Lanţ
Cilindree (cmc) 2967
Putere max./Turaţie (CP/rpm) 349/3850
Cuplu max./Turaţie (Nm/rpm) 700/2500
Viteză maximă (km/h) 250
Cutie de viteze Automată, 8 trepte
Transmisie Tracţiune integrală
Frâne faţă Etrier cu 6 pistoane/Discuri 375 mm
Frâne spate Etrier cu 2 pistoane/Discuri 350 mm
Dimensiuni anvelope faţă – spate 255/40 R 20 Y
Tip anvelope Pirelli P Zero TM
Dimensiuni jante 8,5 x 20″
Emisii CO2 (g/km) 208
Consum conform WLTP (l/100 km) 8,0
Volum rezervor (l) 73
Filtru de particule/rezervor AdBlue (l) serie/22
Zgomot exterior (dBA) 70
Masă remorcabilă cu frânare/fără frânare (kg) 2100/750
Volumul portbagajului (l) 565-1680
Ampatament (mm) 2924
L/l/h (mm) 4954/1886/1481
Preuri/Echipare
Model Audi S6 Avant TDI
Preţ de bază 79.000
Sistem de navigaţie serie
Faruri LED serie
Diferenţial sport 1500
Direcţie pe puntea din spate 1900
Climatizare cu 4 zone serie
Cockpit virtual serie
Scaune \ncălzite 380
Vopsea metalizată 1000
Preţul maşinii testate 83.895 în Germania