Răsfăț de performanțe, stil, confort și tehnologie! De fapt, aici suntem într-un BMW 330d Touring, nu într-un avion privat!
Avem de spus și câte ceva referitor la mașina în sine, numai că trebuie să stabilim înainte niște referințe oportune. În a doua parte a anilor 90, BMW a făcut mare impresie cu noua sa generație de motoare turbodiesel având injecție directă și alimentare commonrail. Cel mai puternic dintre acestea avea configurație V8, cilindree de 4,0 litri și a intrat în dotarea Seriei 7 (E38) începând din 1999.
Acel BMW 740d dispunea de 245 CP, cuplul maxim fiind de 560 Nm. Nu e legendă urbană: acel „proud American’ Bob Lutz (tăticul lui Dodge Viper V10, motor aspirat de origine Lambo), care ocupa funcția de președinte al grupului Chrysler, a fost adus de la aeroport la Salonul Auto de la Frankfurt 1999 cu un BMW 740d. Șoferul acelui „shuttle’ 740d a menționat că omul părea să aibă chef de flecăreală, dar, după câteva formule protocolare, a tăcut. Când să coboare, a întrebat: „Ce motor are ăsta?’ – răspunsul conținând datele notate mai devreme. „Aș fi vrut așa ceva pentru un Viper entry-level… ‘, a spus el, apoi a închis portiera.
Suntem în 2022 și actualul turbodiesel „3.0 straight-six’ oferit în clasa medie pentru BMW 330d pune în umbră acel V8 al Seriei 7 (E38/1999). Cuplul maxim al lui BMW 330d e cu 90 Nm mai mare (adică aproape un Sandero II 1.0 SCe în plus). Cutia de viteze automată cu 8 trepte valorifică fără vreo scăpare tot ce poate să dea motorul. Undeva în State, domnul Lutz (printre altele, fost aviator) își vede liniștit de zilele de pensie și nu are, ca noi, prilejul să vadă cum BMW 330d accelerează de parcă ar urma să decoleze. Cu toate că exemplarul nostru avea tracțiune numai pe roțile din spate, motricitatea este riguros păstrată (danke schon, gestiune electronică!).
În viața de zi cu zi, nu insistați prea mult pe accelerație – contextul rutier românesc nu vă oferă prea des nici spațiul, nici calitatea carosabilului pentru a exploata fără rețineri potențialul dinamic al mașinii (vezi praf pe jos în viraje sau denivelări cariate care pot eviscera oricând anvelopele cu secțiune 40). Din fericire, modurile de condus oferite înlesnesc conviețuirea cu BMW 330d Touring pe plan local.
Ambianța de la bord poartă o inspirație high-tech care te duce cu gândul la tema business-jet. Urmare a faceliftului, tabloul de bord este în formă de ecran panoramic. Comutatorul sistemului multimedia nu a dispărut de pe consolă (ca în cazul altor modele noi de la BMW), ceea ce va înlesni acomodarea unor foști posesori de BMW. Selectorul transmisiei a fost redus la ceva de genul unei clape discrete, ceea ce necesită un scurt timp de acomodare.
Doriți ședere ireproșabile, caracter premium, dotare cuprinzătoare, piele și tehnică de top (șasiu M inclusiv)? Prețul nu e mic, dar nici exagerat – orientativ, rețineți pragul de 50.000 de euro, ordin de mărime.
Prima impresie
Este rapid, riguros în comportament, oferă condiții de călătorie excelente și destul volum util. În plus, nu consumă mult. Anvelope expuse deteriorării pe drumuri proaste, preț măricel.
Date tehnice
Motor L6, turbodiesel, longitudinal în față – Cilindree 2992 cmc – Putere max. 286 CP la 4000 rpm + 11 CP electric (mild-hybrid) – Cuplu max. 650 Nm/1500 – 2500 rpm – Transmisie spate/cutie automată cu 8 tr. – L/l/h 4713/1827/1440 mm – Masă proprie 1845 kg – Portbagaj 500–1510 l – 0–100 km/h 5,5 s – Viteză max. 250 km/h – Consum 6,0 l/100 km – Emisii CO2 157 g/km – Preț 53.372 de euro
Verdict
Performanțele sale fac de rușine unele avioane ușoare. Prestațiile dinamice sunt un deliciu, iar ambianța de la bord – ceva măgulitor. Nici cu volumul util în sine nu stă rău, deși raportul preț/metrul cub de portbagaj iese evident ridicat.