BMW M5: Frumoasa asta e o bestie

Fahrvergleich: BMW M5 und Mercedes AMG E63s V8 Biturbo 4matic FD-Kacher ( November 2017 ) Bilder von Steffen Jahn ( www.steffenjahn.com ), erstellt im Auftrag und fŸr Georg Kacher ( keine Werks-Fotografie! )

vezi galeria foto

Bavaria rupe! N-ar fi prima oară când de pe acest tărâm se ridică o realizare supremă și nu vorbim numai despre automobile. Landul de la poalele Alpilor este renumit pentru multe isprăvi, de la industrie și până la sport.


În premieră la gama M, noua generație BMW M5 dispune de tracțiune integrală. Bineînțeles, specialiștii casei nu s-au obosit să pună pe mașină o tracțiune integrală cum are toată lumea. Sistemul 4WD aici de față include un buton de la care se poate trece la un comportament tipic pentru tracțiunea spate.

Noul BMW M5 demonstrează un comportament infailibil cu noul sistem de tracțiune integrală. Un rol important joacă aici gestionarea funcționării cuplajului interaxial, un program purtând semnătura M. Specialiștii casei au atins un nivel superior față de concurență la integrarea electronicii avansate. Răspunsurile la comenzi în cazul sedanului bavarez de 600 CP sunt impresionant de armonioase, inclusiv la limită. Pentru a afla cât de mult contribuie electronica la optimizarea motricității și a ținutei de drum, este suficient să dezactivezi controlul stabilității. E singurul motiv pentru care ai putea dori să faci așa ceva. Sistemul oferă trei trepte de reglare a profilului dinamic. Primul, numit 4WD, exploatează complet ideea tracțiunii integrale. Cel de-al doilea, 4WD Plus, insistă mai mult pe tracțiunea spate și chiar dă accente de supravirare, în funcție de situația de mers. Cel de-al treilea constă în tracțiune spate strictă și se numește 2WD.


Mai avem o posibilitate de selecție care intervine la calibrarea direcției, a suspensiei și a răspunsului la accelerație. În acest sens, sunt oferite trei moduri de rulare: Efficient, Sport și Sport Plus. Se mai poate configura și un program individual, pentru cine preferă așa. Și rapiditatea schimbării treptelor de viteză poate fi reglată în trei trepte. Comutatorul dedicat respectivei funcții se află chiar pe o parte a selectorului de viteze. BMW susține că noul program automat de schimbare a treptelor este atât de rafinat și performant, încât nimeni nu va mai regreta cutiile mecanice cu dublu ambreiaj. Totuși, parcă lipsește un pic nervul unei cuplări directe, specifice acestora. În modul manual de alegere a treptelor, e aproape inevitabil să conduci fără a determina oarecum frecvent aprinderea LED-urilor colorate de la turometru la regimul-limită de 7300 rpm.


Motorizarea V8 de 4,4 litri cu supraalimentare dublă pune la bătaie până la 600 CP și 750 Nm. Performanțele sale sunt la nivelul fostei versiuni de competiții, ba chiar vorbim despre 70 Nm în plus. Una peste alta, 3,4 s îi sunt suficiente lui M5 pentru a ajunge la 100 km/h. Dacă se optează pentru  M Drivers Package, mașina cântărește cu 15 kg mai puțin față de modelul precedent și poate rula cu 305 km/h.


Consumul în test? Petroliștii ar deschide o șampanie de bucurie. Și cei de la Pirelli pot trece cu încredere la destupat sticle de sărbătoare, deoarece pneurile din spate (cu secțiune 285) nu au rezistat mai mult de 10 ture de circuit la Estoril. Și mai avem de menționat niște eforturi financiare: prețul de bază al mașinii este de 117.900 euro. Sunt suficiente câteva opțiuni mai acătării pe tema vopselei, a sistemului audio și a tapițeriei din piele pentru ca la scor să se mai adauge vreo 15.000 de euro.


După ce cunoști bordul și îți formezi secvențele de operare pe ceea ce are de oferit M5, nu poți să nu recunoști că ai de-a face cu două mașini într-una singură. Confortul la rulare este apreciabil, dar nu suprem, iar ambianța acustică nu e realmente silențioasă. Cert este că noul M5 excelează acolo unde toate mașinile mărcii din München o fac: la comportamentul dinamic și performanțe. Motorul V8 trage ca pentru decolare, iar frânele au o eficiență uimitoare. Rafinata distribuire a forței motrice la roți rămâne cel mai important atu al său, iar răspunsul la accelerație este mereu incisiv (cuplul e la cota maximă între 1800 și 5600 rpm). Pentru o conducere sportivă perfect legată, schimbarea vitezelor de la volan rămâne preferabilă.


Verdict

BMW M5 pare a fi mereu gata de decolare. Nu insistă vizibil pe vreo arogantă sugestie de supremație, dar, atunci când i se cere ceva pe plan dinamic, răspunde cu prestații uimitoare. Tendințe eco, cumva? Să fim serioși.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE