BMW Seria 3 Plug-In Hybrid – Tehnologia de mâine, testată azi

vezi galeria foto

Tehnologia revoluționară BMW i migrează treptat și către modelele tradiționale ale bavarezilor, iar Seria 3 va avea, începând de anul viitor, un plug-in hybrid veritabil — pe care noi l-am condus deja, în secret.


BMW nu este tocmai străin de conceptul mașinilor hibride. BMW X6 ActiveHybrid, lansat acum mai bine de 6 ani, combina forța unui V8 cu cea a două motoare electrice, pentru un total de 486 CP. În plus, cuplul de 780 Nm făcea până și versiunile M să pălească, mai ales că motoarele electrice ofereau un răspuns instantaneu. Au urmat apoi ActiveHybrid 7, ActiveHybrid 5, ba chiar și Seria 3 are o versiune mai prietenoasă cu mediul înconjurător. Sau cel puțin așa spuneau cei de la BMW, pentru că, în realitate, toate aceste modele erau concentrate mai mult către performanță. BMW ActiveHybrid 3 este, de fapt, un 335i, căruia i-a fost integrat în puntea spate un motor electric de 54 CP, promițând astfel un consum mediu de 5,9 l/100 km. În realitate, acesta este un monstru de 340 CP, care atinge 100 km/h în 5,3 secunde și care se bazează pe aportul motorului electric pentru a fi și mai rapid. Consumul real? Mai bine sărim peste.


Din fericire, BMW a lansat între timp noile modele i3 și i8, investind enorm în propulsia alternativă, iar acum aduce această tehnologie și pentru modelele convenționale. Anul trecut a fost prezentat BMW X5 eDrive Concept, iar acum se lucrează intensiv la Seria 3 Plug-in Hybrid. Deși vor mai trece câteva luni bune până la definitivarea versiunii de serie, BMW ne-a invitat la centrul de testare și dezvoltare de la Miramas, Franța, pentru a putea testa în premieră noile tehnologii eDrive. Astfel, am avut ocazia de a conduce în exclusivitate națională un prototip parțial camuflat, pentru a ascunde noile spoilere și priza de alimentare la rețeaua de încărcare. Acesta se diferențiază dramatic din punct de vedere tehnic de fratele său mai lacom, BMW ActiveHybrid 3. În primul rând, sub capotă se află un nou motor de 2,0 litri, înrudit cu cel de pe 328i, dar care dezvoltă 180 CP și 320 Nm în acest caz.


În ceea ce privește propulsia electrică, noua Seria 3 Plug-in Hybrid introduce o soluție complet nouă. Motorul electric – care ocupă locul convertizorului de cuplu din transmisia automată ZF cu 8 rapoarte – dezvoltă circa 95 CP și 250 Nm. Acesta este alimentat de la o baterie Li-Ion poziționată sub portbagaj, care are o capacitate netă de 5,5 kWh și promite o autonomie electrică de 35 km.

Cu un total de 245 CP și peste 400 Nm (atât oferea vechiul M3 cu motor V8), Seria 3 Plug-in Hybrid promite cam același nivel de performanță cu al unui 328i – despre care cei de la BMW ne-au declarat că va fi și o referință în stabilirea prețului pentru viitorul model eDrive – însă cu un consum extrem de redus. Prototipul testat a înregistrat în ciclul NEDC o valoare de 2,1 l/100 km și un nivel al emisiilor de 50 g/km. Sună impresionant, cel puțin pe hârtie!


Scurta experiență de pe circuitul BMW de la Miramas a scos la iveală principalele caracteristici ale noului model. În interior, în vecinătatea selectorului transmisiei, a apărut un nou buton care completează funcționalitatea sistemului Driving Experience Control.

Marcat cu inscripția eDrive, acesta comută între trei moduri de funcționare ale sistemului hibrid de propulsie: Confort (care alege automat între cele două surse de propulsie), Save Battery (în care este conservat gradul de încărcare a bateriei, favorizând propulsia convențională) și Max eDrive (în care este folosită exclusiv propulsia electrică până la 120 km/h, iar motorul termic pornește doar la kick-down).


Primii kilometri la volanul prototipului au fost parcurși în ultimul dintre cele enumerate, pentru a vedea cât de capabilă este propulsia electrică. Transmisia trece lin prin cele opt rapoarte, iar pentru că puterea electrică se simte mai viguroasă decât în cazul motoarelor termice, Seria 3 Plug-in Hybrid accelerează electric ca o mașină de peste 120 CP.

Comutarea modului sport schimbă mult datele problemei, cele două surse de propulsie unindu-și forțele pentru a oferi maximum de performanță. Răspunsul instantaneu al motorului electric elimină complet golul turbo specific propulsorului pe benzină, iar cei 400 Nm se simt din plin în reprize. Deși este cu 165 kg mai grea decât un 328i, Seria 3 Plug-in Hybrid are un comportament dinamic aproape similar, bateria de sub portbagaj nealterând sesizabil echilibrul maselor. Suspensia se simte la fel de suplă, direcția este neschimbată (în sensul bun), iar frânarea regenerativă nu afectează dramatic feelingul în pedală.

Încă mai sunt lucruri de pus la punct, însă acest prototip marchează o nouă etapă în dezvoltarea sistemelor de propulsie alternative. Viitorul se anunță electrizant.

Verdict

Seria 3 Plug-in Hybrid face un salt uriaș comparativ cu vechile modele ActiveHybrid. Deși performanțele sunt în continuare foarte bune, consumul chiar a fost redus. Nu ar strica o autonomie electrică mai mare, totuși.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE