Cand am vazut noul BMW Seria 7, parca m-am intors in timp, la generatia a treia, iesita din fabricatie in 2001. Si nu e nimic rau in asta, pentru ca generatia a treia a fost ultimul Seria 7 traditional. Stilul baroc si greoi al caroseriei celei de-a patra generatii (2001-2008) si plansa de bord, departe de stilul BMW, promovate de controversatul Chris Bangle au fost intens criticate. Totusi, tehnologia de sub capota (fosta Serie 7 a lansat in premiera Dynamic Drive si sistemul Valvetronic) a contribuit la o cifra de vanzari cu 5% mai mare a celei de-a patra generatii, in comparatie cu cea de-a treia.
A cincea generatie este din nou un BMW veritabil. Schimbatorul de viteze s-a mutat de pe coloana volanului pe tunelul median, pilotul automat a renuntat la maneta de pe coloana volanului avand acum comenzile pe volan, comenzile climatizarii au revenit la forma clasica, consola centrala este din nou indreptata spre sofer, bordul arata din nou noaptea ca al unui avion de vanatoare.
In exterior, ne bucura efectiv o linie a caroseriei mai joasa si un capac al portbagajului mai putin masiv. Linia clasica a caroseriei are doua inovatii: muchia laterala, care se intinde pe toata lungimea masinii, si grila radiatorului, mult mai mare. Amandoua creeaza o aparitie maiestuoasa fara acea nota de masivitate a generatiei precedente.
Designul face apel la traditia BMW
Noul Seria 7 demonstreaza inca o data ce stie BMW mai bine: o dinamica absolut de exceptie, superioara oricarui concurent. La Seria 7 sunt trei lucruri care contribuie la agilitatea si precizia iesita din comun: masa mai redusa (cu 55 kg in cazul versiunii diesel 730d), sistemul Dynamic Drive (barele stabilizatoare active) si directia integrala. Inventie japoneza din anii ‘80 la Honda Prelude, directia integrala a fost modernizata de BMW si combinata cu inovatia proprie numita „directia activa. La viteze mici, rotile spate se orienteaza in sens invers fata de cele fata cu un unghi de pana la 3 grade, iar la viteze mari in acelasi sens. Rezultatul: o raza de bracaj redusa cu 70 cm la manevrele de parcare si o stabilitate excelenta pe traiectorie la viteze mari. De asemenea, la viteze mici, in cazul virajelor stranse, directia activa are raport de demultiplicare mai mic, fiind necesare doar doua ture de volan pentru o cursa completa.
In ciuda dimensiunilor usor mai mari si a echipamentelor in crestere, noua Seria 7 este mai usoara decat predecesoarea sa. Capota, aripile, acoperisul si suspensia spate sunt din aluminiu ca si blocurile tuturor motoarelor, inclusiv al celui diesel.
Noua Seria 7 este si o expozitie de tehnologie a viitorului, avand la bord numeroase sisteme foarte utile pentru siguranta activa: Head–up display, acum cu noi functii (extra 1.340 euro), sistem Night Vision (extra 2.200 euro), pilot automat inteligent cu functie stop&go (extra 1.880 euro). De asemenea, se ofera Lane Departure Warning, la care vibratiile din volan avertizeaza asupra parasirii benzii de rulare (extra 520 euro) si Lane Change Warning (extra 620 euro) la care un led din oglinda retrovizoare avertizeaza asupra prezentei unui vehicul in unghiul mort. Aceste sisteme pot fi intalnite si la Audi, dar urmatoarele doua sunt in premiera mondiala absoluta: Side View si sistemul de recunoastere a semnelor de circulatie care afiseaza viteza maxim admisa.
Directia integrala este un plus clar
Ergonomia noii Serii 7 ne aduce aminte de traditia primelor generatii. Sistemul iDrive, criticat in trecut, este mai simplu de operat iar submeniurile pot fi activate si de la butoane clasice plasate langa controller. Comenzile climatizarii sunt de asemenea clasice, in iDrive ramanand doar comenzile pentru incalzirea scaunelor si controlul climatizarii in spate. Tot clasice sunt si butoanele de reglaj ale tariei suspensiei, care poate fi insa ajustata si din meniul iDrive. Practic, toate comenzile din meniul iDrive sunt dublate de butoane clasice, iar unele functii au fost scoase definitiv din meniul iDrive. Desi sunt mai multe butoane acum, totul este mai simplu.
Suspensia noului Seria 7 este, de asemenea, noua: cu arcuri clasice la versiunile scurte si pneumatica la puntea spate pentru versiunile Li cu ampatament alungit cu 14 cm. Insa si suspensia clasica are un sistem novator, realizat in colaborare cu Sachs, care variaza taria amortizarii pe patru programe: confort, normal, sport si sport plus.
Seria 7 musteste de high-tech
La drum, noul Seria 7 ramane un BMW veritabil, o masina de pilotaj de prima clasa. Este incredibil cat de agila este masina la limita si cat de precisa este directia. Gratie directiei integrale, masina isi pastreaza traiectoria parca ar fi trasa pe sine si, in plus, pasagerii din spate nu resimt la limita atat de intens acceleratiile laterale mari care apar in viraje.Totusi, in ceea ce priveste confortul suspensiei pe denivelari scurte si pe piatra cubica, la BMW Seria 7 apar unele oscilatii in plan longitudinal si amortizarea este ceva mai seaca, mai ales pe puntea fata. Nu am inteles de ce BMW nu a adoptat macar optional suspensia pneumatica la toate rotile. Nu se pot reprosa prea multe confortului in general, dar pur si simplu, Mercedes ramane doctor honoris causa la acest capitol. La fel se intampla in ceea ce priveste perceptia luxului.
Seria 7 este high tech, este excelenta calitativ, dar parca in Mercedes este alta senzatie de lux (vezi butoanele din aluminiu natur etc), chiar daca si BMW a venit cu materiale noi (ceramica de la controller si butoanele climatizarii, displayul digital pentru indicatoare).
Consum mic raportat la putere
La motoare, in schimb, BMW ii arata lui Mercedes calea de urmat. Dieselul biturbo din 730d este absolut fenomenal: silentios, potent, rafinat. Chiar impins la limita, se incapataneaza sa consume mai mult de 8,5-9 l/100 km, emite mai putin de 200 g CO2/km si reactioneaza spontan la apasarea pedalei. Iar V8-ul biturbo, pe benzina, cu injectie directa, este „delicatesa suprema. Puterea este livrata constant, indiferent de turatie. Este disponibila oricand si oriunde vrei. Urca in ture ca un motor de curse pe benzina si la turatii reduse pune la dispozitie cuplul enorm pe care il ofera in principiu un motor diesel. Cu alte cuvinte, a luat ce este mai bun de la diesel si benzina: cuplul omniprezent si bucuria de a se tura a unui motor pe benzina. Iar la un mers usor sportiv, se multumeste cu 15-16 l/100 km. Ce vreti mai mult? La 407 CP, nimeni nu ofera un compromis mai bun. Un V12 si un diesel mai puternic vor fi disponibile ulterior.
Noua Serie 7 a facut un pas important in materie de echipari. Tapiteria de piele, farurile bi-xenon, scaunele fata electrice si climatizarea sunt standard. Totusi, pentru a configura o masina cu toate inovatiile tehnice, mai este nevoie de circa 20.000 euro deasupra pretului de baza. Dar e greu sa renunti la noile tehnologii, la directia integrala sau la Dynamic Drive. Ele sunt sarea si piperul.