BMW X1 – Mai compact, mai eficient

vezi galeria foto
In ciuda crizei, BMW merge cu motoarele in plin. Dupa Seria 5 GT urmeaza SUV-ul compact X1 in aceasta toamna, iar in 2010, noul X3.

Pana la sfarsitul anului, BMW va lansa noile Seria 5 GT si X1. Apoi, in 2010, vor urma complet noul X3, facelift-ul lui X5 si noua Seria 5.


Asa cum X3 a inaugurat in 2003 segmentul SUV-urilor compacte premium, X1 deschide portile unui segment si mai compact, in care, deocamdata, nu exista niciun competitor. Acest nou segment va fi populat de viitoarele Audi Q3 si Land Rover LRX (2011) si Mercedes BLK (2012).

X1 pare mult mai compact decat X3, in special datorita inaltimii mai mici (1.545 mm fata de 1.675 mm la X3). Este mai scurt cu 12 cm, dar ampatamentul este cu doar 3,5 cm mai mic. Astfel, X1 ofera un spatiu interior generos, comparabil cu cel din X3 si mai mare decat la Seria 3 Touring.


In spate, se ofera trei scaune egale ca dimensiuni, spatarul banchetei este inclinabil, sub diverse unghiuri, pana la 31 grade si fractionabil 40/20/40. Volumul portbagajului variaza intre 420 si 1.350 litri, cu bancheta rabatata. In cazul in care spatarul banchetei este in pozitie verticala (pozitia cargo), volumul standard creste la 490 litri. Suplimentar, exista si un compartiment sub podeaua portbagajului.

Plansa de bord are cateva elemente preluate de alte modele BMW, dar, in principiu, este noua si usor orientata spre sofer. Displayul sistemului de navigatie nu mai este rabatabil ca la X3, ci este fix, fiind integrat in bord, deasupra consolei centrale, si masoara 6,5 sau 8,8 inci, functie de versiune. Optional, se ofera camera de luat vederi pentru mersul inapoi, imaginile fiind afisate pe displayul de la navigatie.


De asemenea, sistemul de climatizare are comenzi noi si integreaza acum butoanele pentru incalzirea scaunelor. De la alte modele BMW s-a preluat sistemul iDrive imbunatatit (in combinatie cu versiunile de navigatie Business si Professional) si cele opt taste pentru memorarea posturilor de radio sau destinatiilor favorite.


Sunt disponibile doua pachete de design, unul exterior – X Line si unul interior – Cool Elegance Design Package. Acesta din urma include scaune sport cu tapiterie de piele in culoare alb sidefat. Printre optiuni se regasesc scaune sport, trapa panoramica, bare argintii pe acoperis, sistem audio Pro Logic 7 HiFi. Standard, se ofera lumini de zi, in forma traditionala la BMW, de inel, iar optional, faruri bi-xenon, caz in care stopurile sunt cu leduri. Mai mult, sunt disponibile si faruri adaptive.


X1 va fi disponibil cu patru motorizari, dintre care doua vor putea fi combinate si cu tractiune spate. Este de apreciat ca X1 nu este doar mai compact ca X3, ci este si mai usor. Versiunea de baza cu tractiune spate sDrive 18d va cantari doar 1.470 kg, tractiunea integrala aducand un surplus de numai 70 kg. Motorizarea de top este cea pe benzina cu sase cilindri in linie de 3 litri si 258 CP, existenta si la Z4. Este un motor foarte modern, cu bloc din magneziu si aluminiu, sistem Valvetronic si distributie variabila dublu-VANOS.


Celelalte motorizari sunt trei dieseluri de 2 litri, versiunea de top fiind cea bi-turbo de la 123d, cu common-rail de generatia a patra. xDrive 23d dispune de supraalimentare cu doua turbine: una mica, care actioneaza chiar de la start, si una de dimensiuni mai mari, care intra in functiune mai tarziu.

Dieselurile cu puteri mai mici, de 177 si respectiv 143 CP, sunt disponibile si cu tractiune spate, dieselul de top de 204 CP si motorul pe benzina fiind cuplate exclusiv cu tractiune integrala xDrive. Dieselurile de 143 si 177 CP sunt combinate cu cutie manuala cu sase trepte (optional, la xDrive 20d se ofera si cutie automata cu sase trepte) si dispun standard de sistem start-stop automat si indicator pentru schimbarea optima a treptei de viteze. Motoarele de top sunt combinate exclusiv cu cutie automata cu sase trepte. Sistemul DSC, cu functia sa sportiva DTC, si controlul presiunii in pneuri sunt standard la toate versiunile.

BMW X1 este disponibil in sapte culori pentru caroserie si va fi produs la uzina BMW din Leipzig, pe aceeasi linie cu Seria 1 Coupé si Cabrio.

Aparitia lui X1 va duce la o apriga concurenta interna cu X3, din cauza spatiului interior comparabil si a spectrului de motoare echivalent. BMW are in vedere acest lucru si un X3 complet nou va aparea la sfarsitul lui 2010. Acesta nu va mai fi asamblat de Magna in Austria, ci de BMW in uzina din Spartanburg, SUA, alaturi de X5. Viitorul X3 va fi putin mai mare in lungime si latime, dar va fi mai scund.

La start, X3 va debuta cu dieselul si benzina cu sase cilindri in linie, urmand a infrunta concurenta lui Audi Q5 si Mercedes GLK.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE