După ce v-am împuiat capul cu capacitățile în off-road ale noului X5, e timpul să ne ocupăm și de latura sa atletică.
Am fost primii din România care am condus noul X5. Pentru întâlnirea cu acesta am traversat oceanul și am ajuns acolo unde se produce sofisticatul SUV BMW. Prima impresie la volanul lui X5 ne-a fost furnizată de motorizarea xDrive50i, rezervată pieței americane, dar am petrecut mai mult timp pe traseul de off-road, cu un xDrive30d. Cu alte cuvinte, am călătorit în SUA pentru a descoperi cel mai sportiv SUV mare din segmentul premium și am descoperit, oarecum surprinzător, cel mai capabil offroader din gama BMW. Atunci, ne-a lipsit ocazia de a testa adevăratele calități ale lui X5, condițiile de rulare din Statele Unite fiind complet diferite de cele europene, în general, și mai ales de cele din România, în mod special. Iată că avem acum posibilitatea de a completa această primă impresie, odată cu sosirea în România a celui mai așteptat SUV BMW. Și mai grozav, facem asta cu cel mai puternic X5 pe care-l pot cumpăra europenii, M50d.
Motorizarea diesel cu șase cilindri în linie are o capacitate cilindrică de 3,0 litri, ca și capabilul xDrive30d, doar că acesta are în dotare nu mai puțin de patru turbine sub capota lui M50d. Două dintre acestea sunt de joasă presiune și două de înaltă presiune, astfel că motorul lui X5 dezvoltă un cuplu impresionant la un palier de turație foarte jos. Practic, 450 Nm sunt deja disponibili de la 1000 rpm, pentru ca valoarea maximă, de 760 Nm, să fie atinsă între 2000 și 3000 rpm. În aceste condiții, puterea maximă dezvoltată ajunge la 400 CP, ceea ce transformă masivul X5 într-un veritabil model sport. Acesta are nevoie de numai 5,2 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, absolut impresionant pentru un SUV de aproape 2,4 tone.
Toate acestea sunt cifre seci, dar ceea ce simți în spatele volanului este o cu totul altă poveste. Selectarea modului Sport asigură schimbări rapide ale treptelor cutiei automate, fiecare dintre acestea fiind însoțită de o lovitură de ciocan pe care o simți în coloana vertebrală. Dacă ești sensibil, comuți pe Comfort și nu vei mai simți nimic, doar o apăsare constantă în spate, care pare să nu contenească decât după ridicarea piciorului de pe accelerație.
Și mai impresionant este felul în care noul X5 abordează virajele. Trenul de rulare adaptiv M Professional (costă 3.690 de euro și, credeți-mă, face toți banii) include bare stabilizatoare active și direcție integrală, o combinație care, împreună cu reglajele specifice ale suspensiei, asigură un comportament demn de un hot-hatch. Beneficiile direcției integrale se simt și la manevrele de parcare: niciodată o mașină de aproape 5 metri nu a fost atât de simplu de manevrat.
Dacă în Statele Unite ne-au lipsit denivelările din asfalt pentru a ne face o părere obiectivă despre confortul suspensiei lui X5, pe drumurile de la noi acestea sunt răspândite cu generozitate, așa că putem da acum verdictul: e de vis. Abia la denivelările pronunțate se simte ceva în mașină, iar aici trebuie luate în calcul și roțile de 22 de inchi ale modelului de test, având anvelope cu talon aproape invizibil. Am spus de prea multe ori impresionant?
Verdict
BMW X5 M50d dovedește o flexibilitate debordantă, de la sportivitatea dură, pe care o așteptam, la cel mai calm confort, chiar și cu roți de 22 de inchi, care ne-a depășit așteptările. Dacă e să-i găsim o slăbiciune, este că farurile laser ale fazei lungi nu pot pulveriza încă mașinile din față. Dar, cine știe…?