CONTACT BMW X5 40d: Dublu dopat

vezi galeria foto
Pentru cine doreste un super SUV, puternic ca un bivol, dar economic ca o limuzina de clasa medie, noul BMW X5 40d este adresa corecta.

Pe dinafara, BMW X5 nu este foarte mult schimbat dupa faceliftul din aprilie: doar un nou spoiler fata, vopsit complet din standard, faruri de ceata mai apropiate de grila radiatorului si stopuri cu LED-uri sunt principalele „machiaje aduse designului exterior.


Sub caroserie, insa, X5 a fost intens modificat. Excelentul tren de rulare, cu brate duble suprapuse in fata si punte multilink in spate a fost pastrat pentru ca nu exista niciun motiv de schimbare. Chiar fara suspensie pneumatica la toate rotile (exista doar un buton sport care intareste suspensia si, optional, se ofera suspensie pneumatica la puntea spate), X5 ofera un compromis superb intre sportivitate si confort, poate cel mai bun din segmentul sau.

In schimb, toate motoarele au fost inlocuite si toate au acum turbo/dublu-turbo si injectie directa: 30i/306 CP, 50i/407 CP, 30d/245 CP, 40d/306 CP, fiind cuplate standard cu noua cutie ZF cu opt trepte, care a debutat vara trecuta la 760i. Noi am condus versiunea diesel de top 40d, care inlocuieste fostul 35d de 286 CP. Dieselul bi-turbo, cu doua turbine montate in serie (una mica produce presiune la turatie mica imediat dupa cea de relanti, alta mai mare intrand in functie la turatie mai mare) are un cuplu de elefant de 600 Nm, disponibil de la 1500 la 2500 rpm, 450 Nm fiind prezenti chiar de la 1000 rpm.


La drum, X5 40d are o dinamica demna de un V8 pe benzina, dar platita cu un consum mult mai mic. Consumul oficial de 6,8/8,8/7,5 l/100 km autostrada/oras/mediu este imposibil de atins, dar se poate merge cu 8,5 l/100 km in afara orasului si cu 11 l/100 km prin oras, ceea ce la puterea de 306 CP si masa de peste 2,1 tone sunt cifre remarcabile. La consumul redus contribuie excelenta cutie automata cu opt trepte. Cu raport unitar in treapta a sasea si subunitare in treptele a saptea si a opta, motorul lui X5 40d se invarte cu doar 1800 rpm la 120 km/h. In plus, aceasta cutie a rezolvat un conflict de interese cronic: schimba si repede, si lin, aproape impreceptibil.


Motorul cu sase cilindri in linie nu apasa foarte greu pe fata, este extrem de rafinat, silentios si raspunde foarte spontan la apasarea pedalei de acceleratie. Masina de test avea bord imbracat in piele, portiere cu inchidere soft-top sau trapa panoramica. In loc de acestea noi recomandam directia activa (1.130 euro, standard se ofera directie Servotronic cu asistare variabila) si sistemul Adaptive Drive (3.290 euro). Oricum, X5 40d are un comportament sportiv, dar cu aceste optionale este ca un adevarat GTI. Si, pentru un confort absolut, merita din plin scaunele confort, chiar daca costa 2.260 euro.


Daca pe sosea este rege, in off-road X5 nu este la nivelul lui VW Touareg, Range Rover Sport sau Mercedes ML, dar cine mai merge azi cu astfel de masini prin off-road extrem? In Romania, diferenta fata de X5 30d/245 CP este de doar 4.000 euro fata de 7.000 euro in Germania. Din acest punct de vedere, cei 4.000 euro in plus isi gasesc o justificare pentru cei 61 CP si 60 Nm in plus, care aduc o acceleratie mai rapida cu o secunda de la 0 la 100 km/h si o viteza maxima mai mare cu 14 km/h la acelasi impozit, cilindreea fiind identica cu cea a dieselului de 245 CP.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE