Parte a strategiei Pure Drive, Nissan a inlocuit motorul diesel de 2 litri si 150 CP cu unul mai mic, de 1,6 litri si 130 CP. E bine, e rau? Inainte de primele impresii de condus, sa vedem cifrele prin comparatie cu motorul de 2 litri. Cuplul motor de 320 Nm este exact acelasi, insa este obtinut la doar 1750 rpm fata de 2000 rpm la motorul de 2 litri. Cilindreea mai redusa contribuie la un consum si emisii mai mici: 5,1 l/100 km si 135 g CO2/km fata de 6,0 l/100 km si 159 g CO2/km la motorul de 2 litri. Iar performantele dinamice sunt relativ comparabile: 190 km/h viteza maxima si 10,9 secunde pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h fata de 193 km/h si 9,9 secunde pentru motorul mai mare. Care este situatia in realitate?
La prima proba de condus, noul motor de 1,6 litri se dovedeste extrem de silentios si de rafinat. Nici chiar la pornirea la rece nu isi tradeaza prea tare originea de diesel. Iar la viteze de peste 130 km/h se aude mai mult zgomotul la vant in jurul oglinzilor masive decat zgomotul motorului. Surprinde placut si plaja destul de larga de utilizare pentru un diesel. Motorul are vana de la 1800 rpm si isi pastreaza vitalitatea pana la 4500 rpm, cand incepe zona rosie. Il ajuta si cutia manuala cu 6 trepte, etajata corespunzator (2200 rpm in treapta a sasea la 120 km/h). O singura critica: cei 20 CP in minus fata de motorul de 2 litri se simt doar la acceleratii mai puternice, cand motorul de 1,6 litri nu are parca aceeasi forta de impingere precum cel de 2 litri. Aceasta impresie subiectiva este confirmata si de cifre. 1.6 dCi accelereaza de la 0 la 100 km/h cu o secunda mai lent, desi este mai usor cu 100 kg decat versiunea de 2 litri. Si consumul? In afara orasului am obtinut 5,6-5,8 l/100 km, o valoare remarcabila pentru un SUV 4×4, iar in oras, gratie sistemului start&stop care functioneaza eficient si silentios, nu am depasit 7 l/100 km. Sunt valori foarte bune, dar nu mai bune decat ce ofera 1,8 diesel de la Mitsubishi ASX, care este la fel de frugal la cei 150 CP ai sai. Motorul de 1,6 litri este disponibil in echiparile Visia, Acenta si Acenta Special in versiuni 4×2 (intre 22.790 si 26.640 de euro) sau 4×4 (intre 24.890 si 28.740 de euro) doar in combinatie cu o cutie manuala cu 6 trepte.
Motorul diesel de 2 litri si 150 CP ramane in program doar in combinatie cu 4×4 si cutia automata la echiparile Acenta, Acenta Special si Tekna. In ceea ce priveste preturile, acestea sunt destul de mari. La aceeasi echipare, dieselul de 1,6 litri este cu doar 1.850 de euro mai ieftin decat cel de 2 litri, disponibil standard cu o cutie automata. Diferenta este practic pretul cutiei automate. Si fata de concurenta, Qashqai joaca o carte tare, pretul lui 1.6 dCi fiind comparabil cu al lui Tiguan 2.0 TDI – e adevarat – cu avantajul unor dotari standard mai complete la Acenta Special fata de Tiguan Sport &Style.
In rest, Qashqai ofera o calitate de fabricatie foarte solida, materiale bune si un interior ergonomic. Merita notata optiunea pentru sistemul de parcare Around View Monitor, unic in segment si cu adevarat util, care costa doar 400 de euro la Acenta si este standard la Acenta Special. Din pacate, nu poate fi cumparat optional decat cu sistemul multimedia cu navigatie, care mai costa 1400 de euro si are harti de navigatie destul de grosiere pentru Romania. La drum, Qashqai ofera o tinuta de drum sigura, trenul de rulare este destul de ferm, dar directia este destul de fada. Punctele forte ale lui Qashqai sunt garda la sol mare pentru un crossover si excelenta tractiune, posibilitatea de a bloca transmisia in raport fix in noroi fiind de un real ajutor.