Honda a luat în serios electrificarea. Primii pași au fost făcuți cu mulți ani în urmă, prin lansarea lui Insight, primul hibrid de la Honda, în 1999. Cei care sunt fani ai datelor vor ști că a fost lansat în SUA cu câteva luni înainte de principalul său concurent de-a lungul anilor.
Așadar, suntem la 21 de ani de la debutul comercial al primului hibrid de la Honda. Pe atunci, Insight era un hibrid oferit cu transmisie manuală, o soluție pe care Honda a repetat-o ulterior cu modelul CR-Z. Mărcile rivale nu au oferit un full hybrid cu transmisie manuală nici până acum. Apropo de primul Insight, avea un coeficient aerodinamic de 0.25, care l-a făcut cel mai aerodinamic automobil de serie fabricat până în acel moment. O realizare în sine, pe lângă sistemul hibrid IMA.
Timpul a trecut, iar Honda și-a tot îmbunătățit hibridele. Marca niponă a anunțat încă din 2018 decizia de a renunța la diesel-uri în Europa. Civic este ultimul model Honda care mai oferea asemenea motorizare în 2020, iar japonezii doresc să renunțe de tot la diesel-uri din 2021. Drept dovadă, CR-V nu a mai primit un diesel odată cu noua generație primită în 2018. Mai mult decât atât, Honda și-a propus să comercializeze doar modele electrice și hibride în Europa începând cu 2023.
Până de curând, soluția Honda era simplă: trenuri de propulsie hibride, precum și motorizări eficiente alimentate cu benzină. Anul 2020 ne-a adus o completare simpatică, Honda e, un model care amintește de prima generație a lui Civic, dar te cucerește prin tehnologia de la bord și prin felul în care se conduce. Nu suntem la primul test cu niciunul dintre hibridele Honda și am testat între timp și prima electrică de la Honda, așa că putem trece în revistă oferta electrificată de la Honda în trei variante: CR-V, Jazz și e.
Honda e – din orașul viitorului, pe șoselele noastre
Cel mai mic autoturism oferit de Honda în prezent are sistem de propulsie electric și un nume simplu: e. Honda l-a echipat cu un motor electric de 154 de cai-putere, care angrenează roțile din spate, iar producția are loc în Japonia. Sprintează de la 0 la 100 km/h în 8.3 secunde, dar cifrele nu pot descrie cât de fericit te poți simți la bordul acestei mașini electrice.
Honda e stă impresionant de bine pe drum și poate fi sportiv în contextul puterii din dotare și a trenului de rulare bine reglat. Cuplul maxim, de 315 Nm, este asigurat de la prima rotație a motorului, ceea ce înseamnă că vei avea o mașină sprintenă. Are un acumulator de 35.5 kWh (brut) și poate să parcurgă 210 kilometri cu o singură încărcare. Evident, totul depinde de cât de eficient conduci, dar asta se aplică deja și la modelele convenționale. Dacă te distrezi prea des cu caii din dotare, autonomia reală nu se va apropia de cei 210 kilometri calculați prin ciclul standard de testare european.
Dimensiunile sale îl califică drept un model ‘de oraș’, dar ai un portbagaj suficient pentru cumpărăturile săptămânale. În caz de nevoie, poți plia bancheta din spate și vei obține un spațiu de încărcare de 861 de litri, deci suficient și pentru achizițiile ocazionale de mobilă și electrocasnice. Și dacă îți place tehnologia, vei fi cucerit de ecranele de la bord și de oglinzile laterale înlocuite cu un set de camere video și de monitoare. Îți asigură o vizionare bună a traficului și au fost integrate mai bine decât au reușit nemții pe SUV-urile lor.
Honda e se califică pe postul de singura mașină a familiei pentru mediul urban și zonele înconjurătoare. Pentru călătorii mai lungi, trebuie să planifici mai atent opririle, dar nu este imposibil să parcurgi distanțe mai mari într-o zi dacă te hotărăști să faci acest lucru. Acum, să privim o altă variantă de electrificare de la Honda.
Honda Jazz – fără complicații
Noua generație a lui Jazz a venit doar cu sistem de propulsie hibrid, ceea ce i-a adus un preț de achiziție mai ridicat decât predecesorul său. Vestea bună este că se califică pentru un bonus de la stat, deci îl poți lua cu o reducere însemnată. Și te vei bucura de o mașină practică și fără complicații. Ai un sistem de propulsie ale cărui abilități au fost deja probate, iar autonomia sa poate fi impresionantă.
Și Jazz poate juca fără probleme rolul de mașină de oraș, plusând cu sistemul Magic Seats, ce îți permite să transporți chiar și o bicicletă în spatele primului rând de scaune. Cu puțină atenție, poți să strecori două biciclete pentru adulți la bord. Trebuie doar să desfaci ghidonul ca să le plasezi liniștit la bord. Sistemul Magic Seats de la Honda chiar este impresionant. Și este simplu, ceea ce contează mult când ai un pachet mare de transportat și nu ai cui să îi ceri ajutor ca să îl urci la bord.
Iar când nu încarci pachete mari, biciclete sau colete, ai loc din plin pentru cinci adulți și bagajele lor. Jazz se remarcă în clasă prin interiorul spațios și exteriorul prietenos, singurul din segment care nu pretinde agresivitate fără veleitățile sportive așteptate de privitori. Practic, Jazz este un model onest, nu îți promite ce nu își propune să ofere și asigură partea practică a unui hatchback în orice zi și situație, fără a uita de faptul că este un hibrid, parte pe care o vei simți când vei alimenta la pompă.
Honda Jazz îți poate asigura o autonomie impresionantă în mediul urban, iar de resursele sale te poți bucura în reprize de mai multe sute de kilometri odată ce ai părăsit orașul. Este un full hybrid, deci nu necesită încărcarea la priză și este eficient indiferent de cât de mult este încărcată bateria din dotare, de care se ocupă sistemele de la bord. Practic, trebuie doar să alimentezi cu benzină și să conduci, sistemul hibrid al mașinii face toată treaba.
De notat faptul că Jazz nu are o cutie de viteze convențională, ci folosește motorul electric pentru propulsie și are o cutie de viteze cu o singură treaptă, cuplată doar în momentele în care este mai eficientă rularea folosind motorul cu ardere internă. Această situație o puteți întâlni la viteze de autostradă, altfel, motorul cu ardere internă are rol de generator pentru a alimenta sistemul de propulsie electric. Acestea fiind spuse, să trecem la fratele mai mare.
Honda CR-V – familistul polivalent
Honda a avut curaj când a lansat un SUV fără motorizare diesel în Europa în 2018, dar ne este clar că japonezii știau ce făceau. Afirmăm asta deoarece niponii au lansat un SUV practic, bun în orice situație de utilizare normală. Ai loc fără probleme oriunde te-ai așeza la bord, iar spațiul asigurat pentru bagaje este și el generos. Nu trebuie să îți bați capul să comuți între modurile de rulare, deoarece Honda CR-V este economic oricum ai rula cu el. Însă, poate fi și rapid, caz în care îți pune la dispoziție resurse generoase de la cele două motoare electrice din dotare.
Sistemul său hibrid este complex și a primit un articol separat aici. Ideea a fost împrumutată și de Jazz. Drept dovadă, CR-V este economic atât în mediul urban, cât și în afara orașelor. Și face asta cu o caroserie de SUV, cu tot ce implică asta. Economia de carburant asigurată ne arată că nu mai era nevoie și de un diesel în această gamă, deși Honda a făcut diesel-uri economice în trecut.
În CR-V-ul hibrid te bucuri de 184 CP și 315 Nm la o simplă apăsare de accelerație, iar consumul mixt este suficient de mic încât ai impresia că ești la volanul unui hatchback compact. Rularea este orientată spre confort, dar CR-V este suficient de dinamic pentru a face față momentelor în care ești mai grăbit. Și poate fi o idee interesantă și pentru motocicliștii care sunt în căutarea unui nou autoturism.
Honda CR-V poate bifa cu succes toate dorințele unui client care este în căutarea unei mașini de familie. Este încăpător, economic și confortabil, iar tehnologia asigurată se ridică la nivelul anului 2020.
Fiecare dintre cele trei modele de mai sus ne prezintă o altă valență a electrificării la Honda, iar fiecare dintre ele are în gând o categorie anume de client. Le poți vedea pe toate trei la orice dealer Honda.