Fiat 500 este mașinuța aia drăgălașă, pe care italienii au primit-o acum șase decenii ca o alternativă la un scuter? Nu fi naiv, pentru că sub același nume poți cumpăra azi chiar și un SUV veritabil.
Cinquecento, această legendă a industriei auto italiene, este astăzi mai vie ca oricând. Fiat 500 a renăscut miraculos în 2007, trezind un interes incredibil din partea publicului: nu mai puțin de 58.000 de exemplare fiind comandate în primele trei săptămâni de la lansare, epuizând astfel producția pe tot anul. Iar din 2007 și până în prezent, au fost construite peste 1,5 milioane de unități, comercializate în peste 100 de piețe la nivel global. Ca orice constructor cu gândire sănătoasă, Fiat a încercat să extindă acest succes și la restul gamei, dezvoltând noi modele cu design asemănător, dar care să atragă clienți din alte segmente. Primul a fost 500L, un pseudo-hatch-monovolum compact, iar anul trecut a fost urmat de 500X, un SUV adevărat în haine de Cinquecento.
O cunoștință veche de-a noastră, descrisă pe larg în testul din AUTO BILD nr. 24/2014 și în comparativul din nr. 20/2015, 500X impresionează de fiecare dată prin designul său îndrăzneț, care combină detaliile retro cu o siluetă musculoasă, de off-roader. Anumite linii par chiar exagerate, cum ar fi profilul bombat, aproape kardashianesc al posteriorului sau farurile ca niște ochi bulbucați, însă tocmai acestea îl fac să fie special într-un segment aglomerat de linii drepte și forme pătrățoase.
Date tehnice:
Motor: L4, diesel, turbo • Cilindree 1956 cmc • Putere maximă 140 CP/4000 rpm • Cuplu maxim 350 Nm/1750 rpm • Transmisie: integrală, cutie automată cu 9 trepte • Dimensiuni: L/l/h 4273/1796/1620 mm • Ampatament 2570 mm • Portbagaj 350 litri • Performanțe: 0-100 km/h 9,8 sec • Viteză maximă 190 km/h • Consum mediu 5,5 l/100 km • Emisii CO2 144 g/km • Preț (euro cu TVA): de la 28.140
Interiorul continuă în același stil îndrăzneț și jovial, care parcă cere să nu fie luat în serios. Totuși, asamblarea este făcută cu simț de răspundere, iar materialele de pe planșa de bord și fețele de uși sunt moi și plăcute la atingere. Singura excepție sunt plasticele de la baza tunelului median, care e ușor de deteriorat. Poziția de condus înaltă asigură o vizibilitate bună, iar ergonomia comenzilor este corectă, chiar și comenzile audio accesabile „în orb în spatele volanului fiind intuitive. În schimb, ecranul de 5 inchi al sistemului multimedia are o rezoluție redusă și răspunde uneori greoi la comenzi, meniul afișajului multifuncțional din bord pare întortocheat la prima vedere.
Sentimentul de mașină neserioasă este spulberat însă de modul în care rulează 500X. Echipat cu motorizarea diesel Multijet de 2,0 litri și 140 CP, cuplată la o transmisie automată cu nouă (!!!) rapoarte și la un sistem de tracțiune integrală, Fiatul impresionează prin reprize viguroase și printr-o motricitate excelentă chiar și în condiții de aderență scăzută. Deși ușor lipsită de feedback, direcția este precisă, inspirând încredere în abordarea curajoasă a virajelor, iar reglajul ferm al trenului de rulare ține în frâu inerția maselor. Chiar și-așa, cele 1,6 tone ale mașinii nu pot fi ascunse, penalizând agilitatea mașinii, iar suspensia se simte prea dură la trecerea peste denivelările scurte. Însă toate aspectele negative pot fi trecute în contul caracterului italian, pentru că pur și simplu n-ai cum să te superi pe un 500X. Este suficient să-i privești din când în când mutra de Cinquecento și gata, ești fericit.
Verdict:
Fiat 500X reușește să integreze mare parte din șarmul lui 500 într-o formă mai voluminoasă și mai practică, și chiar dacă are câteva scăpări, acestea pot fi trecute pe seama caracterului său italienesc.