Ford Edge 2.0 TDCI PowerShift: Vârful de lance

vezi galeria foto

Așa cum sugerează și numele, Edge este vârful tehnologiei la Ford, cu care producătorul american atacă segmentul premium. Test drive cu motorizarea de 210 CP.


Îmi amintesc zâmbind cum am luat prima oară contact cu sistemul activ de control al zgomotului de la noul Ford Edge, aflat încă în dezvoltare iarna trecută. Eforturile unei echipe numeroase și foarte competente în acustică n-au fost suficiente pentru a mă convinge de utilitatea unui astfel de sistem. {i nici n-am reușit, cu urechea mea de profan, să observ vreo diferență la activarea sistemului Active Noise Control. Banii ar fi mai bine cheltuiți pe materiale fonoabsorbante eficiente, am decretat atunci, spre dezamăgirea unei întregi echipe de specialiști.


Fast Forward un an mai târziu, pentru a ajunge la primul test în România cu Ford Edge. Nu știu dacă liniștea din interiorul lui Edge se datorează sistemului Active Noise Control (care funcționează pe principiul căștilor cu Active Noise Cancelation, prin emiterea unui semnal sonor în boxe, în antifază cu zgomotul emis de motor) sau faptului că proiectanții au folosit din belșug și materiale fonoabsorbante, dar știu că rezultatul este unul impresionant. În habitaclul lui Edge se pot purta conversații fără a ridica nivelul vocii, chiar și la viteze de autostradă. Confortul pasagerilor a fost unul dintre punctele-cheie în dezvoltarea lui Edge, astfel că, pe lângă habitaclul silențios, trebuie menționat aici și trenul de rulare confortabil, care absoarbe denivelările fără niciun efort vizibil.


Ford Edge: Tehnologie de vârf

Ford poziționează noul Edge în zona superioară a segmentului SUV-urilor de clasă medie, la nivel cu producătorii premium. Gândire aspirațională? Edge este, într-adevăr, o vitrină tehnologică a mărcii americane, iar unele dotări de confort și de siguranță sunt greu de găsit chiar și la producătorii premium, începând cu discutabilul sistem de anulare activă a zgomotului și terminând cu centurile de siguranță active pentru locurile din spate. De altfel, Ford acordă o atenție deosebită siguranței pasagerilor, nu doar în ceea ce privește sistemele pasive, cât și, în mod deosebit, sistemele active. Ford Edge folosește camere video, radar și senzori ultrasonici pentru a reduce stresul celui de la volan prin 18 tehnologii avansate, printre care asistența pre-coliziune cu detectarea pietonilor, limitatorul de viteză inteligent, care reglează viteza mașinii în funcție de indicatoarele rutiere, sau sistemul de asistență la parcare inteligent. Când inevitabilul se produce, sistemul Sync II asigură suportul pentru asistența de urgență, asigurând localizarea și apelarea automată a serviciilor de urgență.


Ford Edge: Performanțe dinamice remarcabile

Primul drum la volanul lui Edge l-am făcut cu motorizarea de 210 CP, disponibilă exclusiv împreună cu o cutie de viteze automată cu șase trepte PowerShift, în echiparea de vârf Sport. Fiind vorba de un Ford, cuvântul Sport nu este doar o denumire de marketing, în ciuda dimensiunilor și a masei deloc neglijabile, Edge fiind capabil de performanțe dinamice remarcabile. Realizat pe o platformă comună cu Mondeo, Galaxy și S-Max, SUV-ul de clasă medie al Ford a păstrat caracteristicile dinamice excelente ale acestor modele. Chiar și în virajele strânse, caroseria lui Edge rămâne stabilă, fără înclinări dizgrațioase. Direcția adaptivă, standard pe echiparea Sport, asigură un factor de demultiplicare variabil, adaptat stilului de conducere și vitezei de deplasare. Pe modul Sport, aceasta este foarte incisivă, având nevoie de o singură tură de volan pentru o bracare completă.


Motorizarea diesel cu patru cilindri se dovedește foarte rafinată, cu un răspuns vivace, care asigură sprinturi rapide în cazul unei depășiri. Cei 210 CP, dar mai ales cuplul maxim de 450 Nm se descurcă perfect cu masa de două tone a mașinii, în timp ce cutia de viteze automată PowerShift reușește să mascheze eficient golul turbo din zona inferioară de turații. La retrogradare, însă, aceasta ar putea schimba mai rapid treptele.

În concluzie, totul e perfect la Edge? Ar putea fi, dacă nu am lua în calcul prețul, o idee prea ambițios chiar și la pachetul tehnologic oferit de Edge.


Ford Edge: Fișa tehnică

Motor: L4, turbo diesel, cilindree 1997 cmc • Putere maximă 210 CP/3750 rpm • Cuplu maxim 450 Nm/2000-2250 rpm • Transmisie: integrală, cutie automată cu 6 trepte • Dimensiuni: L/l/h 4808/1928/1692 mm • Ampatament 2849 mm • Portbagaj 602-1847 litri • Performanțe: 0-100 km/h 9,4 sec • Viteză maximă 211 km/h • Consum mediu 5,9 l/100 km • Emisii CO2 152 g/km • Preț (euro cu TVA): de la 48.350.

Verdict
Al treilea model al gamei de SUV-uri Ford completează la vârf oferta producătorului american. Prin rafinament, confort și dotări, Edge este alături de cele mai reușite modele din segment. Prețul este, însă, piperat.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE