Pentru a face fata competitiei acerbe din clasa mica, orice nou venit trebuie sa ofere caracteristici extrem de atractive. Fiesta urmareste sa obtina suprematia clasei sale.
Ford este un constructor care a oferit mereu masini competitive in clasa mica si compacta, astfel ca asteptarile pentru noul Ford Fiesta erau foarte mari. Dupa ce prima impresie avuta la lansarea internationala a fost foarte buna, am testat pentru prima data Fiesta si in Romania. Am optat pentru motorizarea pe benzina de 1,4 litri si 96 CP, care, probabil, va fi una dintre cele mai vandute pe piata noastra.
Design kinetic pentru exterior
La momentul lansarii conceptului Verve, ce a prefigurat Fiesta, impactul designului exterior asupra privitorului a fost unul major. In productia de serie, Fiesta are doar modificari minore fata de acesta. Desi despre designul unei masini se poate vorbi doar subiectiv, Ford a integrat excelent designul kinetic in imaginea noului Fiesta si este foarte greu sa nu-ti placa cum arata masina. In partea din fata, se observa grila de jos foarte mare, de forma trapezoidala, si emblema Ford de dimensiuni marite. Impreuna cu farurile, care au un design agresiv, si nervurile de pe capota, partea frontala ofera o imagine foarte indrazneata si eleganta.
Linia laterala a masinii este dominata de aripile cu muchii pronuntate, iar in spate linia superioara a geamurilor laterale se continua elegant cu stopurile si eleronul. In spoilerul spate s-a integrat un difuzor ce ofera o imagine sportiva pentru Fiesta.
In interior, atmosfera este una foarte placuta si are influente „hi-tech. Plansa de bord isi are designul inspirat din cel al telefoanelor mobile si al PDA-urilor, astfel incercandu-se atragerea unui public cat mai larg din generatia internetului si telefonului mobil. Abordarea propusa pentru designul consolei centrale este una foarte indrazneata. Este important ca principalul obiectiv in crearea designului consolei centrale a fost realizat, si astfel s-a reusit obtinerea unei ergonomii foarte bune, unde toate comenzile sunt intuitive si usor de accesat.
Cadranele ce includ turometrul si vitezometrul au o tenta sportiva si un design foarte placut. In partea superioara a consolei centrale se gasesc comenzile pentru sistemul audio, iar mai jos – cele pentru climatizare. Comenzile de pe volan sunt bine alese, intuituve si usor de accesat. Pozitia la volan este usor de gasit iar scaunele fata sunt confortabile.
In spate, locul oferit pentru picioare este la un nivel bun pentru clasa mica, iar la cap, persoanele de pana la aproximativ 1.80 m inaltime nu vor avea probleme. Bancheta spate se rabateaza 1/3 – 2/3, iar portbagajul are un volum generos. In portbagaj exista si carlige pentru a agata plasele de cumparaturi.
Directie asistata total electric
In ultimii ani, modelele Ford au propus o dinamica foarte buna si nici noua Fiesta nu face exceptie. Suspensia este setata destul de rigid, insa nu atat de mult pentru a compromite confortul la rulare. Trecerea prin portiunile prost asfaltate se face destul de silentios, fara a afecta comportamentul masinii, si doar denivelarile scurte si repetate pun ceva probleme suspensiei.
In virajele abordate in viteza masina este usor controlabila si, la limita, are o usoara tenta subviratoare, perfect normala pentru o masina din clasa din care face parte. Noua Fiesta are un sistem de directie asistat, in intregime, electric – Electric Power Assist Steering (EPAS), care ofera economie de combustibil si o usurinta mai mare in utilizare. La o directie total electrica este foarte greu sa reusesti sa transmiti soferului informatii precise despre starea drumului si comportamentul masinii.
Chiar daca in unele momente asistarea este prea mare, putem spune ca noua directie electrica de la Fiesta este setata corect. Are un raspuns bun, este incisiva, iar efortul necesar pentru rotirea volanului este potrivit.
Motorul de 1,4 litri pe benzina, care produce 96 CP, ofera prestatii dinamice bune pentru Fiesta. Consumul s-a situat si el in limite corecte, desi regimul de exploatare a inclus atat drumuri cu serpentine, cat si mers in regim de autostrada. Motorul ofera suficiente rezerve de putere pentru a conduce cu placere in afara orasului si chiar pentru a mentine viteze ridicate pe autostrada. Cand se ruleaza in oras, se simte lipsa cuplului la turatii joase. Valoarea maxima a acestuia este atinsa destul de tarziu – la 4.200 rpm.
Schimbarea treptelor de viteza se face cu usurinta, iar cursa levierului este precisa. Pentru mersul in oras, ar fi fost util ca primele trei trepte ale cutiei de viteze sa fie mai scurte, pentru a ajuta propulsorul.
Optional: airbag pentru genunchi
Nivelul de siguranta propus pentru Fiesta este unul foarte ridicat. Pe langa deja clasicele airbaguri frontale si laterale, sistemul Intelligent Protection System (IPS) include – pentru prima data in clasa mica – un airbag pentru genunchi. Sistemul de alimentare EasyFuel ce nu permite alimentarea cu carburant gresit este, si el, disponibil pentru Fiesta.