Ford Fiesta – Nu-i fiesta, e cocktail select!

vezi galeria foto
Cea de-a sasea generatie Ford Fiesta stabileste noi standarde de rafinament in clasa mica.

Ford nu se gaseste acum in cea mai fericita conjunctura economica din istoria sa, insa poate tocmai din acest motiv compania trateaza cu maxima atentie noile generatii de produse, evitand orice riscuri sau compromisuri tehnice, sau calitative evidente.


Noul Ford Fiesta sparge tiparele clasei mici in materie de stil, echipare, solutii conceptuale si tehnice. Destule dintre detaliile sale constructive reprezinta premiere in segmentul dat, fiind pana acum intalnite numai la modelele din clasele superioare. Deducem ca Ford vizeaza un succes de piata categoric, un adevarat moment de cotitura in materie de cifre de vanzari si cote de piata. In acelasi sens, notam ca noua Fiesta este destinata sa devina un automobil mondial. Cu diferite configuratii de echipare si motorizare, Fiesta va fi propusa pe toate continentele lumii, din China si pana in America.


Fiesta sparge tiparele clasei
Cum Europa este una dintre cele mai exigente piete (daca nu cumva cea mai exigenta), Fiesta va fi prezenta aici in forma sa cea mai rafinata. Specialistii marcii au pornit de la premisa ca multi dintre potentialii cumparatori ar fi gata sa se orienteze catre un automobil cu gabarit redus, cu costuri de exploatare si fiscalitate mai mici, dar care sa ofere conditiile de calatorie ale unei masini mai scumpe. Asadar, pe langa cumparatorii orientati aprioric spre clasa mica, Fiesta ar putea determina o parte din clientela clasei compacte (in special cea feminina) sa-si revizuiasca opiniile. Sa fie, oare, amenintat si Ford Focus in aceste conditii? Nu in maniera semnificativa.


Focus are o pozitie foarte solida in zona superioara a clasei compacte, asa incat reorientarea dinspre Focus spre Fiesta ramane putin probabila si ar putea surveni eventual in randurile celor care aspira la un Focus, insa pentru care achizitionarea acestui model ar presupune un efort financiar dificil de asumat. Dar, daca acestora Ford le ofera o alternativa convingatoare (vezi noua Fiesta), cu atat mai bine pentru toata lumea.


Excelente caracteristici rutiere
Stilul „kinetic design, promovat de cele mai recente modele Ford, si-a pus amprenta si asupra seriei Fiesta. Sugestia de dinamism si originalitate pe care insista acesta vine ca un argument subtil in favoarea masinii. Proba conducerii ne-a demonstrat ca, dincolo de sugestie, dinamismul este prezent si in sensul propriu al termenului. Deoarece Fiesta foloseste aceeasi platforma tehnica precum Mazda 2, competenta ridicata a noului model Ford in materie de comportament rutier nu a fost total surprinzatoare. Rigoarea tinutei de drum este impresionanta pentru aceasta clasa. Suspensia este ferma, pastrarea contactului dintre roti si suprafata drumului fiind riguroasa.


Functionarea silentioasa a suspensiei (sesizabil mai silentioasa decat in cazul Mazdei 2 – model de orientare ceva mai sportiva) contribuie la definirea senzatiei de siguranta in mers. Numai in cazul denivelarilor scurte si frecvente, de genul cariilor in asfalt, se fac simtite limitele puntii semirigide din spate. In astfel de situatii, perturbatiile pe care aceasta la transmite intre cele doua roti posterioare pot fi oarecum neplacute, cel mult din punct de vedere al confortului, stabilitatea masinii fiind buna.


In principiu, toate versiunile Fiesta au fost concepute pentru a oferi agilitate si dinamism. Pentru primul drive-test au fost disponibile motorizarile din zona superioara a gamei, avand cilindree de 1,6 litri (benzina si turbodiesel). Modelul de 1,6 litri (120 CP) cu benzina are distributie variabila Ti-VCT si ofera un caracter sportiv evident, cu reprize foarte rapide la turatii de peste 3.500 rpm.

Turbodieselul de 1,6 litri este potrivit ca model familial, avand bune caracteristici de performante si autonomie inclusiv pentru calatoriile foarte lungi, din timpul concediilor. Sistemul de asistare complet electric al directiei reprezinta o premiera in gama Ford, insa nu avem de-a face cu un experiment. Mazda 2, marca membra a concernului american, foloseste acelasi sistem de asistare. Foarte probabil, este vorba despre cea mai reusita servodirectie exclusiv electrica disponibila in momentul de fata la un automobil de serie. Dozarea fortei de rotire a volanului si feedback-ul despre tendintele de mers al masinii sunt comparabile cu ale celor mai fine sisteme servo hidraulice cunoscute.

Posibilitati multiple de echipare
Ford Fiesta propune, pentru prima oara in clasa mica, un caracter premium evident. In privinta aspectului exterior, acesta este reflectat de multe detalii cromate bine plasate si de numeroasele nuante de vopsea exlcusive. In interior, atrag atentia designul cu tenta high-tech al tabloului de bord si conceptul novator al consolei centrale. Acesta reprezinta o premiera absoluta, latura sa functionala fiind inspirata dupa a telefoanelor mobile sau a PDA-urilor.

Dispunerea butoanelor in doua zone distincte, intre care se afla un „navi-key cu patru directii pentru accesarea meniului, este relevanta in acest sens. Printre dotarile premium care pot intra in dotarea lui Ford Fiesta se numara sistemul „keyless-entry, pornirea motorului prin apasarea unui buton, combina audio furnizata de BOSE si climatizarea. In privinta spatiului pentru pasageri, acesta este generos. Volumul portbagajului este considerabil pentru clasa mica, apropiindu-se de pargul celor 300 de litri.

Fiesta are mari sanse sa se afirme in curand drept noua referinta a clasei sale. Actualul context economic mondial pare sa fie cadrul propice pentru ascensiunea unui automobil mic, performant, bine echipat si cu preturi relativ abordabile.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE