Honda X-ADV este o propunere inedită în lumea maxi-scuterelor. În primul rând, acest lucru se întâmplă deoarece X-ADV este un maxi-scuter doar prin poziție și configurația carenelor, nu și prin cadru sau motorizare.
Asta se întâmplă deoarece Honda X-ADV ascunde un cadru de NC750X, cu tot cu motorizare și transmisie. Așadar, un paralel-twin de 745 de centimetri cubi, care asigură 54.8 cai-putere și 68 Nm. Cuplul maxim vine la 4.750 rpm, în timp ce puterea maximă este atinsă încă de la 6.250 rpm. Singura transmisie din gamă este un DCT cu șase trepte, iar această pereche anunță un consum mixt declarat de 3.7 litri la sută.
Puterea ajunge la roata din spate prin intermediul unui lanț, care este acoperit de o mască din plastic. Datorită acesteia, vei putea purta pantaloni de culoare deschisă și după ce ai uns lanțul, fără să ai grija că îi vei umple de unsoare, așa cum se poate întâmpla la o motocicletă convențională.
Totodată, alegerea unei transmisii DCT, adică o automată cu două ambreiaje, favorizează atât demarajul, cât și conducerea în traficul de zi cu zi. Este mai apropiată conceptual de o motocicletă decât de un scuter, unde sunt folosite cu precădere transmisiile CVT.
Practic, singurul lucru ce ne amintește de un scuter este poziția la conducere. Aceasta din urmă va fi agreată de cei care și-au ‘făcut mâna’ pe scutere și au obținut apoi și permisul pentru categoria A, pe când motocicliștii care au avut puțină experiență pe scutere s-ar putea să nu fie la fel de fericiți tocmai din această cauză.
Să clarificăm situația și pentru cei care nu sunt fani ai fenomenului moto: poziția pe o motocicletă implică așezarea picioarelor pe ‘scărițe’ și strângerea rezervorului cu genunchii. Între timp, pe un scuter, vei sta cu picioarele pe o platformă plată sau pe o zonă ceva mai generoasă, iar picioarele vor fi poziționate mai aproape de ghidon decât s-ar întâmpla la o motocicletă standard. Genunchii vor sta liberi pe scuter, ceea ce va aduce o senzație ciudată pentru cei care au mers doar de câteva ori pe un asemenea vehicul și au petrecut restul ‘carierei’ pe două roți în șaua unei motociclete.
Ce este Honda X-ADV?
Honda X-ADV este încadrat în gama adventure a producătorului nipon, iar acest lucru se întâmplă pe bună dreptate. A fost optimizat să poată rula și pe teren accidentat, iar asta implică o gardă la sol ceva mai ridicată față de cea a unui maxi-scuter normal. Garda la sol este de 162 de milimetri, în timp ce înălțumea șeii este de 820 de milimetri. Asta înseamnă că îți va fi greu să ții un Honda X-ADV în echilibru la semafor dacă ești departe de 1.80 metri înălțime. Sigur, odată ce va fi al tău, X-ADV ar putea fi coborât din suspensie câțiva centimetri la un dealer autorizat Honda, deci dacă îți surâde tare un asemenea model, există și această variantă.
Datorită transmisiei DCT, Honda X-ADV accelerează la fel de bine ca fratele NC750X și se simte foarte agil în rulare. Este și mult mai plăcut decât un CVT. În funcție de dispoziție, poți rula în modul normal, în modul sport sau să alegi să schimbi singur treptele folosind butoanele de pe ghidon. În majoritatea situațiilor, modul normal de rulare este mai mult decât suficient pentru deplasările zilnice. Rareori am simțit nevoia să intervenim cu o schimbare manuală de treaptă din buton. Peste modul sport, de exemplu, nu am simțit nevoia să intervenim cu schimbări de treaptă, dar totul aici ține de preferința personală.
Sistemul de frânare se simte bine dimensionat pentru gabaritul lui Honda X-ADV și are ABS cu două canale în standard. Nu lipsește nici controlul tracțiunii, iar toate acestea sunt înglobate într-un mod special de off-road, gândit pentru rularea pe suprafețe neasfaltate, unde îți trebuie o intervenție diferită a acestor sisteme. Considerăm că Honda X-ADV are frâne suficient de bune pentru nivelul de putere dezvoltat și categoria în care se află. Spre deosebire de o motocicletă, frâna spate este acționată de maneta pe care o acționezi cu mâna stângă, nu de o pedală – așa cum este la mai toate motocicletele de pe piață.
Un alt element ieșit din comun la Honda X-ADV este alegerea jantelor. Roata din față are o jantă de 17 inchi, pe când roata din spate are o jantă de 15 inchi. Împreună cu furca față inversată și cu anvelopele tubeless cu balon generos, avem o ținută de drum confortabilă și capacitatea de a trece relaxat peste majoritatea imperfecțiunilor de pe drum. Situația este comodă și pentru un eventual pasager, care are la dispoziție un set de scărițe ascunse discret și o șa îngustă, dar destul de confortabilă.
Trebuie să notăm și faptul că Honda X-ADV a câștigat locul întâi la clasa 2 în Gibraltar Race, o cursă de adventure rally trans-europeană întinsă pe 7.000 de kilometri. Aceasta pornește din Gdansk, Polonia, și merge până la malul Oceanului Atlantic, în orașul Fisterra din Spania. Pilotată de un veteran al Raliului Dakar, Renato Zocchi, o Honda X-ADV cu modificări minime a reușit să surclaseze motocicletetele cu cilindreea cuprinsă între 601 și 950 de centimetri cubi, incluzând modele precum KTM 950 Super Enduro, Husqvarna 701 Enduro și BMW F800 GS Adventure. Rezultatul este incredibil pentru un maxi-scuter, dar aici intră în joc și experiența riderului italian.
Pentru cine este potrivită o Honda X-ADV?
La fel ca orice maxi-scuter, Honda X-ADV este potrivit pentru cei care fac naveta pe o distanță ceva mai mare decât ar fi adecvată pentru un scuter de 125 de centimetri cubi. Fiind vorba despre un motor generos cu cilindreea și zgârcit în materie de consum de carburant, poți parcurge o distanță considerabilă în fiecare zi cu doar patru litri de benzină ‘arși’ la fiecare sută de kilometri. Și asta fără să faci vreun efort deosebit pentru reducerea consumului. Suspensia relativ moale și garda la sol înaltă îl fac mai confortabil decât o motocicletă, în timp ce poziția de scuter îl fac mai confortabil în utilizare pentru cei care sunt deja familiarizați cu acest lucru.
În România, o Honda X-ADV pornește de 11.990 de euro cu TVA inclus. Asta înseamnă o diferență considerabilă de preț în plus față de un NC750X, fratele său de platformă tehnică, dar este și singurul model din această nouă clasă, care ne amintește de momentul lansării primelor SUV-uri de clasă compactă. Peste ani și ani, s-ar putea ca această idee să devină populară în rândul clienților din Europa și nu numai.