Hyundai Kona: Pe unde o ia SUV-ul mic?

Mărimea în sine a ajuns să conteze mai puţin. Mai nou, după câte se vede, important este ca maşina să fie ceva mai înaltă şi să aibă un gabarit oarecum apropiat de al segmentelor B sau C pentru a fi numită SUV fără nici cea mai mică rezervă. Care ar putea fi explicaţia pentru migrarea masivă a clientelei către poziţiile de conducere situate mai sus din ultimii ani?

Asta mai ales că nu vorbim despre automobile mari sau cu reale abilităţi offroad. Dacă la mijloc se află, cumva, doar o manifestare subtilă a instinctului de conservare, ei bine, implicaţiile acesteia au ajuns să aibă efecte de mare anvergură comercială. Şi cam tot ceea ce apare nou în materie de SUV-uri magnetizează atenţia. Bunăoară, micul Hyundai Kona. Lungimea sa nu depăşeşte 4,17 m, dar stilul cu tentă hightech-dinamică a făcut deja valuri. Fără să fi fost cunoscut în manieră directă de prea multă lume, tinde să fie privit ca un mijloc de transport dintre cele mai dezirabile. În cazul motorizării de mic litraj (3 cilindri, 1,0 litru) nu este disponibilă nici tracţiunea integrală.

Totuşi, Kona are cu ce să te facă fericit. Notăm aici portbagajul relativ mare, modulabil şi cu compartimente bine plasate sub podea. Ne-a mai plăcut şi conceptul în general simplu şi lesne de deprins al funcţionalităţii interioare, cu comenzi clasice pentru aerul condiţionat sau intuitiv structurate pentru ecranul multimedia. Forma plată a banchetei din spate te lasă să aluneci într-o parte la virajele luate ceva mai tare, însă centura de siguranţă nu te va lăsa pradă inerţiei laterale. Cu toate că interiorul maşinii face o bună impresie la prima vedere, ulterior devin sesizabile oarecari incon- veniente de felul celui menţionat. {i  nici spătarele scaunelor din faţă nu oferă o susţinere laterală dintre cele mai demne de apreciere.

Altfel, spaţiul pentru pasageri nu a fost dimensionat restrictiv, şezutul banchetei din spate este situat suficient de sus şi acolo pot lua loc fără probleme persoane a căror înălţime ajunge la 1,85 m. Eventual, cei mai înalţi vor atinge cu capul întăritura laterală a plafonului. În definitiv, patru oameni pot lua loc la bord fără a resim-  ţi vreo limitare a dimensionării, cu excepţia celei date în zona din spate de forma descendentă a pavilionului. În configuraţia normală, portbagajul poate primi un volum de 361 de litri – o valoare bună pentru obişnuinţele clasei.

Cam aşa ceva se poate spune şi despre performanţele dinamice ale micului Hyundai. În varianta propulsată de motorul 1.0 T-GDI, Kona are destul nerv atunci când i se cere să se mişte mai rapid. Urcarea în ture decurge rapid şi zona roşie a turometrului tinde să fie atinsă mai curând decât era de aşteptat. Cu excepţia unui mic turbolag, prestaţiile motorului se dovedesc a fi convingătoare. Pentru cine va trata chestiunea în manieră perfecţionistă, sunetul aspru şi destul de prezent în ambianţa acustică a celor trei cilindri va fi trecut pe lista inconvenientelor. Vibraţiile sale rămân sesizabile, deşi se mai rotunjesc, inclusiv în plaja turaţiilor înalte. O observaţie de care ar trebui să ţină cont cei care vor să conducă în stil economic: propulsorul preferă regimurile mai ridicate. Conducerea într-o plajă de turaţie situată pe lângă pragul de 1500 rpm nu a dat rezultatele aşteptate în privinţa reducerii consumului, asta în condiţiile în care şi în răspunsul la acceleraţie s-a sim- ţit o anume inerţie. Consumul mediu în test a fost de 7,6 l/100 km: nimic exagerat aici, dar se putea mai bine.

Majoritatea concurenţilor lui Kona oferă un confort la rulare mai bun. Amortizarea este mai degrabă seacă, într-o tentă cam prea sportivă pentru genul maşinii. În aceste condiţii, caroseria nu se înclină evident în viraje, fapt de natură să avantajeze stabilitatea. Masa relativ mică a maşinii avantajează agilitatea şi manevrabilitatea. Pentru cine ar fi tentat să ia în serios stilul de SUV al lui Kona, notăm că distanţele de lucru scurte ale suspensiei nu vor favoriza evoluţiile sale în offroad.

Precizia direcţiei este bună, însă, pe de altă parte, asistarea lasă o impresie de artificial, estompând în mare măsură feedback-ul despre solicitările ce apar în mers asupra vehiculului. Suntem conştienţi că, la un produs cu orientare mainstream din clasa mică, nu putea fi totul impecabil, mai important fiind ca acesta să ofere cât mai mult în condiţiile conceptului său tehnico-funcţional. Kona are câte ceva de oferit.

Verdict

Kona ţine să răspundă în mod special unor criterii de modă auto actuale, mizând fără rezerve pe stilul de SUV hightech şi pe o dimensionare generală bine aleasă, corespunzătoare necesităţilor vieţii urbane contemporane. Pe de altă parte, motorul nu e un bun exemplu de rafinament în funcţionare, iar eficienţa suspensiei nu punctează şi pe latura confortului.

taguri
Adaugă un comentariu