Impresii la cald despre noul Renault Megane

Am văzut că ai testat o nouă mașină. Hai, spune-mi, cum e?

Sincer, sincer? Chiar mi-a plăcut noul Renault Megane. Însă am descoperit și câteva scăpări pe parcurs.

Deci acesta este noul Renault Megane? Îmi place cum arată!

Într-adevăr, francezii au desenat frumos de această dată. Și pare că le iese din ce în ce mai bine, cu fiecare nou model pe care îl lansează. Chiar mi-e greu să mă decid care îmi place mai mult: Megane, Talisman sau Espace.

Megane_Stat_GT_06

Noua semnătura de design, cu luminile de zi de forma literei C este foarte puternică, inspirând o impresie de siluetă lată și joasă. Și blocurile optice posterioare dispun de lumini de zi, conturând două linii orizontale de LED-uri care au același efect — fac mașina să pară mai lată.

Megane_Details_GT_05 Megane_Details_GT_02

Însă noul Megane nu convinge doar prin modul în care arată, să știi. Francezii au investit mult în dezvoltarea acestui model, iar asta se vede prin numeroasele tehnologii de care dispune, unele în premieră în clasa lui. De exemplu, versiunea de top GT are sistem de direcție 4Control cu punte spate activă!

2015_11_Megane_GT_DYN_0043

Stai un pic; spune-mi ceva și despre modelul anterior. Parcă nici acela nu a fost o mașină rea, nu?

Nu, vechiul Megane nu era deloc o mașină rea, însă începuse să-și arate vârsta, indiferent de câte îmbunătățiri i-a adus Renault pe parcurs. Era totuși un model lansat în 2008, când industria auto era cu totul diferită. De exemplu, acesta era lipsit de orice sisteme de asistare a conducerii, iar nici locul pentru pasagerii de pe bancheta din spate nu era de lăudat.

Renault Megane dCi 110

Așadar, ce e nou la noul Renault Megane?

Păi cam totul. Bazată pe noua platformă CMF (Common Module Family), pe care o împarte cu noile Talisman și Espace, cea de-a patra generație a lui Megane a crescut cu 64 mm în lungime, ajungând la 4.359 mm, evoluție care se vede și la nivelul ampatamentului, unde a câștigat 28 mm (2.669). Iar elementele de design pe care l-am amintit mai sus nu mint, compacta franceză lăudându-se cu cel mai mare ecartament din segment și majorând implicit și lățimea resimțită în habitaclu la nivelul umerilor (1.441 mm față/1.390 mm spate). În același timp, înălțimea a fost redusă cu 25 mm — măsurând acum 1.447 mm — iar consola spate, scurtată cu 21 mm, aspecte care îi conferă o siluetă mai dinamică noului Megane, prefigurând ținuta de drum îmbunătățită. În acest sens, trenul de rulare, deși bazat pe cea a predecesorului său (Mac Pherson față, semi-independentă spate), are o geometrie revizuită, care permite o înclinație mai mare a amortizoarelor și, implicit, o stabilitate îmbunătățită în viraje.

Megane_Stat_GAMME_01

Cireașa de pe tort în lista de noutăți este însă sistemul 4Control, cu patru roți directoare, introdus în premieră în clasa compactă. Disponibil deocamdată doar pe versiunea de top GT, acesta virează activ roțile posterioare în funcție de scenariu:

  •  • până la 80* km/h, puntea spate contrabrachează practic, cu un unghi maxim de 2,7 grade, scurtând raza de bracaj și îmbunătățind agilitatea.
  •  • la viteze mai mari de 80* km/h, puntea spate virează cu 1 grad, în același sens cu cea frontală, îmbunătățind stabilitatea.

*80 km/h pentru modul Sport, 60 km/h pentru Eco, Confort, Neutral sau Perso.

bfb_gt_trains_arr

Tehnologia în sine nu este nouă, însă implică un nivel de complexitate pe care niciun alt producător nu a fost dispus să și-l asume pentru un model compact.

Și pentru că niciun model nu mai este acceptat printre premianți fără sisteme de asistare a conducerii, noul Megane are capacitate de frânare autonomă pentru evitarea unui impact iminent (activă între 30 și 140 km/h), recunoaștere activă a semnelor de circulație, parcare autonomă, plus multe altele. Practic, Renault nu numai că s-a aliniat cu ultimele trenduri ale industriei, dar s-a poziționat confortabil în fața unora dintre rivali.

2015_11_Megane_GT_DYN_0242

Și gama de motorizări a fost revizuită, numărând opt unități, pentru care sunt folosite patru(!!!) transmisii. Renault nu pare să fie preocupat de recentele discuții privind viitorul motoarelor diesel în Franța, oferind încă de la lansare patru propulsoare dCi, cu puteri cuprinse între 90 și 165 CP. Cel mai puternic dintre acestea, un biturbo de 1,6 litri, va fi disponibil din vara anului viitor doar pentru versiunea de top GT, cuplat exclusiv la o transmisie automată cu ambreiaj dublu și șase trepte. Aceeași cutie de viteze este oferită opțional și pentru 1.5 dCi de 110 CP, celelalte propulsoare diesel fiind cuplate la transmisii manuale cu șase trepte.

2015_11_Megane_BER_DYN_0148

Gama de propulsoare pe benzină numără patru unități cu puteri cuprinse între 100 și 205 CP, unul fiind aspirat normal (SCe 115) iar celelalte trei turbo (TCe 100, TCe 130 și TCe 205). Disponibil doar pe versiunea de top GT, TCe 205 este cuplat exclusiv la o cutie de viteze automata cu ambreiaj dublu și șapte rapoarte. Această transmisie poate fi montată opțional și pe TCe 130, care asemeni lui TCe 100, in mod normal vine cu o cutie manuală cu șase trepte. Singurul care mai folosește o cutie de viteze manuală cu doar cinci trepte este SCe 115.

Scuză-mă că te întrerup, dar pe mine mă interesează mai mult cum este în interior. Știu că vechiul Megane se simțea mai ieftin prin comparație cu principalii rivali.

Uită de vechiul Megane, pentru că noul model nu mai are nicio legătură cu acesta în ceea ce privește interiorul. Materiale moi, finisaje atent lucrate și multe dotări care fac viața la bord mai ușoară. Pentru versurile de echipare superioare este oferit noul sistem de infotainment R-Link 2, cu al său display uriaș de 8,7 inchi, pentru care chiar este îndreptățit să fie comparat cu o tabletă. De aici pot fi controlate numeroasele sisteme de asistență (avertizare la părăsirea benzii de circulație, monitorizarea unghiului mort, păstrarea distanței față de vehiculul de față, asistent fază lungă etc.), dar și clasicele funcții ale sistemului audio, telefon sau navigație.

Megane_Details_B_01

Și instrumentarul de bord este complet digital, având un afișaj color de înaltă rezoluție, cu cromatică vie și lizibilitate excelentă. În funcție de modul de conducere ales din sistemul Multi Sense, există cinci teme distincte pentru interfața grafică a bordului. Deasupra acestuia se găsește și un head-up display cu afișaj color, pe care sunt afișate informațiile esențiale pentru șofer (viteză, modul de rulare, indicații de orientare ale sistemului de navigație etc.).

Megane_Details_B_09

După cum am spus mai sus, noul Megane este mai are, iar asta se simte din plin în habitaclu. Pasagerii de pe banchetă au la dispoziție cu 179 de mm în plus, iar portbagajul măsoară 434 litri. Indiferent de versiunea de echipare, scaunele sunt mai evoluate, pentru un sprijin lateral mai ferm, iar versiunile de top pot fi dotate și cu funcție de masaj.

Megane_Details_GT_03

Ca și până acum, există echiparea GT Line, care aduce scaune mai sportive, cusături contrastante și inserții care indus senzația de sportivitate.

Ai tot vorbit până acum despre GT și GT Line și nu înțeleg ce implică fiecare.

GT Line este versiune de echipare cu design sportiv, care aduce câteva elemente din exterior vopsite într-o nuanță gri-metalizat (oglinzi, difuzor aerodinamic de la baza spoilerului posterior), plus scaune sport și inserții din aluminiu în interior.

Megane GT este momentan cel mai puternic model din gamă, fiind disponibil doar cu motorizările TCe 205 si dCi 165. Și sistemul 4Control este oferit doar pe această variantă, care se deosebește vizual de restul gamei prin spoilerele mai agresive, cu prize de aer majorate, prin jantele de 17 sau 18 inchi de culoare gri-antracit și prin difuzorul aerodinamic care încadrează o evacuare dublă.

2015_11_Megane_GT_DYN_0239

Interiorul este de asemenea special în cazul versiunii GT, cu scaune-scoică îmbrăcate în Alcantara, volan personalizat și cusături/inserții de culoare albastră.

Însă cele mai importante modificări sunt cele care nu se văd, dar se simt din plin de la volan. Megane GT are o suspensie mai fermă (amortizoare, arcuri și bare stabilizatoare sport), plus frâne mai puternice – diametrul discurilor față-spate fiind majorat cu 30 mm comparativ cu celelalte variante, ajungând la 320-290 mm.

New Renault Megane GT 28 © BERNIER, Anthony New Renault Megane GT 3 © BERNIER, Anthony New Renault Megane GT 30 © BERNIER, Anthony

Adică GT este noul R.S.?

Nu, Megane GT nu va înlocui vechiul R.S., care va rămâne în gama Renault și în 2016, până la apariția unui înlocuitor pe măsură.

Bine, m-ai lămurit, noul Megane este impresionant pe hârtie. Dar cum cum se conduce?

Dacă faci ca mine și testezi direct versiunea GT, ai să fii impresionat nevoie mare. Motorul TCe de 205 CP trage superb, chiar dacă are doar 1,6 litri, iar cutia automată cu ambreiaj dublu și șapte trepte îi pune foarte bine în valoare resursele. Trenul de rulare este ferm, dar nu într-acolo încât să facă să-ți spargi plombele, iar direcția, deși cam săracă în feedback, este precisă.

2015_11_Megane_GT_DYN_0032

Însă adevărata specialitate a lui Megane GT este sistemul 4Control, care face din abordarea rapidă a virajelor strânse o plăcere molipsitoare. Virarea în sens opus a punții spate induce o senzație de supravirare, însă una perfect controlabilă, care crește viteza de abordare a acelor de păr până la valori specifice unor modele sport mult mai extreme. Parcă te ești într-un carusel, pe care-l controlezi cum îți place.

New Renault Megane GT 23 © BERNIER, Anthony

În cazul lui Megane GT, sistemul Multi Sense cu cinci moduri de conducere distincte (Eco, Comfort, Neutral, Sport, Perso) chiar schimbă comportamentul mașinii, modul Sport – accesabil de la butonul R.S. de pe consola centrală făcând direcția mai fermă, răspunsul motorului mai vivace și cutia EDC mai rapidă în reacții. În plus, în acest mod de rulare sunt active și sistemele Launch Control (da, ai citit bine) și Multi-Change Down, cel din urmă permițând retrogradarea succesivă a mai multor rapoarte în timpul frânărilor puternice.

New Renault Megane GT 29 © BERNIER, Anthony

Mai nasol este când te urci într-un Megane 1.6 dCi după ce tocmai ai coborât dintr-un GT. Fără sistemul 4Control, mașina nu mai pare la fel de specială, iar timoneria cutiei de viteze manuale este mult prea lungă și ușor imprecisă după standardele actuale. Însă motorul 1.6 dCi trage convingător, este silențios și lipsit de vibrații, iar trenul de rulare oferă un compromis bun între confort și dinamică. Consumul rămâne la valorile cu care ne-au obișnuit dieselurile Renault (adică sub 5 l/100 km/h dacă mergi ca melcul și sub 7 l/100 oricât ai fi de supărat pe viață).

ProEXR File Description =Attributes= cameraAperture (float): 36.000004 cameraFNumber (float): 8.000000 cameraFarClip (float): 1000000015047466200000000000000.000000 cameraFarRange (float): 999999984306749440.000000 cameraFocalLength (float): 15.000001 cameraFov (float): 95.270378 cameraNearClip (float): 0.000000 cameraNearRange (float): 0.000000 cameraProjection (int): 0 cameraTargetDistance (float): 200.000000 cameraTransform (m44f): [{1, 0, -0, 0}, {0, 0, -1, 0}, {0, 1, -0, 0}, {0, 0, 0, 1}] channels (chlist) compression (compression): Zip dataWindow (box2i): [0, 0, 7999, 4031] displayWindow (box2i): [0, 0, 7999, 4031] lineOrder (lineOrder): Increasing Y pixelAspectRatio (float): 1.000000 screenWindowCenter (v2f): [0.000000, 0.000000] screenWindowWidth (float): 1.000000 =Channels= A (float) B (float) G (float) R (float) 2015_11_Megane_BER_DYN_0170

Dacă optezi pentru o versiune de echipare superioară, care dispune chiar și de scaun cu masaj, nu o să-ți vină niciodată să te mai grăbești, pentru că senzația de spațiu, poziția la volan și confortul general fac din drumurile lungi o plăcere. Plus că nu o să mai fi nevoit să te oprești frecvent pentru a-i lăsa pe cei din spate să se dezmorțească.

2015_11_Megane_BER_DYN_0213

Pentru informații suplimentare, așezate în formatul clasic de test Auto Bild, citește articolul care va fi publicat în numărul 26 al revistei, disponibil din 22 decembrie.