Cea de-a cincea generație a lui Land Rover Discovery reprezintă o adevărată revoluție. Am călătorit în Statele Unite, în inima Marelui Canion, pentru a-i descoperi secretele.
Vremurile moderne prin care trece industria auto au pus la grea încercare SUV-urile cu adevărate veleități în teren accidentat. Cumpărătorul își dorește, înainte de toate, un design care să se integreze atât în ritmul dinamic al vieții urbane, cât și în cel de lifestyle, fără să se facă rabat de la latura dinamică și de la plăcerea de a conduce. Și atunci, unde rămâne loc pentru adevărații mohicani din teren accidentat, care își găsesc locul din ce în ce mai greu în contextul actual? Pot fi aceștia reinventați într-o lume care trebuie să țină cont de valori moderne și mai puțin de capabilitățile din off-road? Este posibil ca un SUV cu o uriașă tradiție pentru ceea ce reușea să facă în teren accidentat să devină un automobil de lifestyle, fără să sacrifice nimic din performanțele din off-road? Pentru a putea răspunde la aceste întrebări am călătorit în Utah și Arizona, locul unde râul Colorado și Marele Canion domină relieful cu peisaje parcă desprinse de pe altă planetă, totul la volanul noului Land Rover Discovery.
La prima vedere, situația este cât se poate de clară – tradiționalul conservatorism britanic a lăsat loc stilului nonconformist în ceea ce privește designul. Noul Discovery pare pregătit pentru un concurs de frumusețe, cu linii fluide, trăsături stilate și o siluetă mai elegantă decât a multor automobile cu pretenții de bijuterii pe roți. La acest capitol, lucrurile sunt clare – Land Rover Discovery a pășit fără nicio restricție în lumea designului modern și cumva s-a rupt de silueta pătrățoasă cu care ne-au obișnuit vechile generații. Mă gândesc puțin cu nostalgie la forma lui Discovery 3 și 4, dar când văd noua generație aproape că nu mai există regrete. Însă, întrebarea pe care am auzit-o cel mai des în ultimele zile a fost: ce s-a întâmplat cu caracterul de adevărat mohican din teren accidentat?
Land Rover Discovery: Tehnologie
Pe scurt – a evoluat fără niciun compromis. La acest capitol, noul Land Rover Discovery se prezintă mai bine decât vechea generație, fiind capabil de performanțe cu adevărat impresionante. Suspensia pneumatică permite atingerea unei gărzi la sol de 283 mm, cu unghiuri de trecere de 34 de grade și posibilitatea de a parcurge vaduri de apă cu o adâncime de până la 900 mm. Cursa suspensiei a rămas una lungă, de 500 mm, pentru a permite ca roțile să rămână cât mai mult timp în contact cu suprafața de rulare pentru tracțiune maximă, iar asta am descoperit cel mai bine la trecerea peste roci, unde punțile sunt frecvent încrucișate.
Datorită tehnologiei Terrain Response 2, Discovery ajustează instant modul de funcționare al principalelor sisteme pentru a parcurge suprafețe precum iarbă, pietriș, zăpadă, noroi, nisip sau pietre. Și ce loc mai bun poți să găsești pentru a le testa pe toate decât deșertul Arizona sau pietrele uriașe pe care poți urca în zona Marelui Canion? Mai mult, Discovery rămâne fidel reductorului (disponibil opțional), dar și posibilității de a bloca diferențialul central și cel spate, atunci când situația o cere.
Unul dintre noile sisteme care fac viața mai ușoară în teren accidentat este All-Terrain Progress Control, care permite setarea unei viteze, menținută constant în mod automat, fără să fie necesară apăsarea accelerației. Astfel, la trecerea peste roci, se poate seta o viteză extrem de mică pentru a nu face balans, iar tracțiunea are de câștigat, deoarece nu există bruscări în fluxul de putere. Practica ne-a demonstrat utilitatea acestui sistem, munca șoferului fiind extrem de mult ușurată la trecerea peste obstacolele cu adevărat dificile sau la urcarea unor pante cu grad mare de înclinație.
Land Rover Discovery: Motorizări
Însă, toate aceste performanțe nu ar fi posibile fără o gamă de motorizări performante și o nouă platformă, absolut revoluționară pentru acest segment. Datorită construcției din aluminiu, greutatea noului Land Rover Discovery este cu până la 480 kg mai mică decât a fostei generații, o valoare cu adevărat impresionantă, care transformă radical modul în care SUV-ul britanic se conduce. Gama de motorizări cuprinde patru unități, trei diesel și una pe benzină.
Motorizările diesel pornesc cu Td4, de 2,0 litri și 180 CP, continuă cu Sd4, tot de 2,0 litri, dar cu două turbine și 240 CP și se închid cu V6-le de 3,0 litri și 258 CP. Singura motorizare pe benzină disponibilă în momentul lansării este un V6 de 3,0 litri, cu compresor mecanic, care dezvoltă 340 CP. În cadrul testului am putut conduce ultimele trei motorizări de mai sus. Dieselul V6 de 258 CP funcționează extrem de rafinat, este silențios în orice palier de turații și impresionează mai mult prin cuplul oferit de la turații mici și medii, fără să fie avid pentru turațiile înalte.
Surpriza plăcută a reprezentat-o dieselul Sd4, cu două turbine dispuse în serie, care produce 240 CP. Acesta este foarte apropiat ca putere de fratele mai mare cu șase cilindri, însă este mai ușor cu aproape 120 kg, ceea ce face ca prestațiile dinamice ale celor două motoare să fie extrem de apropiate. Totuși, funcționarea nu este la fel de silențioasă, însă dieselul cu patru cilindri punctează mai bine la capitolul eficiență, cu valori de consum sensibil mai mici.
Este clar că alegerea rațională merge spre dieselul Sd4, însă propulsorul V6 oferă o prestanță superioară. Totuși, pentru cei care consideră rafinamentul prioritar, alegerea trebuie să meargă spre motorul V6 pe benzină, supraalimentat cu un compresor mecanic. Acesta are un sunet extrem de plăcut, gros, plin, care inspiră forță la cea mai mică apăsare a pedalei de accelerație. Prestațiile dinamice sunt net superioare celorlalte motorizări, iar răspunsul instant la cea mai mică apăsare a accelerației este un adevărat deliciu.
Toate cele patru motorizări sunt disponibile standard doar împreună cu o cutie automată cu 8 trepte, extrem de fină la schimbările de treaptă, dar rapidă la nevoie. Aceasta se mulează excelent pe confortul oferit de trenul de rulare, care pare impasibil la denivelările din asfalt. Indiferent de suprafața pe care rulează, Land Rover Discovery dă impresia că plutește. Chiar și pe macadam sau pietriș, vitezele de 100 km/h nu perturbă deloc liniștea de la interior.
Land Rover Discovery: Dotări
Însă una dintre cele mai impresionante schimbări pe care le propune Discovery o găsim la interior. Nivelul calității a crescut extrem de mult, cu materiale fine, atent alese și o ambianță demnă de un SUV de lux. Nimic nu pare să amintească de stilul rustic pe care ar trebui să-l transmită un mohican al terenului accidentat. Poate doar faptul că toate comutatoarele importante sunt generos dimensionate pentru a putea fi acționate cu mănuși. Pielea este fină, materialele moi, iar scaunele par adevărate fotolii. Nimic nu pare să te poată deranja la interior.
În plus, Land Rover Discovery propune cel mai modern și spectaculos sistem de rabatare al scaunelor. Toate cele cinci scaune de pe al doilea și al treilea rând pot fi pliate electric atât din interior, cât și din portbagaj sau de pe o aplicație specială de pe telefonul mobil care se conectează cu mașina. În momentul în care vrei să rabatezi toate scaunele începe un adevărat dans. Totul se pliază automat și, de exemplu, dacă nu este loc de scaunele din față, acestea sunt mutate și ele pe moment pentru a permite rabatarea.
Mai mult, pentru a preîntâmpina accidente, toate scaunele au senzori care detectează prezența obiectelor pe scaune. După rabatare, suprafața creată este perfect plană (volum de 2.500 litri), iar portbagajul dispune de o tăblie care se extinde în afara suprafeței de încărcare, în timp ce suspensia pneumatică coboară garda la sol cu 40 mm pentru a facilita încărcarea. Nimic nu pare lăsat la voia întâmplării.
Nu este nicio îndoială că experiența Land Rover acumulată de-a lungul anilor cu Discovery a permis construirea unei generații căreia aproape că nu îi găsești niciun minus. SUV-ul britanic a evoluat atât de mult, încât pare că a sărit peste o generație și nu a pierdut nimic din caracteristicile care l-au consacrat, permițând totodată valorilor moderne să-și facă loc.
Land Rover Discovery: Pe scurt
Ce ne place: Comportamentul în teren accidentat.
Ce nu ne place: Așteptam mai mult de la dieselul V6.
Factorul wow: Designul este exotic și elegant.
Public-țintă? Iubitorii de SUV-uri premium capabile în teren accidentat.
Verdict
Cu o platformă ușoară complet nouă, cu motorizări performante și un comportament impresionant în teren accidentat, Land Rover Discovery nu-și uită tradiția. Totodată, modularitatea de la interior este impresionantă și unică în industria auto. Designul va fi mai greu acceptat de puriști, însă trecerea în era modernă era necesară. Acum, Discovery poate merge direct din vârful munților la cea mai spectaculoasă gală din inima orașelor.