Maşini de clasă mică: Polo să fie, sau nu?

Test_VW_Polo_gegen_Audi_A1_Seat_Ibiza_Ford_Fiesta_Kia_Rio Testoptik in Ahlhorn, falls das Wetter nicht mitspielt bleiben wir in HH.

vezi galeria foto

Ne lăsăm furaţi cu uşurinţă de tentaţia limuzinelor mari, a coupé-urilor agresive sau a şederii la înălţime, la volanul SUV-urilor. Realitatea ne arată că maşinile cu adevărat demne de apreciat sunt cele care oferă tot ceea ce este de aşteptat de la un vehicul normal actual, dar evită exagerările de orice fel.


Necesităţile omeneşti au limitele lor, în rest e greu de justificat cheltuiala. Aceasta a fost concluzia care s-a desprins în urma recentului test cu cele mai interesante propuneri din clasa mică.

Patru adulţi pot lua loc fără probleme într-un astfel de automobil. O putere de ordinul a 90-100 CP este mai mult decât suficientă pentru deplasarea în oraş, dovendindu-se a fi convenabilă şi pentru călătoriile interurbane, inclusiv pe autostradă. Plăcerea conducerii există şi aici, dar se referă la altceva decât la senzaţiile tari. Printre factorii săi componenţi se numără şi consumul redus, cu cifre medii care au, de obicei, un 5 în faţa virgulei – spre binele bugetului şi al demersurilor ecologice. Aceste maşini cu lungimi de ordinul a 4 m răspund fin la comenzi şi fac o bună impresie în privinţa stabilităţii. E destul de uşor să le manevrezi în mediul urban, atunci când trebuie să parchezi la magazine sau în apropierea domiciliului. Iată cum regăsim aici o reflectare a expresiei „mai puţin înseamnă mai mult’. Acum să vedem care anume are cel mai mult de oferit. Întreaga desfăşurare se centrează pe aşteptările înalte, create de recenta lansare a noii generaţii Polo.


Vorbim aici de cea de-a şasea generaţie a bine cunoscutei serii germane din segmentul B. Prezentarea sa oficială din 2017 a făcut valuri datorită ridicării semnificative a nivelului tehnologic prin care se distinge noul Polo. Sistemele sale de asistare a conducerii, facilităţile multimedia şi ansamblul bine pus la punct al condiţiilor de deplasare sunt integrate într-o formă plăcută şi decentă, ca gabarit.

Spre deosebire de cazul fostelor generaţii, noul Polo nu mai este disponibil în versiuni cu mai puţin de patru portiere. Aşadar, s-au dus vremurile în care două portiere (cele din spate) făceau parte din lista opţiunilor oferite contra cost. Iată o dovadă de gândire matură asupra funcţionalităţii. Posibilităţile de motorizare întâlnite în clasa mică sunt diverse, însă testul nostru vizează abordarea cea mai potrivită cu profilul tipic de utilizare al acestor vehicule: cilindree de aproximativ 1,0 l, alimentare cu benzină prin injecţie directă, supraalimentare turbo. Performanţele bune şi consumul în general redus sunt atributele esenţiale ale respectivei orientări.



Ce cuprinde, mai exact, testul nostru: alături de Polo (motor de 1,0 l şi 95 CP, 5 viteze) sunt evaluate un Seat Ibiza cu grup motopropulsor identic (1,0 l şi 95 CP, 5 viteze), un Opel Corsa Ecotec Turbo de 90 CP (care dispune de cutie cu 6 viteze), un Ford Fiesta (recent lansat, ca şi Polo) având sub capotă apreciata motorizare 1.0 Ecoboost (100 CP şi cutie cu 6 viteze) şi o Kia Rio T-GDI ISG 100 (puterea sa este de 100 CP, dar cutia are doar 5 viteze). Aşadar, diversitatea de nuanţe conceptuale şi funcţionale este asigurată. La fiecare înnoire de generaţie, Polo a emis pretenţii de referinţă a clasei. Sunt acestea justificate şi în momentul de faţă? Armonizarea bine studiată a caracteristicilor sale ne spune că da.


 

Opel Corsa 1.0 ecotec Turbo

Opel închide plutonul. Corsa are cel mai slab motor din test şi nu-i nevoie să te uiţi la datele tehnice ca să o afli, chiar se simte. Faţă de prima sa ediţie, acest propulsor cu trei cilindri a fost perfecţionat şi a devenit mai puternic, însă răspunsul său lasă impresia unui vag efort. Cutia de viteze ar fi putut da o mână de ajutor pe latura dinamică, dar asta nu se întâmplă deoarece treptele sale sunt lungi. Asistarea direcţiei reduce mult efortul rotirii volanului, la un loc cu estomparea senzaţiilor privind tendinţele de mers ale maşinii. Altfel, precizia sa este bună şi ideea favorizării confortului de conducere rămâne în vigoare. Scaunele au o tapiţerie fermă, ceea ce este cu atât mai sesizabil, cu cât susţinerea laterală lasă loc de mai bine şi corpul nu beneficiază de o preluare uniformă a greutăţii. Spătarele pot genera, eventual, disconfort. Măcar vine Opel cu o suspensie confortabilă, care să filtreze bine efectele denivelărilor? Relativ. E Corsa o maşină depăşită? Nu. Conţinutul său tehnic are destule puncte de interes, cum ar fi farurile cu xenon şi sistemele de asistare a conducerii. Pe alocuri se văd detalii cu aspect ieftin, deşi ansamblul finisării arată bine.


 

Kia Rio 1.0 T-GDI ISG 100

Actuala gamă Kia, inclusiv seria Rio, inspiră o viaţă fără griji. Primul motiv vine de la garanţia de 7 ani, urmat fiind de logica fără cusur a organizării planşei de bord şi a tuturor funcţiilor. Kia s-a luat în serios, iar faptul transpare prin tot ceea ce vezi şi se întâmplă cu maşina în mers. Stilul interior ar putea trece ca fiind un pic sec şi lipsit de fantezie, însă comportamentul dinamic sigur şi riguros va fi apreciat de toată lumea. Ar fi fost de preferat un răspuns ceva mai sensibil din partea suspensiei, care să dea o tentă şlefuită confortului la rulare. şi insonorizarea motorului, care lasă loc de mai bine. La plecarea de pe loc, e necesară o eliberare mai lungă a ambreiajului, ceea ce arată că e loc de rafinare şi la caracteristica de cuplu. Cu timpul, deprinderea gestului va facilita obţinerea unor demaraje rapide. Atunci când automobilul e încărcat, conducerea în regim rapid poate fi lăsată deoparte: atât motorul, cât şi suspensia pierd semnificativ din eficienţa răspunsului.

 

Seat Ibiza 1.0 ECOTSI

Pe plan tehnic,  e o maşină modernă. Totuşi, interiorul insistă atât de mult pe stilul promovat până acum la Seat, încât rezultă o tentă de conservatorism. Chiar era nevoie ca porţiunile din plastic alb să fie complet lipsite de textură? De ce să păstrezi amplasarea gurilor de ventilare în partea de sus a consolei şi să pui display-ul într-o poziţie joasă, neergonomică? VW Polo, strâns înrudit pe plan tehnic cu Ibiza, ne arată clar că se poate face mai bine. Ce alte critici se mai pot formula pentru Ibiza? Frumoasele jante cu diametrul de 17 inchi, fiind echipate cu pneuri având secţiune redusă, au o anume contribuţie în limitarea confortului rulării. Eficienţa suspensiei, pe de altă parte, merită respect – răspunsurile sale sunt riguroase şi nu se „înmoaie’ când maşina e în sarcină. Acurateţea comportamentului dinamic, stabilitatea şi manevrabilitatea sunt exemplare. De asemenea, volumul util e mare, ajungând la 1.165 l, iar habitaclul oferă cele mai bune condiţii de şedere pentru 5 persoane. Motorul nu face mult zgomot şi are un răspuns tonic.

 

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost

Tratament profund. Fiesta nu a primit o platformă complet nouă, dar a trecut printr-un proces atât de amplu de modernizare şi perfecţionare anul trecut, încât convinge din toate punctele de vedere că e o cu totul altă maşină. Evoluţia personalităţii sale pe calea maturităţii e evidentă, judecând vizavi de cum se prezintă, să zicem, Seat. Incisivitatea direcţiei ridică pretenţii de sportivitate, venind la pachet cu o dozare perfectă a asistării electrice. Este uşor să te calibrezi pe comportamentul său şi să ajungi să o conduci relaxat, cu satisfacţie. Motorul Ecoboost nu e o noutate, dar colecţia respectabilă de premii pe care a adunat-o se reflectă în bunele sale prestaţii. Cutia de viteze cu 6 trepte susţine consecvent atât ideea dinamicii, cât şi pe cea a posibilităţii de a rula relativ economic. Nu-i de mirare că Fiesta s-a impus la criteriile conducerii. Interiorul este ceva mai strâmt decât la concurenţă, dar aspectul finisării va fi apreciat. De bine: Ford oferă vaste posibilităţi de echipare pentru Fiesta, în condiţiile în care preţul tinde să rămână apropiat de al lui Polo.

VW Polo 1.0 TSI

Începem prin  a menţiona cea mai evidentă problemă a lui VW Polo: automobilul german are pe lista de opţiuni dotări care la concurenţă sunt, eventual, oferite standard. Calitatea percepută este ridicată, dar să nu uităm că în clasa mică tenta premium nu-i neapărat un criteriu prioritar. Conform experienţei de până acum, şi deprecierea în timp ar trebui să nu fie dintre cele mai mari – ca idee de consolare. În rest, Polo se prezintă, aproape din toate punctele de vedere, mai bine decât concurenţii săi. Ambianţa sa în mers este mai silenţioasă, scaunele sunt ireproşabil configurate, direcţia are fineţe şi o asistare dozată realist, iar motorul se arată a fi viguros. Propulsorul 1.0 TSI a consumat în test 5,9 l/100 km – Kia, de exemplu, a înregistrat mai mult cu o jumătate de litru. De asemenea, Polo a impresionat şi prin prestaţiile frânării. Din lista dotărilor disponibile nu lipseşte mai nimic, iar latura practic-funcţională se prezintă convingător.

 

Verdict

Polo a devenit deja o referinţă. şi nu vorbim aici strict de priorităţile clientelei de vehicule mici şi economice. Noul VW a obţinut victoria fără mari emoţii, pentru că are multe de oferit la toate capitolele. La un preţ pe măsură, desigur.

 

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost              Avans (20%)  2798 euro/finanţare 48 luni/rată lunară 335 euro

Kia Rio 1.0 T-GDI ISG 100            Avans (20%)  2418 euro/finanţare 48 luni/rată lunară 289 euro

Opel Corsa 1.0 ecotec Turbo       Avans (20%)  2487 euro/finanţare 48 luni/rată lunară  297 euro

Seat Ibiza 1.0 ECOTSI                   Avans (20%)  2.805 euro/finanţare 48 luni/rată lunară  164 euro**

VW Polo 1.0 TSI                              Avans (20%)  3.070 euro/finanţare 48 luni/rată lunară  160 euro***

 

 

Toate preţurile sunt exprimate în euro. Cu excepţia cotaţiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotaţii de leasing sunt orientative.  ** Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru SEAT Ibiza Xcellence 1.0 TSI 95 CP, preţ 14.026 euro fără TVA, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanţare 48 luni, avans 20% (2.805 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobânda fixa EUR 5,89%, volum finanţat 11.221 euro, rata nu include TVA, oferta de CASCO gratuit este valabilă in primele 24 de luni ale contractului, prin Porsche Asigurări. Oferta este dedicată persoanelor juridice. ***Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru VW Polo Highline 1.0 TSI 95 CP, preţ 15.351 euro fără TVA, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanţare 48 luni, avans 20% (3.070 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,89%, volum finanţat 12.281 euro, rata nu include TVA, oferta de CASCO gratuit este valabilă in primele 24 de luni ale contractului, prin Porsche Asigurări. Oferta este dedicată persoanelor juridice.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE