Mercedes E250 CDI – Alege cu cap!

vezi galeria foto
Noua Clasa E este un Mercedes traditional pana in cel mai mic detaliu, dar starul motorizarilor nu mai este un V6, ci un „mic“ diesel cu patru cilindri, potent, economic si rafinat. Test cu E 250 CDI.

Criza mondiala ne-a invatat un lucru: sa fim mai cumpatati si sa ne gandim de doua ori cand facem o alegere. Timpurile cand unii romani plateau fara ezitare pe o vila in Pipera, fara canalizare, mai mult decat pe o casa langa München s-au dus pe apa sambetei. Si timpurile cand 80% dintre masinile noi comercializate in Romania erau vandute prin leasing/rate apartin trecutului.


La fel, in clasa limuzinelor de clasa mare era greu de conceput o alegere a unui motor cu patru cilindri. Sase cilindri era cerinta minima. Mercedes face primul pasul spre un downsize eficient si propune un diesel cu doar patru cilindri, care se ia la tranta cu modelele concurente de la BMW si Audi cu sase cilindri.

Noul diesel este o referinta istorica
Versiunea de top a noului diesel, montata in E 250 CDI, este supraalimentata cu doua turbine si dezvolta 204 CP (vezi Auto Bild nr. 5/2009, p. 67). Cuplul maxim de 500 Nm este superior cu 100 Nm motoarelor comparabile ca putere de la Audi A6 2.7 TDI si BMW 525d, care au doi cilindri in plus. La primul test in Romania, motorul de 204 CP a facut o impresie excelenta. Inca de la 1.200 rpm, sunt disponibili 400 Nm, iar la 1.600 rpm, maximul de 500 Nm.


Desfasurarea puterii se realizeaza progresiv, fara niciun gol turbo. De la 1.200 la 5.000 rpm, motorul accelereaza liniar, plin de forta. Este imbucurator ca Mercedes a reusit sa construiasca un diesel care se tureaza la fel de lejer ca un motor sport pe benzina. Placerea de a se tura nu mai este o calitate exclusiva a lui BMW.

Un alt avantaj al noului motor este plaja larga de turatie pentru un diesel, de 3.800 rpm, intre 1.200 si 5.000 rpm. Oriunde intre aceste limite, motorul se tureaza spontan, este elastic, potent si vivace. Performantele dinamice sunt la nivelul concurentei cu sase cilindri, iar consumul este foarte redus. Noi am avut la test versiunea cu cutie automata cu 5 trepte, cu care am inregistrat un consum de doar 7,5 l/100 km. La acest rezultat contribuie si setul de masuri de reducere a consumului BlueEfficiency, disponibil la motoarele cu patru cilindri si E 350 CGI. Atentie! Masina de test are 1.772 kg si 204 CP, iar 7,5 l/100 km este un consum de model compact.


Cu acest diesel, Mercedes ne demonstreaza un fapt de viata: nu are niciun rost sa te duci la un restaurant de lux cand poti manca un sandvis cu somon intr-un loc mai ieftin. Este tot sanatos, nobil si gustos. Economiseste cu stil, pare sa fie deviza lui Mercedes. In schimb, cu cutia automata cu doar 5 trepte nu suntem de acord. Mercedes continua sa ofere pentru motoarele cu patru cilindri, ca alternativa la cutia manuala cu 6 trepte, o cutie automata cu 5 trepte. Cutia automata schimba lin si confortabil, dar este lenta, scumpa (1.850 euro CIP) si lipsa celei de-a sasea trepte defavorizeaza consumul la viteze mari pe autostrada. Cu cutie manuala, consumul poate cobori si la 7 l/100 km. Daca la V6 recomandam cu caldura cutia automata cu 7 trepte, la E 250 CDI cutia manuala este o alternativa mai inteligenta si mai economica.


Confortul e ca in Boeing 747
La drum, noua Clasa E se dovedeste un adevarat Mercedes. Chiar fara suspensia Airmatic, disponibila optional la modelele V6 si standard la E 500, E 250 CDI este exceptional de confortabil. Noua generatie mareste si mai mult avansul fata de concurenta la acest capitol. BMW si Audi au mult de recuperat in aceasta privinta. Suspensia cu Direct Control disponibila standard (taria amortizoarelor se regleaza automat, in functie de stilul de condus, dar fara vreun ajutor electronic) asigura un confort de top la rulare. Pasagerii se simt ca pe o perna de puf chiar la trecerea peste denivelari scurte sau guri de canal. Adaugam la acest lucru un nivel de zgomot general foarte redus, chiar la viteze de peste 160 km/h, si scaunele fata foarte confortabile, mari si cu o sustinere laterala eficienta chiar in varianta standard, in care dispun de reglaj electric.


Mai rar sa mergi 400 km cu o masina pe drumurile din Romania si sa te dai jos odihnit din ea. E 250 CDI demonstreaza ca acest lucru este posibil. Ca revers, suspensia nu este foarte ferma si permite inclinatii laterale in virajele luate la limita. Insa tinuta de drum este extrem de sigura. Mercedes a modificat directia cu asistare variabila oferita standard. In jurul punctului mort, aceasta este mai indirecta pentru a asigura stabilitate directionala mai mare, iar cand unghiul directiei depaseste 100 grade, devine mai directa si mai incisiva. Mercedes continua sa ofere o directie hidraulica, dar pompa servodirectiei este asistata electronic. In practica, directia este mai usoara ca la vechiul model, mai precisa si mai incisiva.


La limita, Clasa E are un comportament neutru spre subvirator. ESP-ul reactioneaza foarte discret si progresiv. Poate fi decuplat, dar la peste 50 km/h se recupleaza automat. Noua Clasa E subvireaza mai putin ca Audi A6, datorita unei distributii mai bune a maselor fata/spate, de 55/45%, fata de 61/39% la Audi A6 2.7 TDI. La acest lucru contribuie faptul ca motorul cu doar patru cilindri apasa mai putin pe puntea fata. Cand intervine reactia subviratoare, aceasta se produce progresiv, E 250 CDI fiind foarte previzibil si usor de controlat.

Noul E este o catedrala a sigurantei
De altfel, siguranta activa si pasiva este la cel mai inalt nivel posibil in aceasta clasa. Sapte airbag-uri, inclusiv pentru genunchi, capota activa, sistemul Pre-Safe, tetierele Neck-Pro, sistemul Attention Assist de prevenire a starii de oboseala si ESP-ul sunt acum parte a echiparii standard. Printre optiunile legate de siguranta activa, gasim Lane Keeping Assist (avertizeaza asupra parasirii benzii de rulare), Blind Spot Assist (un led din oglinda avertizeaza asupra prezentei unui vehicul in unghiul mort) si sistemul Night View Assist.

Si in interior, E 250 CDI este un Mercedes veritabil. In primul rand, este extrem de mare in spate, cel mai mare din clasa lui. Spatiul pentru cap este imens, ca si cel pentru genunchi. Portbagajul are un volum de 540 litri, iar optional se poate comanda bancheta fractionabila, foarte practic de rabatat. Consola centrala a fost reorganizata cu displayul centralei de comanda in partea superioara, si climatizarea e plasata acum destul de jos. La modelele cu cutie manuala sau automata cu 5 trepte, comenzile climatizarii sunt obturate de schimbator (la cutia automata cu 7 trepte, schimbatorul este pe coloana volanului). Apreciem in schimb comenzile electrice ale scaunelor pe usi, spatiile multiple de depozitare si volanul multifunctional oferit standard.

Designul cu multe muchii drepte a generat multe discutii, dar noi credem ca se potriveste foarte bine cu atmosfera sobra si nobila din Clasa E. Aici este esenta Clasei E: un model hightech, care pastreaza nealterat caracterul marcii.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE