Nissan X-Trail a fost una dintre primele serii de automobile care au evoluat dinspre genul 4×4 tradițional către cel de vehicul familial modern, explorând astfel un teritoriu nou.
Cea mai frumoasă latură a vieții de familie cu copii ține de întâlnirea cu experiențe noi în aventura timpului liber. Depășirea limitelor orizontului cunoscut și pe a celor proprii e binevenită pentru toată lumea, aducând culoare, bucurie și noutate. Limitele devin o simplă formalitate, dacă automobilul implicat în viața familiei poartă amprenta aventurii.
Cum arată așa ceva – un automobil potrivit atât vieții de zi cu zi, cât și evadării din cadrul său? Nu facem referire la nimic extrem aici, doar dorim să fixăm imaginea unei mașini care acoperă un spectru mai larg de cerințe decât cele tipice. Nissan X-Trail este capabil să ofere aventura, ca trăire de călătorie, ca viață la bord, în condițiile de siguranță și confort ale vieții de familie, astfel încât toți membrii acesteia, de la mic la mare, să se bucure total de aventură.
Chiar dacă nu aveți o familie numeroasă, nu se știe când ar putea fi nevoie de șapte locuri în mașină. Interiorul lui Nissan X-Trail oferă așa ceva, deși nu avem de-a face cu o mașină dimensionată dincolo de standardele clasei medii (lungime de 4690 mm, ampatament de 2705 mm). Cel de-al treilea rând de scaune (rabatabile, destinate copiilor) este integrat foarte bine în zona portbagajului.
Gabaritul decent al lui X-Trail îl face relativ ușor de condus în oraș. În spațiile limitate, manevrarea sa este facilitată de dispozitivele de asistare a parcării, printre care se numără și un sistem de camere cu acoperire de 360 de grade. Un sistem audio Bose (opțional), climatizarea eficientă, rularea confortabilă, comoditatea utilizării cutiei de viteze automate XTronic CVT (cu variație continuă) și nivelul redus de zgomot în mers contribuie la crearea unei ambianțe plăcute la bord – care va fi apreciată mai ales în traficul aglomerat. Tot în astfel de situații, dispozitivul start&stop va avea grijă de reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante prin sistarea funcționării motorului la fiecare oprire a automobilului în cursul traficului.
X-Trail rămâne silențios și la viteze ridicate (cel puțin în cazul acestei versiuni de motorizare – turbodiesel de 2,0 l și 177 CP), are o direcție cu asistare bine dozată (faptul că avem de-a face cu o asistare hidraulică, nu una electrică, e de natură să favorizeze realismul senzațiilor privind solicitările asupra mașinii în viraje).
Suspensia menține bine contactul cu drumul și filtrează bine cele mai multe feluri de denivelări. La trecerea peste denivelări mai ample și în viraje devine sesizabilă o notă de fermitate clară, care nu permite înclinări semnificative ale caroseriei sau oscilații de efect secundar. X-Trail poate fi condus în manieră rapidă cu toată încrederea, iar comenzile date de cel de la volan vor fi întocmai transpuse pe drum.
Specialiștii mărcii nipone s-au străduit să-l pregătească bine pe X-Trail și la tema offroad. Aici contează caracteristicile de trecere destul de bune pe care le oferă mașina și abilitățile transmisiei sale integrale. Constatăm cu satisfacție că Nissan nu s-a grăbit să adopte în cazul acestei serii de modele o tracțiune integrală foarte sofisticată care, eventual, să-l aducă pe utilizator la momente de confuzie. Avem aici de-a face cu binecunoscuta transmisie AWD inteligentă de origine Nissan.
Un comutator permite alegerea între trei variante: tracțiune numai pe roțile din față (pentru uz rutier cotidian), tracțiune 4×4 gestionată automat (pentru uz rutier în condiții de aderență problematice și uz în offroad) și tracțiune 4×4 având cuplajul interaxial blocat (recomandat numai pentru uz în cele mai dificile condiții de aderență din offroad). Astfel echipat, X-Trail e capabil să ofere mult mai mult decât atingerea unor destinații facile. Excursiile montane de weekend, cu trasee care nu au neapărat denumire oficială pe hartă, reprezintă întotdeauna o alternativă interesantă.
În interior, finisarea face o bună impresie în ceea ce privește soliditatea asamblării. Nimic de reproșat din punct de vedere ergonomic, din contră: se fac apreciate plajele largi de reglare ale scaunelor și gruparea clară a comenzilor de pe consola centrală. Tabloul instrumentelor e un pic conservator ca design, dar totul e clar afișat și ușor lizibil.
Spațiul pentru pasageri e generos, atât în față, cât și în spate. Privind spațiul pentru genunchi oferit de bancheta din spate, X-Trail e cotat ca fiind „best in class'. În cazul variantelor cu al treilea rând de scaune, volumul standard al portbagajului este de 445 litri (al treilea rând de scaune fiind escamotat). La variantele cu cinci locuri, volumul standard e de 565 litri.
Pe dinafară, pe lângă tușa elegantă dată de reproiectarea părții frontale cu faruri full-LED având sistem adaptiv de iluminare în viraje (dotare standard a versiunilor Tekna), noile modele de jante din aliaj ușor (diametre de 17 sau 18 inchi) vin să accentueze pretențiile de competitivitate ale lui X-Trail. Sistemele avansate de asistare a conducerii (inclusiv cruise-control adaptiv) completează subtil sugestia dată de înfățișarea automobilului și, pe această cale, întregesc caracterul unui SUV reprezentativ pentru ideea de polivalență a anilor noștri.
Nissan X-Trail 2.0 dCi: Pe scurt
Ne-a plăcut: Ambianță plăcută, abilități extinse.
Nu ne-a plăcut: Mai e ceva conservator în imagine.
Factor wow: Echipare actualizată cu succes.
Public-țintă? Familiștii fără cadru convențional de viață.
Nissan X-Trail 2.0 dCi: Date tehnice
Motor L4, turbodiesel • Cilindree 1995 cmc • Putere max. 177 CP la 3750 rpm • Cuplu maxim 380 Nm la 2000 rpm • Viteză max. 196 km/h • 0–100 km/h 10,0 s • Transmisie tracțiune 4×4 nepermanentă, cutie automată XTronic CVT • Rezervor 60 l • L/l/h 4690/1830/1710 mm • Masă la gol 1625 kg • Consum 6,1 l/100 km • Emisii CO2 162 g/km • Preț versiune testată 38.490 euro.
Verdict
Urmare a unui tratament extins de modernizare, X-Trail se face atractiv din două perspective: una – aceea a valorilor fundamentale ale mașinii de familie și cea de-a doua – a prestațiilor tehnice actualizate. În plus, latura offroad a cestui SUV nipon e ceva serios.