OPC: TREI LITERE MAGICE ÎN GAMA OPEL, care mai pot fi acum gustate doar dacă se configurează o Corsa sau un GTC. Pentru Astra şi Insignia, versiunile sportive pursânge au dispărut din oferte.
În cazul Insigniei, însă, Opel îndulceşte puţin doctoria cu o versiune sportivă destinată unui public mai larg, pentru care scoate din sertar o altă combinaţie celebră de trei litere din istoria Opel: GSi. Reţeta este însă ceva mai condimentată decât clasicul „motor puternic – suspensie sport pe care îl mai întâlnim pe anumite modele cu aspiraţii sportive: inginerii Opel s-au străduit să ofere Insigniei GSi toate armele unei sportive autentice. Este suficient însă pentru a face uitat mirajul Insigniei OPC din anii trecuţi? Pentru a afla, am fost în sudul Franţei, în regiunea Provence, pe circuitul de teste Michelin de la Fontange, unde am supus la chinuri versiunea alimentată cu benzină a versiunii GSi.
Insignia GSi este disponibilă atât ca berlină, cât şi ca break, cu motor pe benzină de 260 CP sau diesel (210 CP). Noi am avut la dispoziţie motorizarea pe benzină, configurată pe modelul Insignia Grand Sport – combinaţia perfectă pentru a experimenta spiritul sportiv GSi.
Încă de la prima vedere ne-au atras atenţia etrierele roşii ale frânelor Brembo. Acestea au patru pistoane şi asigură performanţe de frânare excelente, inclusiv pe circuit. La exterior, marca GSi este întărită de prezenţa spoilerului pe capota portbagajului, dar şi de prizele de aer (false) de pe spoilerul faţă. |n interior, privirea este atrasă ca un magnet de scaunele-scoică. Acestea costă de la 2.600 de euro, au reglaje pe opt direcţii şi certificare AGR, asigurând deopotrivă confort în timpul călătoriilor lungi, dar şi o foarte bună susţinere în cazul abordării sportive a virajelor.
Ajunşi la acest punct, trebuie menţionat că Opel a calibrat excelent trenul de rulare al Insigniei GSi (cu suspensie adaptivă FlexRide în standard), care are garda la sol cu 10 mm mai joasă decât la modelul standard. }inuta de drum în viraje este una foarte sigură, iar aici contribuie decisiv sistemul de tracţiune integrală Twinster. Acesta oferă, în locul diferenţialului clasic de pe puntea spate, două ambreiaje, care pot controla individual, în fracţiuni de secundă, cuplul trimis către fiecare roată. Este o facilitate unică în segment, care îşi pune decisiv amprenta pe caracterul Insigniei GSi. Direcţia este incisivă, având o cursă mai scurtă, dar am fi preferat un reglaj mai ferm, cel puţin în modul sport.
Agilitatea este, de altfel, principala sa armă. Prin adăugarea unui mod Competitiv pentru sistemul ESP, acesta permite un control mai fin al traiectoriei, cu un drift ocazional pentru condimentare. Folosindu-se de acest avantaj, Insignia GSi reuşeşte un timp mai bun cu 10 secunde pe Nürburgring faţă de Insignia OPC din generaţia anterioară, care dispunea de 325 CP. În linie dreaptă însă, cu o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde (6,6 secunde reuşea Insignia OPC), modelul GSi nu impresionează, 260 CP ar trebui să ofere mai mult.
Verdict
Insignia GSi promovează o imagine sportivă, fără să compromită spiritul practic pe care îl aşteptăm de la o maşină de familie. Agilitatea este punctul său forte, dar performanţele în linie dreaptă lasă loc de interpretări.