Orice nouă generaţie a lui Porsche 911 este un prilej de sărbătoare, care se cere onorată. Noi am fost la Atena pentru a descoperi personalitatea celei de a opta generaţii, 992. Şi am eşuat lamentabil.
NIMENI NU POATE CONTESTA CĂ 911 are o personalitate puternică. Designul inconfundabil al primului model trăieşte încă, şapte generaţii mai târziu. 911 este un simbol al statutului, cu maniere alese, incredibil de confortabil la rulare şi perfect adaptat atât la viaţa urbană, cât şi la călătoriile lungi pe autostradă. Şi, în acelaşi timp, rămâne un atlet de top pe circuitul de curse, cu un comportament chirurgical în viraje şi un apetit insaţiabil pentru parcurs tur după tur. O fiară brutală care nu lasă nicio şansă con curenţilor, capabilă să parcurgă un tur pe Nordschleife la Nürburgring în 7 minute şi 25 de secunde, dar şi un partener extrem de atent şi de competent, care lasă impresia oricărui pensionar blajin că are calităţI de pilot de curse, cu power-slide-uri şi tot tacâmul. Care este cu adevărat personalitatea lui 911? Toate de mai sus! Un caz perfect de personalitate multiplă.
Pentru a explora toate faţetele noului 911 am fost la Atena şi m-am împrietenit cu noul 911 în versiunile Carrera S şi Carrera 4S. Experienţa a început pe circuitul Megara, în compania coupé-urilor şi a continuat pe şoselele şi autostrăzile din jurul Atenei, la volanul lui 911 Cabriolet, de asemenea în versiuni cu tracţiune spate şi integrală. Noul model ascunde în mânecă mai multe trucuri noi care-i îmbunătăţesc performanţ ele, dar şi experienţa de condus. Punte spate direcţională, bare stabilizatoare active, un ecartament mai mare, tren de rulare adaptiv şi, pentru prima oară, roţI mixte – de 20 de inchi pe faţă şi 21 de inchi pe spate. La această reţetă adăugaţi o echipă competentă de sisteme de asistenţă, care intervine atât de discret, încât îţi lasă senzaţia că eşti cel mai capabil pilot.
Succesiunea de viraje de pe Megara scoate în evidenţă calităţile lui 911: precis, perfect predictibil la limită, fără nicio ezitare în punctele de frânare şi atât de agil, încât nu poţi să nu te întrebi unde au dispărut cele 1,6 tone. În ciuda motorului montat în spate, în viraje, 911 se comportă perfect neutru, cu un balans de mase perfect echilibrat, care te umple de încredere în cele mai dificile momente. Tracţiunea este în mod evident mai bună la Carrera 4S, ceea ce îi asigură un plus de aplomb la ieşirea din viraje, dar nici cu două roţi motrice nu te vei simţi în inferioritate (asta dacă nu ai în faţa ta, pe circuit, un 4S!).
Motorizarea boxer cu şase cilindri este nouă şi dezvoltă 450 CP. Turbinele au crescut în dimensiuni, ceea ce face ca în anumite momente golul turbo să fie sesizabil, dar reversul monedei este o gamă de turaţii care ajunge la 7500 rpm, cu tot cu orgia auditivă care-ţi ridică părul de pe braţe. Cutia de viteze cu dublu ambreiaj şi opt trepte este perfect adaptată la personalitatea motorului şi, în funcţie de modul de rulare selectat, are întotdeauna la câteva zeci de milisecunde distanţă treapta optima de viteză.
Pe şosea şi în traficul cotidian, 911 surprinde prin manierele sale alese. Trenul de rulare asigură o filtrare aproape perfectă a denivelărilor, iar insonorizarea este demnă de o limuzină. La semafor şi în ambuteiaje, noul 911 este la fel de blând şI de docil ca o compactă citadină. Chiar şI din punct de vedere sonor, noul 911 se arată extrem de reţinut, mai ales dacă este selectat modul Normal. Filtrul de particule şi noile reglementări europene în ceea ce priveşte nivelul de zgomot au contribuit la această schimbare. Asta nu înseamnă că pe modurile de rulare sportive Acustica nu este impresionantă. Evacuarea dispune de flapsuri active, care declanşează o adevă rată simfonie pentru urechile fanilor.
Verdict
Un nou 911 a ieşit la rampă şi nu am nicio îndoială că va fi iubit, apreciat şi respectat, la fel ca toate celelalte dinaintea sa. Pentru toate motivele din lume: performanţe mai bune, siguranţă îmbunătăţită, tehnologii modern şi maniere desăvârşite.
Porsche 911 – date tehnice
Motor B6, biturbo, benzină, amplasat longitudinal în spate
Cilindree 2981 cmc Putere maximă 450 CP/6500 rpm Cuplu maxim 530 Nm/2300-5000 rpm
Transmisie spate/cutie cu dublu ambreiaj, 8 trepte
L/l/h 4519/1852/1300 mm
Masă proprie 1515 kg
Portbagaj 132 l
0–100 km/h 3,7 s Viteză max. 308 km/h
Consum
8,9 l/100 km
Emisii
CO2 205 g/km
Preţ
125.757 de euro