Daca privim scurt, din fata, coupé-ul Laguna, prima impresie este ca zambeste frumos, insa, la o privire mai atenta, observam ca grila ce se intinde pe toata latimea spoilerului fata creeaza, de fapt, o imagine agresiva pentru coupé-ul francez.
Design excelent reusit de Renault
Pentru un model derivat dintr-o masina de familie, designul este unul, putem spune, futurist. Cu un desen curajos, „Createur dAutomobiles a reusit sa creeze un „Coupé dAvantgarde.
Cu o forma bine conturata, conceputa de la inceput pentru doua usi, finisata luxos in interior, Laguna Coupé nu a fost gandita doar ca un coupé pentru Laguna, ci s-a dorit o masina cu propria identitate. De fapt, este primul coupé in clasa medie al celor de la Renault, dupa 22 ani de la binecunoscutul Fuego. Oare rezultatul este le fel de „sic?
Asupra acestui lucru se poate discuta, pentru ca gusturile sunt mereu subiective. Spatele reprezinta clar un exercitiu de design pentru Renault. Cu o forma bombata si precis conturata, garnisita cu un esapament dublu si stopuri cu leduri inspirate de la Aston Martin ca design, Laguna Coupé reuseste sa ofere un deliciu daca privim masina din spate. Daca ar fi sa comparam designul Lagunei Coupé cu bunatatile culinare venite din Franta, putem spune ca asa ceva nu s-a mai vazut din timpul renumitului bucatar Paul Bocuse.
Motorizare diesel rafinata si elastica
Dar sa vedem cum este la modul practic sa conduci noul coupé. Am testat modelul 3.0 dCi V6 FAP, ce produce 235 CP, in combinatie cu o cutie automata. Dieselurile de la Renault sunt recunoscute pentru elasticitate si silentiozitate si nici acesta nu face exceptie.
Este un motor rafinat, care trage pe toata plaja de turatii, pana spre zona rosie a turometrului. Cutia automata cu 6 rapoarte reuseste sa schimbe treptele de viteza destul de repede, fara smucituri care sa deranjeze. La aceste puncte pozitive ale partii mecanice se adauga o pozitie de condus comoda, pe scaunele fata, care sunt imbracate in piele, un ambient destul de tacut chiar si la viteze mari si o consola centrala destul de incarcata cu diferite butoane si ecrane.
Dar calatoria mondena la clasa business seamana, din pacate, cu un zbor printre turbulente. La deplasarea pe drumuri denivelate, Laguna Coupé trepideaza destul de mult, si zdruncinaturile fac deplasarea incomoda uneori. Suspensia Coupé-ului este setata destul de rigid si se impaca greu cu denivelarile transversale. Asta rapeste putin din placerea de a conduce, insa nu este un factor definitoriu.
Cine are doua fete poate avea si doua inimi in piept. Una pompeaza eleganta prin Laguna, iar a doua bate intr-o frecventa sportiva. Aici intra reglajul ferm al suspensiei, rotile de 18 inci si – exclusiv la echiparea GT – asa-numitul sistem de directie integrala 4Control. Prin directia integrala a lui Laguna Coupé, atat rotile fata cat si cele spate ajuta la luarea unui viraj. Si in practica functioneaza foarte bine.
Acolo unde alte modele concurente incep usor, dar sigur sa subvireze, Laguna reuseste inca sa pastreze traiectoria impusa de sofer. Aceasta creeaza o impresie de siguranta, chiar daca senzatia data de directie este uneori artificiala, iar scaunele nu ofera un sprijin lateral suficient. Din pacate, aceasta placere este scumpa. GT este oferit doar impreuna cu motoarele mai puternice, iar directia 4Control nu se poate comanda separat.
Pentru a conduce un Renault Laguna Coupé de top, care te indeamna mereu sa conduci sportiv la viraje, trebuie sa platesti un pret destul de mare. Preturile pentru Romania nu au fost comunicate momentan, iar masina va fi disponibila abia incepand cu luna aprilie a anului 2009.
Echiparea de baza a coupé-ului este destul de bine accesorizata. Printre optiuni, una dintre cele mai importante este disponibilitatea a sase airbaguri, inclusiv airbaguri in scaunele din fata, proiectate pentru a impiedica alunecarea pe sub centura de siguranta in cazul unui impact. Aici, Laguna Coupé arata o a treia fata, cea de automobil proiectat pentru a tine cont de siguranta soferului si a pasagerilor.
Inovatie tehnica: directia integrala „4Control'
Sistemul functioneaza in doua etape: la deplasarea cu viteze mici, un electromotor intoarce rotile din spate contra directiei luate de rotile din fata. Astfel, se reduce diametrul de bracaj. De la aproximativ 60 km/h in sus, toate rotile se rotesc in aceeasi directie. In situatii limita, masina se poate controla mai sigur in manevrele de evitare sau in curbele abordate mai tare, puntea spate find mai stabila. Rotile spate pot braca cu 3,5 grade.