Avem aici trei exemplare din oferta SUV-urilor Volvo XC40. Pe cât de similar e aspectul lor exterior, pe atât de diferită e tehnologia care le pune în mișcare pe fiecare.
Tratarea rațională pe care mizează produsele mărcii Volvo are un singur punct evident criticabil: prețul ridicat. Pe de altă parte, să nu pierdem din vedere că aceste automobile au un caracter premium care merge mult dincolo de artificiile de design. Acesta, împreună cu o respectabilă carte de vizită în materie de fiabilitate și siguranță, tinde să justifice nivelul prețului.
În fine, lucrurile care sunt și premium, și mari, chiar pot ajunge să fie deprimant de scumpe, însă ce-ar fi să ne uităm la niște lucruri care sunt premium fără să facă parte din clasele dominatoare ale lumii auto? SUV-urile compacte, de exemplu, sunt acum pe val tocmai pentru că oferă o remarcabilă îmbinare de funcționalitate și confort la prețuri nu neapărat ușor de suportat, dar, ca să zicem așa, destul de pământești.
Ar putea fi un astfel de vehicul, aflat cumva într-o plajă de prețuri încă nedescurajantă, în „raza de acțiune’ a bugetului alocat pentru achiziție de un client din clasa de mijloc având un standard de viață cât de cât consolidat? Poate că da, mai ales dacă doritorul operează o optimizare atentă a procesului cumpărării alegând o versiune potrivită atât ca preț, cât și ca prestații cu necesitățile personale. Volvo s-a străduit să avem din ce alege.
Volvo XC40 a fost lansat în 2017 și a fost supus unui facelift în 2022. În 2021 a fost prezentată și versiunea SUV-Coupe numită C40. Doritorii de originalitate stilistică și tușă suplimentară de exclusivism vor fi, fără doar și poate, sensibilizați de înfățișarea sa neconvențională, cu posterior „fastback’.
Volvo XC40 MHEV: Surpriza plăcută – nu sunt surprize!
Esențial: XC40 B4 AWD are cel mai mic preț din această selecție de variante și cel mai bine definit caracter de SUV. În plus, nu sperie prin complexitatea tehnică. Prestațiile dinamice fac o bună impresie.
Pentru cine dorește un automobil evident bun și fără subtilități greu de evaluat când vine vorba de tehnologie și preț, Volvo XC40 B4 AWD reprezintă o propunere tentantă. Motorizările de 2,0 litri cu benzină sunt de multă vreme generos apreciate pe piață, iar caracterul de SUV al lui XC40 e convingător ilustrat de garda la sol de 20 cm și de ceea ce Volvo a comunicat privind adâncimea maximă de vad: 450 mm. Pentru ca acestea să poată fi exploatate fără emoții pe soft-road și off-road ușor, preferabilă ar fi alegerea unor pneuri cu secțiune cât de cât înaltă, mai înaltă decât cele cu care era echipată mașina noastră – 235/55 R18 – predominant dedicate rulării pe asfalt.
Bun, dar un SUV cu lungime de 4,44 m, lățime de 1,87 m și masă proprie de 1,67 t nu e un obiect cam greu pentru o motorizare de 2,0 l? – se vor întreba cei obișnuiți să aprecieze intuitiv dimensionarea automobilelor în ansamblu. Ca să fie siguri că nu vor fi apreciați defavorabil, specialiștii de la Volvo au mai adăugat la cei 197 CP ai propulsorului cu benzină încă 14 CP din partea unui motor electric (grup motopropulsor cu configurație mild-hybrid). În termeni de cuplu, vorbim aici despre cei maximum 300 Nm puși la bătaie de motorul cu ardere internă, la care se adaugă încă 40 Nm de origine electrică. La proba conducerii s-a verificat: Volvo XC40 B4 AWD nu duce lipsă de nerv în accelerații, ba chiar face o bună impresie. Orientativ, nu e nevoie de mai mult de 7,6 s pentru a rezolva testul accelerației de la 0 la 100 km/h.
Prea puțin pentru un SUV de familie cu tentă premium? Nici vorbă. Ne aflăm în fața ofertei cu prețul cel mai abordabil din articolul de față și nu putem să-i găsim vreun punct funcțional discutabil. Poate doar portbagajul de 452 l – nu e neapărat mic, dar am formulat comentariul știind că există mașini hatchback și SUV compacte care oferă peste 500 de litri de volum util. Oricum, prin rabatarea banchetei, de la Volvo XC40 B4 AWD se poate obține un volum total considerabil, de 1328 l.
Volvo XC40 PHEV: Complexitate și performanțe la pachet
Esențial: XC40 Recharge T5 mizează pe versatilitatea propulsiei PHEV pentru a-i atrage pe locuitorii zonelor urbane și limitrofe. Se poate conta pe o dinamică accentuată în caz de grabă. Nu există opțiune AWD.
Chiar dacă nu mai e la prima tinerețe (varianta aceasta a fost lansată în 2019), Volvo XC40 Recharge T5 Twin Engine continuă să se prezinte competitiv în fața celor mai recente realizări în materie de SUV-uri compacte cu propulsie de tip „plug-in hybrid’ și tracțiune pe roțile din față. Un coeficient aerodinamic mai redus (caroseria lui XC40 are un Cx=0,34) poate că ar fi ajutat la economisirea resurselor din mers, dar să amintim aici și că Volvo nu mai încurajează mersul „tare’ (viteza maximă este limitată la 180 km/h). Una peste alta, pentru profilul de utilizare căruia îi sunt dedicate automobilele PHEV, Volvo XC40 Recharge T5 Twin Engine are mult de oferit.
Dincolo de prezența unei baterii litiu-ion de 10,7 kWh care poate oferi acoperirea unei distanțe de 45 km în regim EV, remarcăm că ponderea prestațiilor în grupul motopropulsor „plug-in hybrid’ al lui Volvo XC40 Recharge T5 Twin Engine e cu totul alta decât în cel „mild-hybrid’ întâlnit la Volvo XC40 B4 AWD. În cazul lui XC40 Recharge T5, motorul cu benzină e mai mic (3 cilindri, 1,5 litri, 180 CP, 265 Nm), în timp ce motorul electric e mai mare (82 CP, 160 Nm).
Rezultă un sistem hibrid cotat la 262 CP, capabil să genereze un cuplu maxim care atinge 425 Nm. Aceste apreciabile resurse de forță motrice sunt valorificate numai prin intermediul roților din față, deoarece tunelul de transmisie al mașinii găzduiește bateria litiu-ion, și nu un arbore de transmisie specific sistemelor AWD. Din fericire, specialiștii de la Volvo au obținut o coerență completă a motricității numai cu tracțiune față (doar în accelerațiile cele mai puternice se fac simțite discrete manifestări de „torque-steer’, fără nicio scăpare în păstrarea aderenței).
Așadar, latura tipică de SUV a lui XC40 Recharge T5 Twin Engine e grevată de lipsa tracțiunii spate, însă caracterul de vehicul familial urban-rutier avansat mizează din plin pe argumentele performanțelor ridicate și ale versatilității vizând o exploatare economică. Pentru acest gen de mașină, prețul chiar nu e exagerat.
Volvo XC40 EV: Pare conservator, dar nu e deloc așa
Esențial: Cel mai scump din selecția de față, cel mai rapid și cel mai silențios. Tușă premium foarte clară. Are un mic portbagaj și în față.Dispune de tracțiune AWD, dar masa proprie mare implică atenție sporită pe suprafețe alunecoase și, eventual, pe off-road moale.
Înfățișarea sa păstrează în mod inevitabil aerul pedant al seriei XC40 (care a debutat în 2017), însă masca de radiator obturată spune că avem de-a face cu EV-ul gamei SUV-urilor compacte Volvo. Așadar, conservatorismul relativ al designului întâlnește aici cel mai avansat principiu de propulsie din lumea auto a zilelor noastre: tracțiune integrală cu motoare electrice.
Inedit: ce asemănare există între sportivele mărcii Porsche și Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric Pro AWD? Păi, micul portbagaj aflat sub capota din față. Nu că SUV-ul Volvo nu ar avea și o certă amprentă sportivă, însă aceasta reprezintă doar un aspect secundar în întregul vocației sale. Iar garda la sol de 21,1 cm favorizează și ideea escapadelor de weekend dincolo de limitele asfaltului (totuși, aveți grijă să fie măcar o priză acolo unde vă duceți!).
Recomandare: pentru cei care se urcă la volanul lui XC40 Recharge Twin Pure venind de la mașini convenționale (cu masa proprie în jurul a 1,5 t) ar prinde bine o tură de studiu al comportamentului dinamic. De ce? Pentru că, în pofida unei mase proprii de 2,11 t, acest EV al mărcii accelerează cu o ușurință dezarmantă (cuplu maxim 660 Nm, 0-100 km/h în 4,9 s), iar la limită sau pe alte suprafețe decât asfaltul uscat, efectul sarcinii laterale (în viraje) poate fi neașteptat și derutant.
Valabil și pentru frânări în condiții de aderență care sunt mai puțin decât optime. În principiu, electronica de bord face treabă bună cu păstrarea stabilității, dar numai atâta timp cât ecuațiile de traiectorie care i se dau de rezolvat au soluții compatibile cu realitatea noastră.
Altfel, conducerea sa este un deliciu. Răspunsul la accelerație, chiar și la o apăsare incisivă a pedalei, păstrează o anume progresivitate. Se poate vorbi de ambianță silențioasă în mers? Da, ca la clasa de lux! Ce bine! Altfel rămâneam cu ideea că prețul e prea mare. Autonomie? Nu este exclusă parcurgerea a 500 km, dar 400 rămâne o cifră orientativ-realistă.
Verdict
Între cele trei sisteme de propulsie oferite pentru Volvo XC40 și tratate aici (MHEV, PHEV și EV) sunt diferențe de preț considerabile, dar diferențele de caracter funcțional vor fi determinante pentru alegere. BEV-ul rămâne cel mai scump și mai puțin versatil, dar cel mai premium.