Primul contact al publicului cu Skoda Yeti a fost in anul 2005, cand producatorul ceh a prezentat prototipul care a prefigurat modelul de serie. Au trecut patru ani pana la materializarea acestui model, care se inscrie ca un jucator performant intr-o clasa care este deja destul de aglomerata. Unul dintre competitorii care trebuie amintiti este „varul Tiguan, cu care Yeti imparte aceeasi platforma, insa are avantajul ca este un model de conceptie mai noua.
TDI-ul ofera cuplul maxim pe un plafon larg de turatii
Motorul spre care ne-am indreptat atentia si care va fi „comentat in acest test este cunoscutul propulsor diesel 2.0 TDI, in versiunea in care acesta produce 140 CP si 320 Nm.
Echipat cu acest motor, Yeti reuseste sa ofere reprize si acceleratii onorabile pentru masa masinii si nu dezamageste in nicio situatie care cere resurse de putere. Propulsorul se tureaza usor si este de apreciat faptul ca valoarea de cuplu maxim este disponibila pe o plaja de turatii destul de larga (1.750-2.500 rpm), ceea ce inlesneste inclusiv exploatarea in oras. Este deja cunoscut faptul ca un motor diesel are o eficienta superioara atunci cand vine vorba despre consum si de aceea trebuie punctat ca motorul 2.0 TDI nu dezamageste la acest capitol, iar Yeti poate inregistra valori de consum care vor fi pe placul clientelei.
Cutia de viteze manuala cu sase trepte are o etajare corecta, in acord cu potentialul motorului, o directionare buna a levierului si nu pune probleme de acomodare. Un punct pozitiv este si directia, care are o setare optima, pentru a oferi soferului informatii corecte despre solicitarile masinii in mers. Taria nivelului de asistare este variabila, in functie de viteza de deplasare.
Chiar daca este vorba despre un SUV de dimensiuni compacte, Yeti poate beneficia de un sistem de tractiune integrala permanenta (Haldex de generatia a patra), care, in mod normal, livreaza puterea intr-un procent mai mare catre puntea fata si schimba raportul de transfer intr-un mod inteligent, in functie de necesitatile de tractiune dintr-o situatie data..
Buton pentru modul off-road
Pentru a face fata cu mai mare usurinta, la deplasarea in teren accidentat, Yeti beneficiaza de un program special, denumit „Off-Road, care poate fi activat printr-o simpla apasare de buton. Acesta functioneaza inteligent si schimba modul de lucru al sistemului de tractiune integrala, asigurand totodata asistenta soferului la coborarea in rampa, prin mentinerea unei viteze constante de deplasare, indiferent de gradul de inclinare.
Yeti nu pare un model ce poate cuceri culmile muntilor, dar performantele sale in materie de evolutii off-road pot parea surprinzatoare, pentru ca, asa cum se poate vedea si in poza de deschidere a acestui articol, am reusit sa ajungem in deplina siguranta la altitudinea de 2.300 de metri. Aceasta spune multe despre capabilitatile unui SUV compact.
Atunci cand se ruleaza intr-o maniera mai sportiva pe drumuri virajate, comportamentul lui Yeti este aproape neutru, cu mici tendinte de subvirare, dar cu un caracter previzibil si usor controlabil. Sistemul electronic de stabilitate este setat intr-un mod placut, pentru ca nu este intruziv, si este foarte eficient fara a-si face prea mult simtita prezenta.
In ciuda dimensiunilor compacte, Yeti ofera mult spatiu in interior
Yeti nu dezamageste nici la capitolul dimensionarii habitaclului pentru ca, in ciuda dimensiunilor compacte, spatiul interior este inteligent gestionat. In partea din fata, oferta de spatiu este generoasa, iar scaunele sunt confortabile si ofera si un bun suport lateral. Cotiera centrala este lata, culiseaza inainte-inapoi si ofera si un spatiu de depozitare.
Modularitatea din interior e de top pentru acest segment
In spate, pasagerii pot calatori in conditii foarte bune. Spatiul pentru genunchi si cap este suficient pentru un adult, care nu va avea probleme nici atunci cand calatoreste pe distante lungi. Modulabilitatea nu a fost uitata nici ea, pentru ca scaunele spate din stanga si dreapta pot culisa spre inainte si ofera si posibilitatea ajustarii inclinatiei spatarului.
Atunci cand bancheta este rabatata, rezulta o suprafata perfect plana, fara denivelari fata de zona portbagajului, lucru care faciliteaza incarcarea cu obiecte voluminoase. Este important si faptul ca, la nevoie, cele trei scaune din spate pot fi scoase de tot din masina printr-un sistem foarte simplu. Portbagajul ofera posibilitatea de a monta diferite plase elastice sub care se pot depozita obiectele mai mici, iar carligele garanteaza ca pungile de cumparaturi vor fi mereu la locul lor.
Maner pentru inchiderea portbagajului
Yeti nu a fost gandit ca un SUV traditional, cu riscul de a fi greoi si ineficient in oras. Skoda a dorit ca acesta sa ofere manevrabilitate maxima, o modularitate interioara foarte buna si sa fie cat mai eficient. In acelasi timp, aptitudinile de masina de teren nu sunt prezente doar pe fisa tehnica, ci se regasesc din plin in capacitatile de care Yeti da dovada in utilizarea pe drumuri neasfaltate.
Toate acestea fac ca debutul marcii cehe in gama SUV-urilor de dimensiuni compacte sa fie promitator si sa duca nivelul concurential deja existent la un prag mai inalt.