smart fortwo a ajuns la cea de-a treia generație și l-am condus pentru prima dată în România, în versiunea 1.0 Proxy, cu motor de 1,0 litru, cu trei cilindri și 71 CP.
Chiar dacă aceasta este prima interacțiune pe care micul smart fortwo o are cu jungla urbană din București, anterior am analizat pe larg calitățile și defectele în cadrul testului internațional. Concluzia: noul smart fortwo este un campion al traficului urban. Acest aspect se datorează în primul rând unei raze de bracaj record, pe care am măsurat-o la 7,4 metri, mai mică cu 1,7 metri decât cea a modelului anterior. De aceea, orice manevră este incredibil de ușor de executat, fie că vorbim de parcări, fie de manevre prin trafic. smart fortwo aproape că se poate întoarce în loc, iar roata spate din interiorul virajului pare că se rotește în jurul axei verticale, fără să înainteze. Excelent și foarte practic. Un alt plus pe care îl remarcăm la noua generație este trenul de rulare mult mai cizelat. Acesta este în continuare reglat destul de rigid, însă confortul a fost mult îmbunătățit, iar dinamica este mai bună datorită ecartamentului mărit. Interiorul este mai spațios și, indiferent de versiune, este plin de viață, viu colorat, foarte configurabil, chiar dacă unele materiale puteau avea o tentă ușor mai mult îndreptată spre statutul premium.
Ce ne place și ce nu ne place:
Cu noua generație, smart reafirmă statutul de rege al orașului pentru fortwo. Acesta păs-trează conceptul original cu motor și transmisie spate, dar este mai spațios, mai confortabil și mai agil decât înainte. în aglomerație, consumul este ridicat.
Motorizarea de 1,0 litru cu trei cilindri dezvoltă 71 CP. Motorul este bine echilibrat, vibrațiile fiind reduse în funcționare. Doar la ralanti sunt ușor resimțite de pasageri. Totuși, sunetul specific motoarelor cu trei cilindri nu a putut fi complet mascat, astfel că zgomotul în sarcină este destul de pregnant, însă la cote mai reduse decât cel de la vechea generație. În oraș, răspunsul propulsorului este rapid, însă pretențiile dinamice nu pot fi ridicate. Deși fișa tehnică promite un consum de numai 4,9 l/100 km pentru traficul urban, realitatea este ușor diferită, deoarece consumul poate fi chiar dublu în aglomerație, mai ales cu aceste temperaturi scăzute.
În versiunea testată, cea mai scumpă din ofertă, smart fortwo are un preț de 14.885 de euro cu TVA, dar cu acest motor poate fi cumpărat și pentru 11.352 de euro cu TVA, într-o versiune de bază. Momentan nu există decât transmisii manuale, dar ulterior va fi oferită și una cu dublu ambreiaj.
Date tehnice:
Motor: L3, cilindree 999 cmc • Putere maximă 71 CP/6000 rpm • Cuplu maxim 91 Nm/2850 rpm • Transmisie: spate • cutie manuală cu 5 trepte • Dimensiuni: L/l/h 2695/1663/1555 mm • Ampatament 1873 mm • Portbagaj 260-350 litri • Performanțe: 0-100 km/h 14,9 sec • Viteza maximă 151 km/h • Consum mediu 4,1 l/100 km, • Emisii CO2 93 g/km • Preț: de la 14.885 de euro cu TVA.