Constructorul din Ingolstadt isi extinde la maximum gama de modele. Ca si in cazul noului A3, Audi a lansat prima generatie a lui A1 in versiunea cu 3 portiere si a lasat varianta Sportback, cu 5 usi, pentru mai tarziu. De acum, aceasta este disponibila in Romania, iar pentru primul test am ales motorizarea 1.4 TFSI, in versiunea de putere de 122 CP, care reprezinta un compromis foarte bun intre pret, consum si performantele oferite.
In primul rand, trebuie specificat clar faptul ca, desi este cel mai mic din gama, A1 nu face rabat de la statutul premium al marcii. Totul este foarte bine lucrat la interior, materialele sunt placute, iar plasticul moale este regasit pe zone generoase. Fata de versiunea cu 3 usi, A1 Sportback este aproape neschimbat din punct de vedere al liniei caroseriei si are aceeasi lungime. Silueta este putin mai inalta pentru a acomoda mai bine pasagerii din spate si a facilita accesul, aspect la care putem nota cel mai mare castig. Chiar si spatiul pentru genunchi si cap a crescut, iar in spate se sta mai confortabil, chiar daca unghiul dintre sezut si spatar putea fi mai generos. Bancheta spate poate fi rabatata fractionabil si, in cazul in care se comanda tablia ce imparte portbagajul in doua zone pe inaltime, suprafata creata este plana, incat se pot transporta obiecte mai voluminoase.
Propulsorul de 1,4 litri turbo, cu injectie directa, care a echipat masina de test este deja binecunoscut in gama Audi. Acesta utilizeaza o singura turbina pentru supraalimentare si dezvolta 122 CP. Desi nu impresioneaza cu puterea din fisa tehnica, trebuie tinut cont ca A1 este un model de clasa mica, foarte agil, iar motorul nu dezamageste deloc. Din contra, acesta se tureaza repede, nu-si tradeaza cilindreea redusa si reuseste sa obtina reprize bune chiar si la viteze ridicate. Sunetul sau este placut, nu deranjeaza, iar in zona de turatii inalte se aude chiar placut. Din toata gama de motorizari disponibila la A1, acest 1.4 TFSI de 122 CP pare cel mai potrivit. Propulsorul turbo este ajutat si de cutia de viteze S-Tronic cu dublu ambreiaj si 7 trepte care are o etajare corecta, este foarte rapida, insa in traficul aglomerat are uneori mici ezitari. Din punct de vedere dinamic, cel mai mic Audi se dovedeste a fi foarte placut in conducere.
Trenul sau de rulare are o setare usor rigida, care confera multa incredere in conducere. La limita, A1 Sportback da dovada de multa agilitate si de un nivel de tractiune ridicat. Comportamentul este usor subvirator, dar doar daca se exagereaza, iar directia are o setare corecta, atat pe drumurile de munte, cat si in oras la manevrele in spatii inguste. Chiar daca setarea mai rigida a trenului de rulare afecteaza in general confortul, in cazul lui A1, datorita greutatii reduse, trecerea peste drumurile prost asfaltate se face fara zgomot sau vibratii excesive, nedorite de pasageri in habitaclu. A1 Sportback promite un nivel de confort mai ridicat si un acces mai facil pentru pasagerii sai si se achita cu brio de aceste sarcini. Plusul oferit de cele doua usi este un castig clar pentru cei care doresc o masina premium de clasa mica, dar au totusi nevoie de un grad de modularitate mai bun. Cu acest motor, in echiparea Attraction, A1 Sportback are un pret de pornire de 21.889 de euro cu TVA.