Alaturi de alte concepte si obiecte din cele mai diverse domenii, caracterul marcii Citroen merita sa fie considerat drept unul dintre reperele culturii franceze. Originalitatea stilistica si distantarea neta de conventional sunt imediat vizibile la mai toate automobilele produse de Citroen.
Cele mai recente generatii au adaugat la acesti factori o fina tusa de stralucire, exact ceea ce trebuie pentru ca o anumita masina sa fie placuta mai mult decat altele, pentru ca sugestiile de superioritate si de rafinament sa fie mai clar sesizabile. Important: este mai usor sa faci demonstratii impresionante de exclusivism in segmentele de piata pretentioase, cum este cazul lui C5 in clasa mare. Noul C3 ne arata cum se poate face acelasi lucru foarte bine si in clasa mica.
Numeroasele detalii care definesc forma caroseriei arata inca de la prima vedere ca noul C3 face parte din genul sofisticat. Accentele cromate si jantele de mari dimensiuni sunt semnele exterioare cele mai usor de identificat cu referire la tenta de lux. Acestea completeaza designul rafinat al partii din fata.
In interior, formele plansei de bord, impreuna cu designul volanului si al scaunelor reprezinta argumente imposibil de trecut cu vederea in favoarea ideilor de „special, „aparte, „elaborat. Calitatea asamblarii este buna. Din punctul de vedere al aspectului general, habitaclul lui C3 constituie o realizare de referinta la nivelul clasei mici. Aspectul destul de brut al materialelor, in nuante inchise, de pe panourile portierelor si din zona inferioara a bordului nu face o impresie la fel de buna, dar nici nu compromite integritatea estetica a ansamblului.
Volanul ascunde vederii manetele pentru comanda luminilor si a stergatoarelor si este mai bine asa. Simpliste ca forma, acestea se regasesc de cativa ani incoace la multe alte modele ale Grupului PSA, ceea ce altereaza pe undeva ideea de noutate si de exclusivitate pe care mizeaza noul C3.
Dimensiunile interioare sunt printre cele mai mari din clasa. Spatiul din zona capului este generos – atat in zona pasagerilor din fata, cat si in cea destinata pasagerilor din spate. Pentru acestia din urma, ar fi fost de preferat o mai buna degajare a spatiului din zona genunchilor. Scaunele din fata ofera o buna sustinere laterala si plaje de reglaj largi, dar sezutul este un pic scurt.
Portbagajul lui C3 ofera un volum util remarcabil masurand 300 litri. Volumul total de incarcare ajunge sa depaseasca 1,1 mc, fapt cu totul neobisnuit pentru un model familial tipic din clasa mica.
In versiunea Exclusive, C3 e oferit cu parbrizul Zenith. Acesta este mai lung decat parbrizul obisnuit, astfel incat si zona de tavan de deasupra pasagerilor din fata este transparenta, permitand intrarea luminii naturale. Senzatia e foarte placuta, insa, atentie: in miezul zilelor de vara, ar fi mai bine sa obturati partea de sus a parbrizului tragand in dreptul sau dublura culisanta a pavilionului.
Propulsorul de 1,4 litri, alimentat cu benzina, are o buna caracteristica de cuplu, ceea ce asigura reprize destul de rapide tinand cont de nivelul cilindreei. Ambianta de mers este, in general, silentioasa, intensitatea sunetului produs de motor crescand dincolo de limitele bunului simt numai atunci cand e depasit regimul de 4500 rpm. Zgomotul la vant ramane discret, inclusiv la viteze mari.
Comportamentul rutier insista pe confort, filtrarea socurilor produse la trecerea peste denivelari fiind eficienta. Inclusiv denivelarile scurte si frecvente, de tipul celor care apar pe asfaltul deteriorat, sunt lasate in urma fara senzatii notabile de disconfort. Pe de alta parte, elasticitatea suspensiei nu favorizeaza conducerea in stil sportiv. In virajele stranse atacate la viteze relativ mari, inclinarile laterale ale caroseriei devin semnificative. Stabilitatea masinii este clar mai buna decat s-ar putea banui in virtutea acestor inclinari, iar tendinta de subvirare, care apare cand limitele aderentei sunt atinse, intervine progresiv, fara reactii surprinzatoare ale masinii.
Directia este precisa si volanul se manevreaza cu usurinta, poate chiar cu prea mare usurinta. Aici avem de-a face cu o traditie a marcii, rotirea volanului cu efort fizic minim fiind ceva specific Citroen. Totusi, fata de generatia precedenta, s-au inregistrat progrese notabile in acuratetea pastrarii traiectoriei drepte la viteze mari si in oferirea unui feedback realist despre solicitarile asupra masinii in viraje, intr-adevar relevant.
Citroen C3 propune in clasa mica o viziune cu tenta premium foarte bine personalizata. Posibilitatile de echipare sunt vaste (inclusiv tapiterie din piele, sistem audio hi-fi si sistem de navigatie). Desi stilul pretentios al masinii sugereaza si preturi ridicate, nu este neaparat asa. Citroen C3 1.4 VTI poate fi achizitionat incepand de la 13.490 euro (versiunea Confort) sau 14.890 euro (versiunea Exclusive).