Renault s-a angajat intr-o adevarata batalie cu emisiile de bioxid de carbon, tinta fiind obtinerea unui nivel mediu pe intreaga gama de cel mult 100 g/km pana in 2016, cu un prag intermediar de maximum 120 g/km pana anul viitor. Elementul-cheie in acest plan ambitios este reprezentat de noua familie Energy de motoare turbo, diesel si pe benzina. In mod regretabil, acestea ajung destul de greu in Romania, unde momentan se vand doar dieselul de 1,6 litri/130 CP in gamele Renault si Nissan si motorul turbo pe benzina de 1,2 litri/115 CP in gama Dacia. Dupa ce am testat Nissan Qashqai cu motorul Energy dCi 130, iata ca avem la dispozitie si primul model Renault motorizat de aceasta unitate moderna: monovolumul compact Grand Scenic.
Noul dCi 130 inlocuieste batranul motor de 1,9 litri de aceeasi putere, in conditiile unui cuplu superior (+20 Nm) si ale unor cifre de consum si emisii de CO2 diminuate cu 20%, respectiv 23,5%. In exploatare se dovedeste foarte rafinat si silentios, tragand viguros in zona medie superioara de turatii, dar fiind afectat de un gol turbo destul de pronuntat sub 1600 rpm. In plus, si turbina are o inertie sesizabila, astfel ca schimbarea brusca a ritmului de mers este insotita de o ezitare sesizabila. Cutia de viteze este insa inspirat etajata, fiind placuta atat in traficul urban, cat si pe autostrada. Cuplul mare, de 320 Nm, favorizeaza reprizele, astfel ca depasirile sunt o placere la volanul lui Grand Scenic.
Alianta cu Nissan isi pune amprenta pe politica de vanzari, cel putin in Romania, astfel ca noul dCi 130 nu este disponibil decat pe varianta cu sapte locuri a lui Grand Scenic, aceasta, la randul sau, fiind oferita doar in echiparea de varf Privilege. Chiar si in aceste conditii, Grand Scenic dCi 130 ramane unul dintre cele mai accesibile monovolume compacte cu sapte locuri de pe piata, cu un pret de baza de 23.900 de euro. Iar echiparea de baza este deosebit de bogata, in stilul consacrat al japonezilor, incluzand climatizare automata, sistem de acces si pornire fara cheie, jante de aliaj, lumini de zi cu LED, asistent la incadrarea pe banda, sistem automat de comutare a fazei lungi si alte dotari care la concurenta adauga sume consistente la pretul final.
Ca sa nu mai punem la socoteala versatilitatea celor sapte scaune individuale, dintre care ultimele doua se escamoteaza in podeaua portbagajului. Scaunele de pe al doilea rand se pot plia in doua pozitii sau scoate cu totul, operarea sistemului fiind deosebit de simpla. In plus, prin culisarea longitudinala, se poate ajusta spatiul la genunchi, fie in favoarea pasagerilor de pe randul doi, fie in favoarea celor de pe al treilea rand sau a bagajelor. Daca pasagerii de pe randul al doilea se lafaie pe cele trei fotolii individuale, pe randul trei se sta neasteptat de bine, chiar daca persoanele adulte vor suporta cu greu calatoriile mai lungi.
Confortul este cuvantul de ordine la Renault, iar Grand Scenic nu face exceptie. Pe langa insonorizarea buna si fotoliile comode, suspensia este configurata destul de soft. Feelingul este insa afectat de pachetul „Drumuri grele, aplicat obligatoriu gamei comercializate in Romania. Astfel, lascivitatea cu care Grand Scenic abordeaza denivelarile lungi este insotita de o oarecare duritate la trecerea peste denivelarile scurte. Inclinarea destul de pronuntata in viraje si directia cu demultiplicare mare si feedback aproape inexistent ruineaza orice pretentie de agilitate, dar, pentru un monovolum cu sapte locuri, acest aspect conteaza mai putin.
Date tehnice
MOTOR: L4, turbo-diesel, cilindree 1598 cmc, putere maxima 130 CP/4000 rpm, cuplu maxim 320 Nm/1750 rpm. TRANSMISIE: fata, cutie manuala cu 6 trepte. DIMENSIUNI: L/l/h 4560/2077/1645 mm, ampatament 2770 mm. PERFORMANTE: 0-100 km/h 11,1 sec, viteza maxima 195 km/h, consum mediu 4,4 l/100 km, emisii CO2 114 g/km. Pret (euro cu TVA): 23.900