Chiar daca pentru piata europeana Urban Cruiser este un model nou, trebuie spus ca acesta se comercializeaza pe pietele din America de Nord si Japonia ca Scion xD, respectiv Toyota ist, inca de la sfarsitul anului 2007, diferentele fiind minore la nivelul grilei frontale.
Apropiat ca dimensiuni de Daihatsu Terios si Suzuki SX4/Fiat Sedici, Urban Cruiser are la baza platforma lui Yaris si ofera o garda la sol marita, de 160 mm si, optional, tractiune integrala pentru versiunea 1.4 D-4D AWD. Urban Cruiser este, astfel, primul SUV mai scurt de patru metri si, totodata, cel mai economic (4,9 l/100 km) si cel mai curat (130g/km) 4×4 din lume.
In ciuda dimensiunilor compacte, Urban Cruiser ofera un spatiu interior suficient pentru cinci persoane si bagajele aferente.
Interiorul lui Urban Cruiser reuseste sa fie neconventional, atat prin designul plansei de bord, cat si prin ergonomie. Materialele folosite sunt estetice si placute la atingere, iar calitatea imbinarilor este peste medie. Scaunele (cel al soferului este reglabil pe inaltime la toate versiunile) sunt bine profilate si ofera un suport lateral adecvat, confortul fiind peste media clasei mici.
Surpriza vine in spate, unde spatiul la genunchi este mai mare decat te-ai astepta, privind din exterior, chiar si cu scaunele din fata impinse in spate la maximum. Spatarul banchetei se rabate in regim 40/60, inclinarea acestuia fiind, de asemenea, reglabila pentru fiecare sectiune in parte. Cu spatarul rabatat, volumul portbagajului creste de la 305 la 673 litri, suprafata utila fiind complet plana.
Datorita diferentialului spate, podeaua portbagajului este inalta, spatiul de depozitare fiind mai mic decat in cazul versiunilor cu tractiune fata.
Motorul diesel de 1,4 litri se dovedeste agil atat in cazul traseelor urbane, cat si in afara orasului. Cuplul maxim (205 Nm) este disponibil integral intre 1.800 si 2.800 rpm, dar cilindreea mica si lag-ul turbinei isi spun cuvantul, sub 1.800 rpm raspunsul motorului fiind firav.
Etajarea cutiei de viteze cu sase rapoarte mascheaza eficient acest neajuns, astfel ca, odata pus in miscare, Urban Cruiser accelereaza puternic si constant. Sistemul de tractiune integrala Active Torque Control foloseste un cuplaj controlat electronic pentru diferentialul spate, care permite ajustarea continua a repartizarii cuplului intre puntile fata si spate, de la 100/0 la 50/50. Pentru a imbunatati tractiunea pe zapada sau noroi, un buton „Lock permite transmiterea a 50% din cuplu catre puntea spate indiferent de calitatea terenului, dar sistemul se dezactiveaza automat la viteze de peste 40 km/h.
Suspensia lui Urban Cruiser are cursa lunga, fiind confortabila in teren accidentat, fara sa afecteze semnificativ tinuta de drum in curbe. La acest aspect contribuie si sistemul de control al stabilitatii oferit standard, care nu poate fi dezactivat decat la viteze mai mici de 40 km/h. In linie dreapta, in ciuda formelor, Urban Cruiser este foarte putin sensibil la vant lateral. Chiar daca are o demultiplicare mai lunga, directia este precisa si ofera un feed-back adecvat, care nu lasa impresia de supra-asistare.
Urban Cruiser este oferit in trei variante de echipare: Terra, Luna si Sol. Chiar de la versiunea de baza, acesta beneficiaza de echipare de siguranta completa, cu sapte airbag-uri (inclusiv de genunchi pentru sofer), centuri de siguranta in trei puncte pentru toate locurile (cu pretensionare si limitator de sarcina pentru locurile din fata), tetiere active si sistem de control al stabilitatii. Nivel-urile superioare sunt echipate cu jante de aliaj, sistem de climatizare automata, navigatie cu DVD si sistem audio de inalta fidelitate, cu conexiune Bluetooth.