Vechiul Tiguan a fost considerat referința segmentului pentru SUV-urile compacte, iar noua generație este dezvoltată pentru atingerea aceluiași deziderat.
Îmi amintesc foarte bine o discu}ie cu un inginer al unei mărci concurente cu VW, care îmi spunea că procesul dezvoltării noului lor SUV s-a făcut cu specificațiile de la Tiguan pe masă. Cam asta a reprezentat SUV-ul compact al celor de la VW pentru concurență și pentru explozia de SUV-uri care a avut loc în ultimii ani. Iar anii trecuți, deși Tiguan era din punct de vedere moral un model îmbătrânit, vânzările au mers bine, iar testele comparative nu au scos în evidență minusuri față de concurența directă. Poate și de aceea, din 2007 și până acum, VW a reușit să vândă peste 2,8 milioane de exemplare. Acum, Tiguan se află în fața celui de-al doilea capitol din viața sa, iar noi am avut ocazia să-l conducem pentru prima dată.
Din punct de vedere tehnic, una dintre cele mai importante noutăți este adusă de adoptarea platformei MQB, care aduce numeroase avantaje. În primul rând, greutatea a scăzut cu 50 kg față de generația anterioară, cu beneficii directe asupra eficienței și dinamicii. Un alt plus consistent, poate chiar mai important și cu siguranță mai ușor perceptibil, este adus de creșterea spațiului interior, datorat platformei mult mai compacte. Tiguan este cu adevărat uriaș la interior, deși caroseria este mai lungă cu doar 6 cm și mai lată cu 3 cm față de modelul anterior, ampatamentul crescând și el cu aproape 8 cm. Pe locurile din spate, pasagerii au la dispoziție cu 29 mm mai mult spațiu pentru genunchi, poziția de ședere este mai înaltă cu 8 mm, iar bancheta culisează înainte-înapoi pe o distanță de 180 mm, pentru a optimiza spațiul pentru pasageri sau cel pentru portbagaj. Acesta a crescut cu nu mai puțin de 145 de litri, ajungând la valoarea de 615 litri, una impresionantă pentru segment. Ca la orice alt model VW, ergonomia este la fel de atent studiată, comenzile fiind ușor lizibile. O noutate importantă adusă de interior este adoptarea Active Info Display, preluat de la Passat. Acesta este oferit opțional și înlocuiește clasicele instrumente de bord cu ecranul LCD de 12,3 inchi.
În momentul lansării, gama de motorizări cuprinde trei versiuni de motorizare, două diesel și una pe benzină. Modelul de intrare în gamă are sub capotă dieselul 2.0 TDI cu o putere maximă de 150 CP. Acesta poate fi comandat atât cu tracțiune față, cât și cu sistemul de tracțiune integrală 4Motion, cutia DSG cu 7 trepte fiind opțională. Propulsorul funcționează rafinat, sunetul de diesel fiind perceptibil doar în sarcină, în timp ce prestațiile dinamice sunt corecte. Pentru cine dorește mai multă putere, dieselul 2.0 TDI poate fi comandat în versiunea de 190 CP, caz în care echiparea standard include sistemul 4Motion și cutia DSG. Plusul de putere, dar mai ales de cuplu la turații mici joacă un rol important în utilizarea zilnică, propulsorul fiind mai elastic și mai plăcut în conducere, reprizele fiind susținute cu mai mult aplomb. Momentan, cei care preferă motoarele pe benzină au la dispoziție o singură alegere – 2.0 TSI cu 180 CP. Unitatea pe benzină este evident mai rafinată și mai silențioasă în funcționare decât dieselul, fiind vivace la turații înalte, dar cu un consum de combustibil sensibil mai ridicat. În viitorul apropiat, VW urmează să introducă în gamă noi motorizări – 2.0 TDI biturbo de 240 CP preluat de la Passat, dar și două unități pe benzină, de 150 CP și 220 CP.
În ceea ce privește trenul de rulare, VW nu doar că a păstrat ADN-ul generației trecute, care impune un comportament dinamic plăcut, apropiat de al unei compacte, ci l-a îmbunătățit substanțial. Tiguan trece cu mult aplomb prin viraje și rulează elegant peste denivelări, singurele probleme fiind puse de rosturile scurte. Totuși, în aceste momente, vibrațiile și zgomotele trenului de rulare nu devin deranjante pentru pasageri. Direcția este bine calibrată pentru a transmite informații șoferului, iar frânele asigură opriri rapide. O noutate pentru Tiguan este reprezentată de selectorul rotativ, care permite alegerea unui mod de mers în funcție de suprafața de rulare (Normal, Snow, Off-Road), dar și de ceea ce își dorește șoferul (Eco, Confort, Normal, Sport, Individual). Astfel, sistemele mașinii pot fi adaptate printr-o simplă acțiune pentru a fi perfect optimizate situației de mers.
Noul sistem 4Motion este descris de VW ca unul de tracțiune integrală permanentă, deși atunci când nu este nevoie tot cuplul merge în proporție de 100% către puntea față. Totuși, VW afirmă că sistemul este proactiv la pierderea tracțiunii încât roțile față nu ajung să patineze până la antrenarea punții spate. În practică, sistemul Haldex se comportă excelent, chiar și în cazul încrucișărilor de punți, unde roata aflată în aer este frânată pentru a putea transmite cuplul spre partea cu aderență. Pentru cei care ies frecvent în teren accidentat, Tiguan poate fi comandat cu pachetul Off-road, care crește unghiurile de atac și degajare la 25,6 grade, respectiv 24,7 grade, valori excelente pentru segment. În plus, toate versiunile 4Motion au garda la sol de 200 mm.
Verdict
Noul Tiguan nu este perfect, dar face aproape totul fără să îi poți reproșa ceva. De aceea, rivalii din segment vor trebui să treacă la treabă pentru că ștacheta este ridicată din nou foarte sus, de la motorizări, la comportament rutier și eficiență la rulare.
Daca acest model este referinta, eu sunt Brad Pitt.