Ford B-Max 1.0 Ecoboost made in Romania vs Opel Meriva 1.4 Turbo

Ultimul sosit in segmentul monovolumelor de clasa mica are o incarcatura emotionala deosebita pentru romani. Cat este de competitiv noul Ford B-Max in fata unui clasic al segmentului ca Opel Meriva? In test, ambele modele cu modele turbo pe benzina.

 

Dificultatile financiare pot constitui un factor puternic modelator pentru piata auto, oamenii orientandu-se catre masini mai mici si mai practice. Atunci, de ce nu catre un monovolum de clasa mica? Mai ales ca acum unul dintre cele mai atractive modele din aceasta clasa se fabrica la noi, la Craiova. Numele lui Ford B-Max este acum pe buzele tuturor, si nu doar pentru ca este singurul model de serie fara montant central vizibil, ci mai ales pentru ca producerea acestuia asigura painea a mii de oameni din uzina de la Craiova si din industria orizontala. Dar cat este de competitiv in raport cu concurenta? Pentru a afla,

l-am pus fata in fata cu cel mai fierbinte model al segmentului, Opel Meriva. Ingredientele de baza: motorizare turbo pe benzina, 120 CP, echipare de varf. Asta pentru ca B-Max nu ofera aceasta motorizare decat in echiparea de varf.

Ce ofera

Atat Opel Meriva, cat si Ford B-Max se prezinta la start cu sisteme de usi neconventionale, fiecare incercand sa ofere cumparatorilor un acces cat mai bun la interior. Daca usile cu deschidere opusa au fost un curent foarte popular acum cateva decenii, in prezent doar Meriva si cateva modele exotice ofera asa ceva. Conceptul este mai practic in anumite situa-
tii, dar nu ofera niciun avantaj in altele, fiind doar „un alt mod de a deschide usile din spate. Prin comparatie, usile glisante din spate ale lui B-Max sunt o premiera in segment, chiar daca sunt ceva obisnuit la vehiculele comerciale si la monovolumele mai mari. Ceea ce are B-Max unic este insa absenta montantului central sau mai degraba integrarea acestuia in cadrul usii din fata. Atunci cand ambele portiere de pe o parte sunt deschise, se creeaza un spatiu de acces in habitaclu cu la-
timea de 1,50 metri, de neegalat in acest moment pe piata. Pe langa avantajul suprafetei largi de acces, usile culisante ofera un alt avantaj care lipseste Merivei: accesul in B-Max este convenabil chiar si in locurile inguste din parcarile subterane.

Cu toate acestea, batalia versatilitatii nu este complet incheiata, Meriva iesind la atac cu alte calitati. Daca spatiul in fata este la nivelul lui B-Max, iar cel in spate este doar marginal mai mare, micul monovolum de la Opel ofera un volum al portbagajului mai mare, aspect foarte important intr-o calatorie cu familia. In plus, modularitatea Merivei este net superioara. Sistemul FlexSpace, disponibil standard, include scaunele exterioare spate culisante
inainte/inapoi si in lateral, caz in care se creeaza o configuratie cu doua locuri pentru cresterea spatiului la umeri.

Ambele modele ofera un nivel de dotari bun, iar in echiparile de varf constituie oferte foarte atractive. Opel ofera ceva mai multa flexibilitate la configurare, in timp ce Ford include numeroase dotari intr-un pachet care costa 2.300 de euro in cazul echiparii Titanium, dar care este momentan oferit gratuit. O idee excelenta, pentru ca altfel configurarea unui banal radio ar fi  ridicat semnificativ pretul masinii. Pachetul Titanium include multe dotari exclusiviste, printre care sistemul Active City Stop de prevenire a coliziunilor in traficul urban sau Ford Sync, care permite apelarea automata a serviciilor de urgenta in caz de accident. Aceste tehnologii nu au un echivalent in cazul lui Opel Meriva.

Cum se conduc

Ne-am obisnuit ca modelele fabricate in Romania (si adesea chiar si cele importate) sa fie dotate cu un tren de rulare mai moale. Ei bine, Ford B-Max nu intra in aceasta categorie. Suspensia este ferma, fara sa fie dura insa. Ca la orice Ford care se respecta, agilitatea este favorizata de aceasta configuratie, dar denivelarile scurte sunt mai putin amortizate. Meriva se descurca mult mai bine la proba denivelarilor, dar este penalizata la capitolul agilitate de caroseria care se inclina ceva mai pronuntat in viraje.

Dimensiunile mai mici ale lui B-Max sunt translatate corespunzator si in masa mai mica cu aproape 100 kg, ceea ce favorizeaza agilitatea micului oltean. Nu ca motorul EcoBoost de 1,0 litru ar avea nevoie. Acesta surprinde prin absenta vibratiilor si silentiozitatea sa, chiar daca in sarcina, in regimul superior de turatii, este ceva mai sonor. Cuplul motor este disponibil pe o plaja larga de turatii, B-Max tragand viguros cand i se cere.

Cu o cilindree semnificativ mai mare (si un cilindru in plus), Meriva nu reuseste sa fructifice avantajul, dar se remarca printr-o functionare mai rotunda in sarcina. Directia este precisa si surprinzator de incisiva pentru un monovolum, facand din Meriva o masina foarte placuta la condus. Pozitia de condus este mai inalta decat in cazul lui B-Max, dar nu pune probleme de adaptare.

Cat costa

Motorul de 1,0 litru, in varianta de 120 CP, este varful de gama pentru B-Max, acesta nefiind disponibil decat pe echiparea Titanium. Din aceasta cauza, si pretul porneste de la 16.900 de euro, dar in mod ciudat, Ford conditioneaza radioul de achizitionarea pachetului Titanium. Acesta beneficiaza acum de o oferta promotionala, fiind oferit gratuit, ceea ce transforma B-Max intr-o propunere aproape indecenta. Cu un pret de baza foarte apropiat de al lui B-Max, Meriva se poate configura mult mai flexibil, dar, cel putin atata timp cat dureaza promotia la Ford, pretul comparat va fi sensibil mai mare.

Concluzia redactorului

Ultimul sosit in clasa monovolumelor mici, Ford B-Max, are gene de invingator si le valorifica fara probleme in acest comparativ, chiar daca dimensiunile exterioare sunt mai mici decat ale Merivei. Micul monovolum produs la Craiova are un tren de rulare mai dinamic si o motorizare mai avansata tehnologic, care-i ofera atuuri in plan dinamic, dar si al economiei de combustibil. In plus, sistemul sau de usi cu montant central integrat in cadrul portierei este mai practic decat usile cu deschidere opusa ale Merivei. Monovolumul lui Opel are de partea sa portbagajul mai mare si modularitatea superioara, dar motorizarea mai gurmanda si tinuta de drum mai putin agila in viraje il penalizeaza. In final Ford B-Max castiga la limita acest comparativ.

Locul 1 – 4,21 stele

Ford B-Max 1.0 EcoBoost Titanium

Mic la exterior, dar mare la interior, B-Max castiga acest comparativ, chiar daca piata va penaliza politica inflexibila de preturi. Trenul de rulare este agil, iar motorul cu trei cilindri este cu adevarat competitiv. Olteanul are stofa.

 

Locul 2 – 4,17 stele

Opel Meriva 1.4T Cosmo

 Meriva pierde la mustata in fata nou venitului de la Craiova. In avantajul lui Opel au jucat interiorul mai spatios si modularitatea superioara, dar si confortul mai bun al suspensiei. Dinamica si consumul sunt punctele sale slabe.

[table id=388 /]

 

Adaugă un comentariu