Acesta nu este primul model reinventat cu o siluetă retro. De data aceasta, s-a mers într-o direcție diferită de cea a originalului, din diferite motive. Am testat în România noul Land Rover Defender. Iată cum merge!
Land Rover și-a început existența cu Series 1. Acea mașină era primul 4×4 pentru civili care avea portiere și putea fi comandat cu un plafon solid. Prin îmbunătățiri succesive ale acelui model, s-a ajuns la Defender în vechiul format, scos din producție în 2016. O companie numită Ineos a cumpărat drepturile asupra designului și linia de fabricație și îl va produce într-o variantă modernizată, dar cu rețeta originală, sub numele de Grenadier.
Între timp, Land Rover a trecut la o formulă adaptată pieței moderne. Defender nu mai este ce era, deoarece ar fi avut vânzări prea slabe pentru a fi rentabil. Vechiul Defender abia ce atinsese două milioane de unități într-o carieră de peste trei decenii. Nu era fezabil un urmaș care să facă același lucru și ar fi fost complicată integrarea sistemelor moderne dorite de clienți și a celor care sunt obligatorii prin lege în toate țările civilizate din lume.
Așa că Defender-ul cel nou este o umbră a vechiului său model. Există în continuare capacități off-road, limitate la modelul de test de anvelopele din dotare, dar schimbarea este masivă față de vehiculul simplu destinat fermierilor. Nu se putea vinde așa ceva în 2020 și mai departe, așa că a fost necesar acest pas.
Majoritatea clienților de SUV-uri oricum nu fac off-road. Niciodată, unii dintre ei. Așadar, ce rost are? Land Rover a mirosit potențialul de a vinde un SUV cu tușe de design retro și tehnologie modernă. Așa am ajuns să conducem un Defender cu 400 de cai-putere. Este mare, confortabil și poate fi impresionant de rapid. Nu are un mod de rulare sport, dar „știe' Eco, Confort și are moduri dedicate rulării pe nisip, zăpadă, noroi și alte condiții vitrege.
Suspensia este pneumatică, iar caroseria are multe elemente din aluminiu. Punțile sunt independente, iar comenzile mecanice pentru cutia de viteze și diferențiale sunt un element al trecutului. Multe materiale de la bord au un finisaj premium, pe când altele sunt lăsate intenționat într-o formă robustă. Direcția nu e din același film cu cei 400 de cai-putere, deși suspensia face față unei rulări alerte. Defender are un interior spațios și practic.
Rezultatul este un model interesant în segmentul SUV-urilor premium. Practic, este un Range Rover pentru cei care nu vor neapărat un Range Rover, dar vor putere din plin, confort și ceva în plus. În cazul de față, acel ceva în plus este designul, care iese în evidență și te duce cu gândul la fel și fel de aventuri. Land Rover oferă o serie de accesorii în această direcție, dar publicul pentru aventură în natură nu prea dorește să cheltuiască atât de mult pentru overlanding. Sau?
Prima impresie
Noul Defender este o umbră a vechiului model. Nu va putea face off-road la fel de dur precum predecesorul, dar ai mai mult confort, mai multă tehnologie și mai multă putere decât ai fi visat în vechiul model.
Date tehnice
Motor L6, benzină turbo, longitudinal față – Cilindree 2996 cmc – Putere 400 CP între 5500 și 6500 rpm – Cuplu maxim 550 Nm între 2000 și 5000 rpm – Transmisie tracțiune integrală/automată cu opt trepte – L/l/h 4758/1996/1967 mm – Masă proprie 2.361 kg – Volum portbagaj 786–1.875 l – Rezervor 90 l – 0–100 km/h 6,1 s – Viteză maximă 208 km/h – Consum mixt 11,2 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 259 g/km – Preț 86.299 de euro cu TVA inclusă
Verdict
Land Rover a făcut un Defender potrivit pentru clientul modern de SUV premium. Da, poate să facă și off-road, dar nu ca înainte. Dar este în regulă, cumva, deoarece prea puțini clienți chiar fac asta. Și clienții plătesc pentru mașini, deci dorințele lor ar trebui să fie lege.