Noul IS reprezinta o miza uriasa pentru Lexus, fiind considerat coloana vertebrala a gamei niponilor. A treia generatie a modelului japonez aduce si primul hibrid al gamei, IS 300h.
Pana la aparitia lui CT 200h, in 2011, Lexus IS a fost modelul de intrare in gama la japonezi, fiind aproape la fel de popular ca si SUV-ul RX. A doua generatie, in special, s-a vandut extrem de bine in anii premergatori crizei, cu cifre care depasesc 100.000 de unitati anual. Incepand cu 2009, productia lui IS s-a prabusit, efectele crizei suprapunandu-se nefericit peste dezastrul rechemarii a milioane de masini Lexus si Toyota. In aceste conditii, in ciuda facelifturilor din 2008 si 2010, gama IS nu si-a redobandit popularitatea, fiind subminata inclusiv de aparitia primului Lexus compact.
Pentru a treia generatie a modelului IS, japonezii au aruncat in arena toata tehnologia aflata la dispozitie, tinta fiind un model mai dinamic si mai placut la condus, pentru a rivaliza cu BMW Seria 3 si Mercedes Clasa C. Este semnificativ ca Lexus a pastrat arhitectura cu tractiune spate, sportivitatea fiind subliniata de trenul de rulare fata cu bascule duble si introducerea unei noi suspensii multilink pe spate, asemanatoare cu cea de la fratele mai mare GS. Folosirea tehnicilor de lipire cu adezivi si sudura cu laser, precum si adoptarea pe scara larga a otelurilor de mare rezistenta au permis crearea unei caroserii cu rigiditate torsionala marita, precum si reducerea masei cu aproximativ 10 kg fata de modelul anterior.
Cea mai importanta noutate adusa de a treia generatie a lui Lexus IS este sistemul de propulsie hibrida al lui IS 300h, o premiera in gama IS. Acesta beneficiaza de serviciile unui nou motor termic de 2,5 litri cu patru cilindri, care functioneaza in ciclu Atkinson si dezvolta 181 CP. Este ajutat de un motor electric de 143 CP (prin comparatie, cel de la Prius are doar 82 CP), dar care contribuie la puterea totala a sistemului hibrid intr-o masura destul de redusa (223 CP in total). Puterea mare a motorului electric se simte insa in ciclul urban, plecarile de pe loc facandu-se mult mai usor in modul electric fata de alte modele hibride din grupul Toyota. Functionarea electrica este posibila pana la viteze de 70 km/h, in practica fiind posibila folosirea modului electric pe distante relativ mari (cativa kilometri), atat timp cat piciorul apasa moderat pedala de acceleratie (acul indicator trebuie sa ramana in prima jumatate a zonei Eco pe indicatorul fluxului de putere).
Lexus vorbeste insa de un model dinamic, o referinta a segmentului sau, astfel ca abandonam modul Eco si trecem in modul Sport/Sport S pentru a simti noul IS. Directia incisiva place, fiind foarte echilibrata si avand o asistare optima, precum si un feedback foarte bun, pentru un Lexus cel putin. Sistemul hibrid asigura performante bune, dar ramane aceeasi necorelare intre apasarea pedalei de acceleratie si cresterea vitezei de deplasare specifica cutiilor de viteze CVT, ceea ce da impresia gresita ca apesi pedala de acceleratie la podea si nu se intampla nimic. IS 300h pare ca nu are toti caii cu el, dar asta numai deoarece puterea ajunge cu o usoara intarziere la roti, dupa ce motorul intra in zona de cuplu maxim. Odata acest moment depasit, rivalul Seriei 3 accelereaza constant pana la viteza maxima, fara sa piarda ritmul. Oficial, IS 300h are nevoie de 8,3 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, dar este mai interesant ceea ce se intampla peste aceasta viteza.
Cu un raport al maselor ideal, facilitat de amplasarea bateriilor in spate, intr-un compartiment securizat sub podeaua portbagajului, Lexus trece prin viraje cu mult aplomb, evidentiindu-se aici directia incisiva. Din pacate, sistemul hibrid de propulsie nu il ajuta dinamic prea mult. Cuplul motor ajunge la roti intotdeauna mai tarziu decat este necesar, fiind dificil de dozat, in timp ce balansul de mase nu se poate face optim in conditiile in care franarea electrodinamica actioneaza pe rotile din spate, iar franarea hidraulica intervine mult mai tarziu in proces. Asadar, un rival pentru Seria 3, da, dar nu in versiunea hibrida.
Aceasta este mult mai potrivita pentru un parcurs preponderent urban, unde eficienta sistemului hibrid este maxima. La viteze de autostrada, doar eficienta aerodinamica deosebita a modelului hibrid estompeaza faptul ca vorbim, in esenta, de un model propulsat de un motor cu patru cilindri de 2,5 litri, care trage dupa el cateva sute de kilograme suplimentare de baterii si componente electrice inutile. In aceste conditii, un consum de 9 l/100 km pentru autostrada nu trebuie sa surprinda, cum nu trebuie sa surprinda nici consumul mult mai moderat in oras, de aproximativ 6 l/100 km.
Date tehnice Lexus IS 300h F-Sport
MOTOR: L4, benzina, cilindree 2494 cmc, putere maxima 181 CP/6000 rpm, cuplu maxim 221 Nm/4200 rpm; electromotor 143 CP, putere totala sistem hibrid 223 CP. TRANSMISIE: spate, cutie e-CVT. DIMENSIUNI: L/l/h 4665/1810/1430 mm, ampatament 2.800 mm. PERFORMANTE: 0-100 km/h 8,3 sec, viteza maxima 200 km/h, consum mediu 4,3 l/100 km, emisii CO2 99 g/km. PRET DE BAZA: 56.880 euro cu TVA
Verdict 4 stele
IS 300h este unul dintre cele mai avansate modele hibride de pe piata. Cu un raport ideal al maselor, noul IS ofera un comportament dinamic excelent. In schimb, sistemul hibrid cu tractiune spate este mai putin adaptat unui stil de condus sportiv, cuplul fiind dificil de dozat la limita, din cauza raspunsului intarziat. Eficienta in traficul urban este, insa, remarcabila.