Noua Mazda 3 a impresionat la lansare prin calitatea interiorului, dar oferta de motorizări rămâne un punct nevralgic. Reușește dieselul de 116 CP să schimbe această impresie?
Peste șase milioane de clienți au ales o Mazda 3 de la lansarea modelului în 2003, un milion fiind de pe continentul european. E suficient să aruncăm o privire la designul noii generații pentru a înțelege de ce compacta japoneză este atât de populară în segmentul său. După cum afirmă cu mândrie producătorii săi, o Mazda nu este doar un mijloc de transport care te duce din punctul A în punctul B. Mazda 3 nu face excepție.
La exterior, aceasta impresionează prin proporțiile dinamice și designul curat, aproape lipsit de muchii. În partea din spate, suprafața largă a montantului C lasă loc de interpretări, dar cu greu o poți trece la capitolul minusuri. Poate doar dacă te gândești la manevrele cu spatele, caz în care vizibilitatea ar putea pune probleme de acomodare.
Totuși, abia la interior se vede cât de mult înseamnă modelul compact pentru cei de la Mazda. Calitatea materialelor a crescut atât de mult, încât cei care au cumpărat de curând o Mazda 6 vor fi cu siguranță geloși. Nu în ultimul rând, ergonomia a făcut progrese, iar versiunea Mazda a controllerului iDrive de la BMW a devenit mult mai logică în operare. Avem o singură nemulțumire aici: unitatea multimedia cu ecran fără suport tactil nu se potrivește timpurilor moderne. Desigur, există compatibilitate cu Apple CarPlay și Android Auto, dar implementarea nu este cea mai fericită fără control tactil.
Din fericire, Mazda 3 are multe alte calități care să te facă să uiți de sistemul multimedia. În cazul motorizării diesel testate de noi acum, iese în evidență rafinamentul acestui agregat, dar și nivelul foarte redus al vibrațiilor și al zgomotului. La cald, acesta poate fi confundat lesne cu unul pe benzină. Cârcotașii ar putea remarca puterea relativ mică (116 CP) pentru o cilindree de 1,8 litri a timpurilor moderne.
Referindu-ne strict la unitatea Skyactiv-D de 116 CP, aceasta reușește să ofere impresia unor performanțe dinamice acceptabile, chiar dacă cifrele în cazul transmisiei automate sunt neimpresionante: un timp de accelerație de 12,1 secunde până la sută greu poate inflama imaginația cuiva.
Spre meritul modelului japonez trebuie spus însă că acesta compensează în alte departamente, în special prin direcția incisivă și agilitatea pronunțată. Această medalie are și un revers însă, și aici suntem nevoiți să criticăm rigiditatea suspensiei, care deranjează, în special cu jantele de 18 inchi ale nivelului de echipare Plus. De asemenea, zgomotul de rulare indus în habitaclu de puntea spate semiindependentă (cu bară de torsiune) este destul de pronunțat, fapt ce se simte la viteze de autostradă.
Prima impresie
Calitatea fabricației a crescut enorm, materialele sunt plăcute la atingere și dotările, bogate. Însă, Mazda 3 hatchback este înghesuită în spate și are un portbagaj demn de clasa mică.
Date tehnice
Motor L4, turbo, diesel – Cilindree 1759 cmc – Putere maximă 116 CP la 4000 rpm – Cuplu maxim 270 Nm la 1600-2600 rpm – Transmisie tracțiune față, cutie automată cu 6 trepte – L/l/h 4460/1795/1435 mm – Masă proprie 1.320 kg – Portbagaj 358-1.026 l – 0–100 km/h 12,1 s – Viteză maximă 192 km/h – Consum mixt (WLTP) 5,7 l/100 km – Emisii CO2 151 g/km – Preț de la 25.790 de euro cu TVA
Verdict
Motorizarea diesel i se potrivește bine Mazdei 3, fiind rafinată, chiar dacă performanțele dinamice, în special cu transmisia automată, nu impresionează. Designul agresiv este extrem de atrăgător, dar cei care trebuie să stea pe locurile din spate vor uita rapid de asta.