Mercedes GLA este o noua specie de SUV: mai scunda, mai aerodinamica, dar fara a face compromisuri la calitatile de baza ale unui SUV. Test cu GLA 220 CDI 4Matic echipat cu dieselul de 2,1 litri si 170 CP.
Ce defineste un SUV? Garda la sol mai mare? Inaltimea mai mare? Sistemul 4×4? Unghiurile de trecere mai bune? Trei dintre aceste caracteristici corespund la noul Mercedes GLA. Cu exceptia versiunii de baza GLA 200, noul sistem de tractiune integrala este disponibil la toate motorizarile, garda la sol este convenabila pentru un SUV (se poate comanda si pachet off-road cu garda la sol mai mare cu 30 mm, un alt argument in favoarea unui SUV), iar unghiurile de trecere sunt mai bune decat la un soft off-roader. Doar inaltimea e mai mica fata de oricare alt SUV. In Mercedes GLA se sta cu 5 cm mai jos decat in BMW X1, care la randul sau este mai mult break decat SUV, si cu doar 4 cm mai sus decat in Clasa A. Practic, fie ca esti in oras sau la drum lung, te simti mai mult la volanul unei limuzine decat la volanul unui SUV cu pozitie de sedere inalta. Iar scaunele sport imbracate in combinatie piele artificiala Artico/microfibra Dinamica incluse in pachetul AMG Sport (3.410 de euro) de pe masina de test ofera o sustinere laterala foarte buna. Doar tetiera integrata este cam departe de cap si nu poate fi reglata in plan orizontal. Interiorul este familiar de la Clasa A, cu acelasi layout si in mare aceleasi pachete de dotari, Mercedes GLA fiind construit pe aceeasi platforma cu tractiune fata MFA destinata noilor modele compacte Mercedes.
Interiorul are o tenta sportiva
Asta inseamna ca nu avem la dispozitie ultima evolutie a centralei Comand de la Clasa C, cea de pe Mercedes GLA avand in continuare multe butoane (la Porsche, de exemplu, sunt si mai multe butoane) si un ecran mai mic, de 7 inci, fata de 8,4 inci la Clasa C. Cine nu doreste sa cheltuiasca 3.323 de euro cu acest sistem multimedia scump are la dispozitie in standard sistemul Audio 20 CD cu tuner dublu, interfata Bluetooth, tastatura telefon, audio streaming si display de 5,8 inci, la care poate conecta modulul de navigatie Becker Map Pilot (955 de euro). Schimbatorul amplasat in dreapta pe coloana volanului nu te indeamna la activitati sportive, dar elibereaza mult loc pe tunelul median, spatiile de depozitare fiind mari si practice. Volanul multifunctional tesit la partea inferioara, cu cusaturi rosii si imbracat in piele perforata in zona de aderenta, nu e doar frumos, ci ofera si o priza foarte buna si ergonomia celor 12 butoane de pe el este intuitiva. In schimb, indicatiile argintii pe fond argintiu puteau fi mai vizibile.
In spate, Mercedes GLA ofera mai mult loc decat fratiorii lui, Clasa A si CLA. Nu ai acea senzatie de claustrofobie din Clasa A si spatiul la genunchi si la cap este suficient. Din acest punct de vedere, mai ales la genunchi, nu sunt diferente majore fata de GLK. Volumul portbagajului standard, de 421 de litri, e in limitele clasei si are avantajul ca are o forma aproape regulata, suspensia spate nefiind deloc intruziva. De aceea, este foarte practic, chiar daca suprafata nu este perfect plana prin rabaterea banchetei. Un levier permite fixarea banchetei la verticala, ceea ce mareste volumul de la 421 la 481 de litri. Volumul maxim de 1.235 de litri e usor inferior concurentei, dar cine utilizeaza Mercedes GLA sa care varza cu el?
Masina noastra de test era echipata cu una din cele mai potrivite motorizari pentru piata noastra: excelentul diesel de 2,1 litri si 170 CP, combinat cu tractiune integrala, care impune si cutia automata cu 7 trepte la un pret de baza de 38.862 de euro. Practic, la acesti bani se poate cumpara noua Clasa C cu acelasi motor si cutie manuala. Insa lumea GLA incepe de la 30.535 de euro, iar la 31.806 euro se poate cumpara deja Mercedes GLA 200 CDI cu acelasi diesel de 2,1 litri, dar cu 136 CP si tractiune fata.
Pachetul AMG ofera compromisul perfect
Cu pachet AMG Sport, care include pachet de dinamica la rulare cu directie sport Direct Steer, Mercedes GLA se conduce mai mult ca o limuzina decat ca un SUV. Suspensia mai coborata cu 15 mm si mai ferma este benefica pentru ca reduce mult ruliul. Daca in cazul Clasei C nu recomandam pentru Romania suspensia AMG si jantele de 18 inci, pentru ca trenul de rulare devine astfel destul de dur pentru drumurile proaste de la noi, in cazul lui Mercedes GLA, pachetul AMG Sport ofera cel mai bun compromis. Cu alte cuvinte, pachetul AMG nu inseamna ca taria suspensiei este reglata identic la toate modelele Mercedes.
La GLA, trenul de rulare sport cu jantele de 18 inci ofera un compromis foarte bun intre o tinuta de drum ferma si un confort foarte bun. In plus, cu directia sport, Mercedes GLA se simte mai incisiv si mai placut la condus.
Iar tractiunea integrala joaca un rol important la Mercedes GLA. Daca la un model cu tractiune spate, cum este Clasa C, de exemplu, tractiunea integrala ajuta la imbunatatirea aderentei, la un model cu tractiune fata, cum este GLA, sistemul 4×4 asigura suplimentar la diminuarea efectului subvirator, normal pentru o astfel de configuratie. Astfel, condus moderat, GLA nu impinge pe rotile din fata, doar la limita fiind sesizat un usor efect subvirator. Din acest punct de vedere, noua platforma cu tractiune fata este o reusita pentru Mercedes. Iar masa lui GLA 220 CDI, cu tractiune integrala si cutie automata, e de numai 1.595 kg, cu doar 45 kg mai mult decat un C 220 CDI cu transmisie spate si cutie manuala cu 6 trepte. Explicatia: sistemul de tractiune este usor, cantarind doar 70 kg, si caroseria mai putin inalta a salvat multe alte kilograme.
Aerodinamica reduce drastic consumul
Motorul bi-turbo de 2,1 litri si 170 CP este un exemplu de rafinament si forta. Trage bine la orice regim si este extrem de silentios. In schimb, cutia automata cu dublu ambreiaj si 7 trepte il penalizeaza la reprize. Cand vrei sa depasesti, este nevoie sa anticipezi manevra, deoarece cutia are o usoara intarziere. Cuplul omniprezent mascheaza intr-o oarecare masura intarzierea cutiei. Iar aerodinamica foarte buna datorata suprafetei frontale mici si masa redusa pentru un SUV de aceasta categorie (un Range Rover Evoque cantareste cu 230 kg mai mult) contribuie la un consum redus. Mercedes anunta un consum de 4,9 l/100 km, care este prea optimist. Condus pe traseul de test in limite normale, consumul a inregistrat o valoare de 6,5 l/100 km, buna avand in vedere tractiunea integrala si cutia automata clasica cu convertizor de cuplu.
Verdict
GLA este interpretarea Mercedes pentru segmentul SUV-urilor compacte: un crossover de lifestyle compact, aerodinamic, confortabil cu pachetul AMG (!), destul de usor si cu motoare eficiente. Iar tractiunea integrala contribuie la o dinamica buna pentru o masina care are la baza o tractiune fata.