Test drive: Nissan GT-R Nismo – Dragonul japonez

vezi galeria foto

O putere de 600 CP, o viteză maximă de peste 315 km/h și o accelerație 0-100 km/h realizată în mai puțin de 2,5 secunde. Acestea sunt cifrele pentru Nissan GT-R Nismo. Auto Bild România a condus monstrul japonez pe un circuit din Italia.


 

Încă din momentul în care Nissan a lansat primul GT-R modern, în anul 2007, lumea a fost uimită de performanțele pe care le putea obține, în special când venea vorba de vitezele din viraje și de accelerația 0-100 km/h. Evident, au existat și probleme, în special cele de la cutia de viteze cu dublu ambreiaj, dar acestea au fost remediate, iar evoluția a fost una firească, cu puteri ce au plecat de la 480 CP și au ajuns până 550 CP pentru modelul anului 2014. Dar, normal, există ceva și mai special. Din luna septembrie, pe piața din Europa a devenit disponibil GT-R Nismo, un model în care Nissan și-a pus toate cunoștințele tehnologice și a vrut să arate limitele maxime pe care modelul lor de top le poate propune.


 Nissan GT-R Nismo – motorizare

Sub capota lui GT-R Nismo este montat același propulsor de 3,8 litri, utilizat încă de la primul model, însă acesta este dus la extrem. Cele două turbine utilizate pentru supraalimentare sunt de dimensiuni mai mari decât la modelul normal, fiind preluate de la versiunea GT3 de competiție, admisia este schimbată, la fel ca și pompa de injecție. Rezultatul: 600 CP și 652 Nm. Dar GT-R Nismo este complet schimbat și când vine vorba despre trenul de rulare. Amortizoarele adaptive sunt special dezvoltate de Bilstein, anvelopele sunt puse la dispoziție de Dunlop, brațele suspensiei față au fost redesenate, rigiditatea a fost crescută, iar o nouă bară antitorsiune de 17,3 mm a fost montată pentru a reduce înclinarea caroseriei în viraje sau la schimbările de direcție. Dar gata cu cifrele pentru că Auto Bild România a mers în Italia, într-un centru de testare cu numeroase circuite de viteză, unde a avut la dispoziție două modele GT-R Nismo, unul alb și unul negru, singurele care existau la acel moment în Europa.



 

Nissan GT-R Nismo – condus pe circuit

Pe breteaua de acces spre circuit, prima impresie de la volan este că mașina este destul de greoaie, dar în realitate Nismo este mai ușor cu circa 65 kg față de o versiune normală. Apoi, intri pe linia dreaptă și Nismo se dezlănțuie. Și huruie, pocnește, iar apoi simți o explozie de putere și dragonul începe să scuipe foc. Și continuă să împingă fără oboseală și parcă fără să respire. Iar asta se întâmplă și cu șoferul, pentru că ești brusc transpus într-un univers în care contează doar reacțiile tale, în care trebuie să aduni coerent toate cunoștințele tale despre pilotaj. Dar Nismo nu lasă ștacheta jos nici atunci când ajungi pe porțiunea virajată a circuitului. Nu degeaba este recunoscută drept mașina care poate trece cel mai rapid prin viraje. Sistemul de tracțiune integrală este impresionant ca mod de funcționare.


Nu știu cum reușește, dar GT-R-ul se agață într-un mod fascinant de asfalt, de parcă legile fizicii nu i se aplică. Și, în plus, totul pare controlabil ca într-un joc pe consolă, deoarece poți arunca mașina într-un drift controlabil, ori cu puntea spate, ori cu toate cele patru roți, iar GT-R se lasă controlat foarte maleabil. Diferența față de jocurile pe consolă este că auzi evacuările care bubuie necontenit, rateurile specifice modelelor de motorsport îți fac pielea de găină, iar forțele G îți deformează fața. Și nu vorbim doar pentru a scrie poezie. Am condus multe modele sport și supersport, dar GT-R Nismo este în cu totul altă ligă. Este un model foarte apropiat de ceea ce înseamnă motorsport, dar este fantastic că poate produce atât de multă plăcere atunci când ești singur pe un circuit. Însă virajele nu sunt totul pentru Nismo, deoarece pe lunga linie dreaptă a circuitului am putut atinge 310 km/h (Vmax. – 315 km/h), viteză la care aerodinamica generează o forță suplimentară de apăsare de 100 kg față de GT-R, pentru un control foarte precis. Puntea față este încleștată de asfalt, iar direcția este perfect controlabilă și spunem asta pentru că am condus și alte mașini la această viteză și nu mereu este totul la fel de simplu și maleabil.


Cu GT-R Nismo, Nissan prezintă una dintre cele mai impresionante demonstrații de forță, de inginerie și de cunoștințe din domeniul motorsportului și al supercarurilor. Godzilla, așa cum este supranumit GT-R, este cu adevărat un model impresionant din toate punctele de vedere. Totuși, nu am amintit nimic despre faptul că acesta este cea mai rapidă mașină de serie din lume de la 0 la 100 km/h, cu o cifră care, în condiții perfecte, este în jurul a 2,2 secunde. În realitate, asta se traduce în multe endorfine și senzații greu de explicat în cuvinte.

 

Verdict

Sunt puține mașini în lume care pot face ceea ce poate Nissan GT-R Nismo și, cu siguranță, nu sunt altele care costă atât. Modul în care niponii au reușit să îmbine tehnologia din motorsport cu senzațiile redate la volan este aproape unic. Sunt foarte curios ce mai pot pregăti pentru viitor evoluțiile acestui monstru tehnologic.

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE