Noul Nissan Qashqai se distanteaza de ilustrul sau predecesor prin calitatea materialelor, imagine, dar si calitatile pe sosea si in afara acesteia. Insa nu toate aceste schimbari sunt pozitive.
Nissan Qashqai poate fi socotit inventatorul crossoverelor urbane, fiind si lider de vanzari pe acest segment: peste doua milioane de unitati au fost comercializate de la lansarea in 2007. Compact, adaptat la traficul urban, dar oferind in acelasi timp caracteristici excelente in teren accidentat, Nissan Qashqai nu a avut dificultati in a se impune pe piata. A doua generatie a modelului reprezinta o reinventare a conceptului. Mai lung cu 47 mm decat modelul anterior, noul Nissan Qashqai ofera un spatiu interior imbunatatit, materiale de calitate, tehnologie moderna si un tren de rulare foarte competent.
Interiorul este placut si functional, iar calitatea materialelor este cu mult peste cea a generatiei anterioare. Numeroase sisteme de asistenta sunt disponibile standard pe echiparea de varf Tekna. Asistentul la parcare permite parcarea autonoma a masinii.
Cu un volum al portbagajului intre 430 si 1585 de litri, noul Nissan Qashqai se incadreaza in media segmentului, fiind ceva mai incapator decat modelul anterior (410-1515 litri). In spate, bancheta nu este foarte profilata si are un spatar destul de vertical, dar spatiul la genunchi este incapator. La cap, acoperisul panoramic poate pune probleme persoanelor inalte, dar pentru majoritatea cazurilor spatiul este suficient. Portbagajul este compartimentat pe doua niveluri, iar podeaua, realizata din doua elemente, poate fi folosita si pentru fixarea sacoselor.
Motorizarea diesel de 1,6 litri este extrem de rafinata si asigura performante dinamice foarte bune lui Nissan Qashqai, dar revelatia o constituie cutia cu variatie continua X-Tronic. Aceasta blocheaza cuplul la o turatie confortabila si simuleaza perfect treptele de viteza.
Chiar daca motorizarea diesel de 1,6 litri/130 CP reprezinta una dintre cele mai reusite ale momentului, trebuie spus ca punctul forte al noului Nissan Qashqai il constituie noua cutie de viteze cu variatie continua X-Tronic. Greu de crezut, cu ceva timp in urma, ca vom lauda o cutie CVT, dar X-Tronic este una dintre cele mai bune de acest fel de pe piata, daca nu chiar cea mai buna. Aceasta se comporta in trafic foarte apropiat de o cutie de viteze automata clasica, simuland „treptele unei astfel de transmisii. Acolo unde un CVT clasic ar fi accelerat la turatie maxima odata apasata pedala de acceleratie pana la podea, Qashqai cu X-Tronic blocheaza turatia intr-o zona confortabila, sub 3000 rpm, de acolo turatia crescand odata cu viteza masinii, un feedback foarte apreciat de cel de la volan. Retrogradarea se face foarte rapid la apasarea mai puternica a pedalei de acceleratie si, in general, X-Tronic ar putea fi confundata foarte usor cu o automata sau cu o cutie cu dublu ambreiaj, schimband treptele rapid si fara smucituri. Rafinamentul dieselului, ajutat si de o insonorizare eficienta, contribuie la confortul calatoriilor lungi. Iar in plan dinamic, motorizarea 1.6 dCi face o figura frumoasa pe Qashqai, care se lauda cu un timp de 11,1 secunde pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h, in conditiile unei mase de peste 1,5 tone.
Trenul de rulare este un alt punct forte al noului Nissan Qashqai. Cu transmisia fata testata de noi, puntea spate este semiindependenta, cu bara de torsiune, si cu toate acestea, noul Nissan Qashqai trece prin viraje cu mult aplomb si inclinari minime ale caroseriei. Tinuta de drum excelenta este ajutata de noile amortizoare cu pistoane duble, care imbina sportivitatea in viraje cu confortul pe denivelari. Intr-adevar, noul Qashqai este confortabil pe sosea, trecand senin peste denivelarile obisnuite, ca sine de tramvai sau asfalt deteriorat, dar mersul pe macadam este penalizat de o suspensie semnificativ mai ferma decat a modelului anterior. E adevarat ca si rotile de 19 inci contribuie la acest disconfort. Directia, mai incisiva decat in cazul generatiei anterioare, asigura un feedback imbunatatit. In general, noul Qashqai pare mai adaptat la sosea decat generatia anterioara, care totusi se descurca mai bine in off-road.