Pentru a reveni în lupta șefiei din clasa compactă, Opel avea nevoie de o evoluție uriașă pentru Astra. Vechea generație a compactei din Russelsheim era prea grea, ceea ce afecta direct dinamica și consumul, iar spațiul interior raportat la dimensiunile exterioare nu era satisfăcător.
Acum, cu noua generație, Opel a investit enorm și nu a făcut rabat de la nimic pentru a-și atinge scopul. Astra K a obținut un punctaj excelent în cadrul testului Easy-Index (Auto Bild 18/2015) și a fost testată pe drumurile europene în cadrul testului internațional (Auto Bild 21/2015).
Astra K are la bază o platformă complet nouă, care permite o reducere a greutății cu până la 200 kg, în funcție de model. Cifra este una enormă pentru clasa compactă și este primul beneficiu care pare că face minuni. Avantajele aduse de reducerea masei aproape că se pot defini ca palpabile atunci când ești la volan. Astra se simte agilă, virează cu ușurință aproape fără urmă de subvirare și se descurcă exemplar în ceea ce privește consumul. În plus, motorizările își fac treaba mult mai bine, raportul masă/putere fiind net superior față de generația anterioară. Noua platformă aduce și beneficii în ceea ce privește spațiul interior, mult mai eficient gestionat, în special pentru pasagerii din spate, chiar dacă lungimea exterioară a scăzut cu 49 mm și ampatamentul cu 20 mm. De exemplu, spațiul pentru genunchi la pasagerii din spate a crescut cu 35 mm.
Pentru acest prim test am optat pentru dieselul 1.6 CDTI, în versiunea de putere de 136 CP, cea mai puternică din acest moment. În scurt timp, în gamă va fi disponibil dieselul biturbo 1.6 CDTI de 160 CP. Am testat în repetate rânduri dieselul 1.6 CDTI și l-am tot lăudat pentru silențiozitatea și rafinamentul de care dă dovadă. Însă, la Astra K, implementarea acestei unități este aproape impecabilă. Sunetul specific de diesel aproape că nu există, insonorizarea este foarte bună pentru nivelul clasei compacte, iar vibrațiile apar foarte rar. În plus, cei 136 CP sunt foarte viguroși atunci când sunt puși la treabă.
Indiferent că vorbim despre plecarea de pe loc sau despre reprize, 1.6 CDTI impresionează plăcut. Am putea spune că propulsorul este de preferat vechiului 2.0 CDTI de 160 CP în ceea ce privește prestațiile dinamice, fără să ținem cont de eficiența net superioară și greutatea redusă. Consumul mediu din fișa tehnică pentru această versiune este de numai 3,9 l/100 km. Însă, în traficul real, lucrurile stau la fel de bine. În trafic urban intens se pot obține valori de 6,0 l/100 km, fără să se meargă exagerat de încet (consum pe traseul mixt – 4,8 l/100 km). Ca o concluzie asupra motorizării, aș putea spune că 1.6 CDTI este una dintre cele mai reușite puneri în scenă ale unui diesel în clasa compactă.
În programul de reducere a masei mașinii, Opel a inclus și renunțarea la anumite echipamente. Cel mai important sistem care nu mai poate fi comandat la Astra K este trenul de rulare adaptiv Flex-Ride, lansat pentru prima dată chiar la Astra H, sub denumirea de IDS+. Într-o industrie auto extrem de concurențială, asta părea un mare minus și un semn de întrebare. La Salonul Auto de la Frankfurt, Pedro Lazarino (manager de produs pentru gama compactă la Opel) ne spunea că renunțarea la FlexRide a fost permisă de noua platformă ușoară, care oferă un nivel de confort și o agilitate care depășesc orice așteptări’.
Răspuns de marketing? Inițial așa am crezut, însă trenul de rulare de la Astra K este cu adevărat impresionant. Foarte suplu peste denivelări, acesta absoarbe imperfecțiunile din asfalt într-un mod silențios și fără vibrații, dar oferă acea ținută de drum tipic nemțească, sigură, care promite multă încredere la rulare. Partea dinamică este și ea bine reprezentată și susținută de un nivel ridicat de agilitate. Așadar, e nevoie de FlexRide? Nu i-am simțit deloc lipsa. Direcția este asistată corect și oferă suficiente informații pentru șofer, iar frânele permit o dozare bună a forței de frânare.
Însă, pentru Astra, Opel și-a canalizat atenția spre alte dotări premium.
Cea mai impresionantă dintre ele este posibilitatea echipării cu faruri cu matrice LED, care în general sunt oferite doar în clasele superioare la mărcile premium. Acestea costă opțional 1.060 de euro cu TVA și merită fiecare cent. Fiecare far dispune de 8 LED-uri individuale, care pot proiecta lumina într-un spectru foarte larg, optim în funcție de viteza și condițiile în care te deplasezi.
La drum lung, asistentul pentru faza lungă permite încadrarea mașinilor din față într-un con de umbră, prin stingerea selectivă a anumitor LED-uri, ceea ce crește semnificativ vizibilitatea și siguranța pe timp de noapte. Printre opționalele considerate premium nu putem omite scaunele certificate AGR, disponibile cu funcție de masaj, ventilație și încălzire.