Opel Astra OPC și Renault Megane RS Trophy sunt două hothatch-uri cu foarte multă personalitate, cu motoare turbo de 2 litri. Totuși, ele sunt mult mai diferite decât ai putea crede.
În segmentul hothatch-urilor Renault a avut mereu un cuvânt important de spus. Megane RS a fost modul în care francezii ne-au arătat nu doar că pot face un hatchback puternic, ci unul care poate merge mai repede prin viraje decât oricare altul. După versiunea de 250 CP, lansată inițial cu noua generație a lui Megane, a urmat un update la 265 CP, iar acum Megane RS se prezintă în acest test în haine noi, sub denumirea de Renault Megane RS Trophy, cu un motor turbo de 275 CP.
La polul opus, Astra OPC are o altă poveste. Generația anterioară a propus un motor turbo de 2,0 litri, foarte puternic pentru acele vremuri, cu 240 CP, dar cu un comportament dinamic nu foarte lăudat. De aceea, noua generație a schimbat radical abordarea, iar Astra OPC a primit, alături de un motor turbo de 2,0 litri cu 280 CP, un diferențial autoblocant pentru puntea față, care aduce multă tracțiune roților față și aproape că elimină subvirarea. Totuși, deși cele două modele sunt aproape identice din punct de vedere mecanic, ele nu pot fi mai diferite de atât.
Cum se conduc?
Dacă ar fi să vorbim strict de ceea ce oferă cele două propulsoare, am putea spune că una din concluzii este că performanțele mai bune alternează de la un model la altul în funcție de regimul de utilizare. Megane RS Trophy impresionează cu startul său rapid de pe loc, motorul său fiind ajutat de o cutie de viteze foarte scurtă, care facilitează accelerațiile. Totuși, Astra OPC are resurse foarte mari de la propulsorul său și, deși are o cutie sensibil mai lung etajată, reușește să stea lipit de rivalul francez la capitolul reprize. Ambele propulsoare impresionează plăcut, iar Astra OPC punctează și la capitolul sunet al evacuării, cu un șuierat furios, care pune în umbră evacuarea din titan de la Renault Megane RS Trophy.
Ambele modele sunt echipate în serie cu un diferențial față autoblocant, ceea ce aduce un comportament dinamic aproape lipsit de subvirare și de efectul de torque steer. Însă, de aici încep să apară diferențele importante. Diferența dintre setările de la trenul de rulare al celor două modele este uriașă. Astra OPC are un tren de rulare adaptiv, cu trei setări distincte și este surprinzător de elastic și de iertător. Confortul foarte bun este o caracteristică a actualei generații a lui Astra, dar faptul că acest aspect a putut fi transpus și la OPC, fără sacrificii în ceea ce privește dinamica, este remarcabil.
Astra este rapidă în viraje, nu subvirează decât dacă este provocată și poate fi condusă zi de zi pe drumuri prost asfaltate fără să fie deranjantă. Situația este complet diferită pentru Megane RS Trophy. Francezul pare că este pregătit în orice secundă să scuipe foc. Trenul de rulare este foarte rigid, direcția este scurtă și mai precisă decât cea de la Astra OPC, iar comportamentul dinamic este unul eminamente sportiv. Totul este optimizat pentru performanță maximă și de aceea Megane RS punctează mai bine la acest capitol.
Practic, între cele două modele vorbim despre o diferență majoră de abordare. Astra OPC este mașina de zi cu zi care nu va deranja cu nimic și are ca mare avantaj trenul de rulare foarte iertător. În același timp nu este decât foarte puțin mai lentă decât Renault Megane RS Trophy, ceea ce este o mare calitate în condițiile date. Pe de altă parte, Renault a mizat totul pe cartea performanței pure și a făcut sacrificii. Chiar dacă vorbim de hothatch-uri, la care performanțele primează, utilizarea de zi cu zi este o calitate foarte importantă, iar aici Astra OPC se desprinde clar, fiind mult mai confortabilă, mai spațioasă și mai bine finisată.
Cât costă?
Cele două modele din test au prețuri destul de apropiate. Renault Megane RS Trophy pornește de la un preț de 28.600 de euro cu TVA, iar Opel Astra OPC are un preț de pornire de 29.190 de euro cu TVA, fiind mai scumpă cu 590 de euro. Echipările sunt destul de apropiate, Astra OPC putând fi echipată cu sisteme indisponibile la Megane RS, precum trenul de rulare adaptiv.
Clasament
1. Opel Astra OPC – Neamțul impresionează prin confortul pe care îl oferă și prin faptul că este aproape la fel de rapid precum rivalul din test.
2. Renault Megane RS Trophy – Francezul este sportivul total din acest test. Totuși, la un hothatch este important și spiritul practic din uzul cotidian.
Verdict
Este aproape incredibil cum două modele de nișă, cu motoare similare și performanțe dinamice apropiate, pot fi atât de diferite. Astra OPC punctează foarte bine la capitolul confort și este aproape la fel de rapidă precum Megane RS Trophy. Francezul este sensibil mai agil, puțin mai rapid, însă pierde la capitolele care implică utilizarea cotidiană.
Galerie foto completă cu Opel Astra OPC și Renault Megane RS Trophy.